تاکید مدیر واحد تولیدی مبلمان قربانی بر لزوم توقف قطع بی رویه درختان جنگلی

وی مساحت کل زمین واحد تحت مدیریت خود را ۲۷۶ متر اعلام کرد و گفت: زمین این واحد را از قبل خریداری و متعاقباً به ساخت و تجهیز و راه اندازی آن اقدام کردم.  آقا قربانی سپس با بیان اینکه تاکنون از حمایت دولت و یا تسهیلات ویژه بانکی استفاده نکرده ام، افزود: هزینه های […]

وی مساحت کل زمین واحد تحت مدیریت خود را ۲۷۶ متر اعلام کرد و گفت: زمین این واحد را از قبل خریداری و متعاقباً به ساخت و تجهیز و راه اندازی آن اقدام کردم.  آقا قربانی سپس با بیان اینکه تاکنون از حمایت دولت و یا تسهیلات ویژه بانکی استفاده نکرده ام، افزود: هزینه های احداث، تجهیز و راه اندازی این واحد ازمنابع سرمایه گذاری شخصی تامین و پرداخت شده است.

این شخصیت فرهنگی و فعال مجرب و کارآزموده در صنعت چوب در ادامه با بیان اینکه فعلاً یک دستگاه CNC در این واحد نصب و راه اندازی شده؛ خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ درصد مراحل کاری تولیدی مبلمان این واحد با ارجاع به واحدهای دیگر در قالب برون سپاری انجام می شود. وی اضافه کرد: با توجه به رکود بازار گرانی و کمیابی چوب(به عنوان ماده اصلی تولید مبلمان)  و کاهش قدرت خرید عمومی، از مدتی قبل صرفاً براساس نیاز و تقاضای مشتریان، مبلمان تولید و عرضه می کنیم و تولید نمایشگاهی نداریم.

مدیر واحد تولیدی مبلمان قربانی آنگاه با اشاره به مشکلات و معضلات موجود؛ تصریح کرد: صنعت چوب به طور کلی، با مشکلات متعددی دست به گریبان است که کمبودو گرانی روز افزون قیمت چوب کمبود نقدینگی و نبود نیروی کار سه معضل ومشکلات اصلی این صنعت محسوب می شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه تصمیم گیران کلان این صنعت، فاقد اطلاع کافی در جزییات امور می باشند؛ ابراز عقیده کرد: براساس گزارش های موثق دریافتی، در سطح جنگل های شمال کشور به قدری چوب های برش خورده روی زمین پراکنده ست که نیاز یکسال تمامی نجاران و فعالان صنعت چوب را می تواند تأمین کند. اما نبود انسجام در تصمیم گیرها واعمال نفوذبرخی افراد موجب شده چوب ها به طور مساوی و عادلانه بین فعالان این صنعت توزیع نشود.

وی در همین زمینه اضافه کرد: درگذشته مهندسان کارشناس درختان را علامت گذاری می کردند و تعدادی که باید تا مدت زمان خاص برش خورده شود را مشخص می کردند به عبارت دیگر زمان قطع درخت را به صورت کارشناسی تعیین می نمودند. اما بعداً با تصویب قانونی، این اقدام مثبت، لغو شد و در نتیجه عده ای سودجو به غارت کردن چوب های جنگلی مبادرت ورزیدند. این عده از سودا گران چوب، درختان جوان جنگلی را بدون مجوز و یا بعضاً در مواردی با مجوز قطع می کنند که بدین ترتیب حیات جنگل های شمال کشور را در معرض خطر جدی قرار داده اند .مدیر واحد تولیدی مبلمان قربانی همچنین با بیان اینکه اغلب تصمیم گیران این حوزه؛ دارای تخصص و تجربه کافی نیستند، افزود: به موازات قطع بی رویه درختان جنگلی، متأسفانه باغات نیز در آستانه نابودی قرار گرفته؛ این در حالی است که از مدتی قبل چوب از نوع راش از چرخه مبادلات صنعت چوب خارج شده، و چون واردات آن ارز قابل توجهی از کشور خارج می کند؛ افراد به سمت چوب گردو  گرایش پیدا کرده اند و درخت های گردو نیز به تدریج در حال نابودی است که در صورت ادامه این روند درآینده ای نه چندان دور ناگزیر از واردات چوب از خارج خواهیم بود.

حاج آقا قربانی سپس با بیان اینکه چوب ماده اصلی برای تولید انواع مبلمان به حساب می آید ،گفت: با توجه به اینکه تهیه چوب در شرایط کنونی برای ما بسیار سخت و دشوار شده، لذا ظرفیت تولید را به میزان چشمگیری کاهش داده ایم و همانطور که پیش از این اشاره داشتم فقط بر اساس تقاضاهایی که به ما ارجاع می شود. به تولید مبلمان اقدام می کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه خلاقیت و نوآوری تا چه میزان در تولیدات این واحد اعمال می شود، اظهار کرد؛ خلاقیت و نوآوری به خصوص در صنعت چوب ازملزومات اصلی توسعه این صنعت محسوب می شود اما مشروط بر آنکه دستگاه ها و تجهیزات مدرن و به روز در اختیار باشد. متأسفانه به علت افزایش سرسام آور قیمت ها و نرخ تورم، و کمبود نقدینگی موفق به مدرن سازی و به روز رسانی تجهیزات و دستگاه های تولیدی نشده ایم، با این وجود در بعد طراحی، ایده های نو وخلاقانه ای اعمال می شود. هرچند در این زمینه نیز تولیدات امروز صنایع چوبی عمدتاً متأثر از ژورنال های خارجی به ویژه ترکیه ای است.

حاج آقا قربانی آنگاه قم را قطب صنعت چوب دانست و افزود: متأُسفانه خیلی از افراد هنوز این واقعیت را در نیافته اند و نمی دانند که صنعت چوب در قم جایگاه ویژه و ممتازی دارد. بدون شک این عدم اطلاع از عملکرد ضعیف مسوولان مربوطه و به خصوص اتحادیه صنفی ناشی می شود که تاکنون در این زمینه تبلیغات یا اطلاع رسانی به افکار عمومی نداشته اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: آیا اتحادیه صنفی در پیگیری معضلات و مشکلات اعضای صنف عملکردموفقی دارد یا خیر، گفت: اتحادیه صرفاً در حد صدور و تمدید پروانه و اخذ عوارض شغلی فعالیت می کند و تاکنون خدماتی به اعضا ارایه نداده و همانطور که اشاره کردم حتی در اطلاع رسانی و تبلیغات پیرامون جایگاه ویژه صنعت چوب در استان قم نیز اقدامی به عمل نیاورده است.

حاج آقا قربانی در ادامه همین بحث به این نکته اشاره  کرد که به نظر می رسد برخی افراد فقط در بازه زمانی تبلیغات انتخاباتی جهت حضور در اتحادیه ، شورا، و نظایر آن وعده هایی می دهند اما پس از آنکه موفق به کسب آراء لازم جهت ورود به آن نهاد شدند؛ وعده های خود را از یاد می برند در حالی که معتقدم هر کسی که توان انجام کاری را در خود می بیند با هدف خدمت به مردم باید قبول مسوولیت کند.

وی همچنین اظهار کرد: اتحادیه های صنفی به عنوان تشکل هایی که باید حافظ منافع اعضا و پیگیر مطالبات صنفی آنها باشد. خدمات ارایه نمایند در حالی که اتحادیه صنفی پیش از این در مورادی مسایلی بین اعضای این صنف و سی ان سی کاران ایجاد شد؛ به عنوان یک تشکل یا نهاد بی طرف عمل نکرد و برخی بازرسان در ادوار گذشته حتی به طرف های مقابل اعضای این صنف راهکار ارایه می دادند!

مدیر واحد تولیدی مبلمان قربانی با بیان اینکه همواره با قوی ترین و کارآمدترین سی ان سی کاران همکاری داشته ایم، اضافه کرد: حتی در دورانی که منبت کاری در این رشته شغلی دایر بود ما با منبت کاران مجرب و کارآزموده  همکاری داشتیم.

وی افزود: دو یا سه سال قبل یکی از نجاران با خلاقیت و زحمت و تلاش فراوان قالب ویژه ای را طراحی کرد که بلا فاصله این قالب توسط یک نجار در شهرستان ملایر کپی شد. در این شرایط اتحادیه به عنوان حافظ منافع اعضای صنف باید از این نجار خلاق حمایت و اقدامات حقوقی را علیه نجار ملایری به عمل می آورد که چنین اتفاقی نیفتاد و در نتیجه نجاری که قالب ویژه را با خلاقیت خود و تلاش وزحمت فراوان طراحی و ساخته بود؛ متضرر شد چرا که ۳۰ دستگاه (قالب) که ساخته بود را نتوانست به فروش برساند!

در حالی که اگراتحادیه به وظایف قانونی خود در حفاظت از منافع اعضا عمل می کرد، این نجار خلاق، میلیون ها تومان زیان مالی متحمل نمی شد!

حاج اقای قربانی با جمع بندی اظهارات خود بار دیگر مشکلات اصلی که گریبانگیر صنعت چوب است را یاد آوری کرد و گفت: کمبود شدید چوب به عنوان ماده اصلی تولید مبلمان ، کمبود نقدینگی و نبود نیروی کار، مشکلات اصلی این صنف به شمار میروند. اما علاوه بر این مشکلات، با یکسری معضلات دیگر نیز مواجه هستیم که تعرفه های بالای حق بیمه، نبود ساز و کار مشخص قیمت گذاری در این رسته ی شغلی؛ عدم همکاری و تعامل ادارات ذیربط و به طور کلی عدم حمایت مسوولان  از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می رود.

مدیر واحد تولیدی مبلمان قربانی آنگاه با بیان اینکه در صورت ادامه یافتن این مشکلات، چشم انداز تیره و تاری از صنعت چوب ترسیم می شود؛ گفت: مبلمان، کالایی لوکس یا به اصطلاح رایج لاکچری تلقی می شود یعنی جزو کالاهای ضروری مردم نیست در این حال با توجه به افزایش سر سام آور قیمت ها و نرخ تورم این رسته ی شغلی با رکود کاری مواجه شده که چنانچه با اتخاذ راهکارهای مؤثر توسط مسوولان ذیربط این معضلات مرتفع نشود، صنعت چوب رو به افول می رود.

این شخصیت فرهنگی و فعال در صنعت چوب در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دولت آقای رییسی ؛ گفت: انتظار ما از ریاست جمهوری و دولت ایشان اینست که مشکلات کلان کشوری از قبیل نوسانات شدید نرخ ارز و دلار  مرتفع شود و قیمت ها تثبیت و گرانی و تورم تحت کنترل قرار  گیرد در اینصورت بسیاری از مشکلات خرد و جزیی به خودی خود مرتفع خواهد شد ضمن اینکه ادارات و ارگان های مرتبط با صنعت چوب تعامل و همکاری بیشتری با فعالان این صنف داشته باشند و روند قطع بی رویه درختان جنگلی متوقف شود .