مسجدی که ۲۴ ساعته پاسخگوی مردم است

پایش روز - مسجد امام رضا(ع) واقع در چهار راه زیبادشت تهران به صورت 24 ساعته در خدمت مراجعه کنندگان است، مسجدی که امام جماعت آن معتقد است مجسد باید پاسخگوی همه نیازهای مردم و محل آموزش مسائل قرآنی، فرهنگی و غیره باشد.
مسجد، مرکزی است که امروز قدرش مجهول و فردای قیامت برای آنان که حقش را ادا نکردند، بزرگ‏ترین اندوه و حسرت و واسطه شرمساری و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است، کتاب خدا برای مسجد فضیلتی بس بلند و مقامی بس ارجمند قائل است که توجه به عمق آن آیات، انسان را به معنویت و روحانیت و ارزش مسجد آگاه می‏ کند.
روایات و احادیث اسلامی درباره مسجد، مسایل بسیار مهمی را طرح کرده‏اند که بر تمام مسلمانان لازم است آنها را رعایت کرده و از این راه خشنودی حضرت حق و پیامبر اکرم (ص) را جلب کنند.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همچنین در اهمیت مسجد فرمودند: برای مساجد مردمی است که از شدت علاقه و توجه به مسجد، گویی مانند میخ های کوبنده به مسجدند، ملائکه همنشین آنانند، چون غایب شوند، از آنان جستجو کنند و به هنگام بیماری از آنان عیادت کنند و به وقت حاجت به آنان کمک دهند.
مساجد امروز تبدیل به پناهگاهی امن برای مسلمانان در سراسر جهان شده‌اند، مردم روزانه ۳ بار در خانه خدا گرد هم آمده و به عبادت می‌پردازند و یا جمعه‌ها با اقامه نماز جمعه وحدت خود را به مردم جهان نشان می‌دهند.
اهمیت مسجد در کلام خدا و ائمه اطهار(ع) چه در مسائل دینی و چه در مسائل سیاسی باعث شد امروز با حجت‌الاسلام و المسلمین علی فراهانی واشقانی امام جمعه مسجد امام رضا(ع) در چهار راه زیبادشت تهران گفتگویی داشته اشیم که در ادامه می‌خوانید:
*باسلام؛ لطفا خودتان را معرفی کنید
به نام خدا بنده حجت‌الاسلام و المسملمین علی واشقانی فراهانی  هستم، اصالتا فراهانی ولی در تهران سکونت دارم
*وقتی از مراجعین به مسجد امام رضا(ع) پرسجو کردم، مردم از این مسجد رضایت داشتند و آن را متفاوت‌تر از سایر مساجد خواندند، دلیلش چیست؟
سال ۱۳۸۳ با توجه به سخن قرآن کریم سوره حج: خدا را عبادت کنید و کار خیر انجام دهید تا رستگار شوید، و دیگر کلام امام صادق (ع) مردم را به کار خیر با غیر زبان بخوانید تا اینکه تقوای شما و سعی و کوشش و نماز، راستگویی، و کار خیر ببینند و اینها ویژگیهای مبلغ جامعه اسلامی است و لذا بر همین مبنا با توکل به خداوند و استعانت از انبیاء و اهل بیت (ع) با تحمل ناملایمات با پیگیری‌های شبانه روزی نیز پس از اتمام اخذ زمین لذا به تهیه نقشه مماری آن اقدام نمودم.
در تاریخ ۵/۳/۱۳۸۷ عملیات اجرائی ساخت مسجد امام رضا (ع) آغاز شد و در مدت ساخت مسجد در جوار مسجد سه عدد کانکس قرار دادم و یکی به عنوان دفتر مسجد که مردم مراجعه می‌کردند و محل زندگی‌ام بود، و کتابخانه همچنین و شبانه روز در این کانکس بودم و شبها نگهبان مصالح ساختمان و از شهر تهران و شهرهای دیگر مصالح می‌آوردند تحویل می‌گرفتم و کارها را با پیمانکاران و سایر موارد را هم نیز هماهنگ می‌نمودم و روز همچنین و در مدت ساخت مسجد که به مدت یک سال زمان برد از خانواده جدا بودم.
وقتی مردم سرعت کار را مشاهده کردند به کمک بنده آمده و بعد از گذشت تریبا ۶ ماه زیر زمین مسجد ساخته و نماز جماعت در این مکان اقامه می‌شد.
بنده معتقد بودم مسجد صرفا نباید محل اقامه نماز باشد، همانگونه که در ایام دفاع مقدس همه کارها از جمله آموزش، اعزام به جبهه، امور پشتیبانی و… در مسجد انجام می‌شد حالا هم باید این مکان محل کارهای مختلف از جمله مسائل فرهنگی، رفع مشکلات مردم، آموزش‌ قرآن مردم باشد.
اتفاق مهم‌ دیگری که در این مسجد رقم خورد؛ مسافران، همراهان بیماران، درماندگان و یا کسانی که به هر دلیلی برای مدت کوتاهی به تهران سفر می‌کردند اگر نیاز به جای خواب داشتند بنده آن‌ها را در این مسجد اسکان می‌دادم. مسجد امام رضا دارای چند اتاق ویژه افراد فوق الذکر است که آن‌ها با هماهنگی دفتر مسجد در آن اتاق‌ها اسکان پیدا می‌کنند.
*اهالی محل می‌گفتند آقای  واشقانی فراهانی ۲۴ ساعته در مسجد حضور دارد و پاسخگوی مردم است، چه چیزی باعث می‌شود شما انقدر به حل مشکلات مردم اهمیت دهید؟
به نظر بنده مسجد سفارتخانه اسلام است و امام جماعت سفیر آن و مردم امت اسلام در آن هستند؛ مسجد خانه خداست و ساعت نمی‌شناسد مگر راز و نیاز با خدا ساعت و زمان می‌شناسد؟ در این مدت افرادی بودند که در ساعات بامداد شب به مسجد امام رضا(ع) آمده و چندین ساعت تا اذان صبح به عبادت پرداختند.
بیش از یک دهه است که مسجد امام رضا (ع) شبانه روز در خدمت مردم استان تهران و سطح کشور است مسجد امام رضا (ع) سرای سرزمین ایران بلکه فراتر از آن با مجاهدت و ایثار با حضور مستمر امام جماعت و مؤسس آن در خدمت جامعه اسلامی می‌باشد که انتظارات مسئولین و متمکنین نیز جهت تقویت فعالیت خدمت به مردم در مسجد را مساعدت و توجه لازم را ایفا نمایند، و این در شأن نظام و مردم نیست که در برابر آنها مساعدت لازم انجام نگردد هرکس می‌تواند کاری بسیار شایسته خواهد بود به اینکه از طریق مسجد بخشی از گرفتاریهای مردم حل و فصل شود.
در گام نخست مسجد زمانی حافظ حقوق شهروندان و مدافع نظام خواهد بود که دارای امام جماعت فعال و تمام وقت در مسجد حضور یابد و در تمام موارد مسجد پیشگام و پیشتاز باشد و این معنای حقیقی امام جماعت جامع را می‌دهد، امام جماعتی فهیم و اشنا به زمان و مکان و استعداد ظرفیت مردم را بداند و عملگرا باشد و امامت خود را منحصر به محراب مسجد نداند و بلکه چندین خیابان منتهی مسجد را در امور مسائل روز مردم را یاری کند که مهمترین شاخصه امام جماعت این است که مشکلات محل و منطقه را پیگیری و به سمع و نظر مسئولین نظام برساند.
*در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید
از اینکه به مسجد و مسائل آن توجه دارید بسیار تشکر می‌کنم، مسجد امام رضا(ع) ۲۴ ساعته در خدمت مردم است و کسانی که هر مشکلی دارند می‌توانند به این مسجد مراجعه کرده و بنده به در حد توان پاسخگوی مراجعین عزیز خواهم بود.
لازم به ذکر است؛ مسجد امام رضا(ع) واقع در بلوار دهکده المپیک نبش چهار راه زیبا دشت است.