راهکارهای تقویت نهضت امید و نشاط آفرینی در جامعه

زهـرا چــم- اهمیت امید و نشاط آفرینی در جامعه به قدری است که فقدان آن موجب ایجاد جامعه ای افسرده و دلمرده می شود، چرا که هرقدر مردم یک جامعه نسبت به آینده امیدوار باشند، آن جامعه شاهد تغییرات و تحولات مثبتی خواهد بود. در شرایط فعلی جامعه که دشمنان سعی دارند با سیاست های تبلیغی و رسانه ای خود مردم را نسبت به آینده و سرنوشت عمومی کشور ناامید کنند و برای این کار تمام سرمایه و ظرفیت خود را برای اشاعه بی اعتمادی و ایجاد فاصله بین مردم و مسئولین به کار بسته اند، شکست محاصره تبلیغاتی دشمن فقط با ایجاد امید و نشاط آفرینی در جامعه محقق می شود. امید و نشاط آفرینی در جامعه تنها با نگاه واقع بینانه و تلاش مصرانه محقق می شود؛ نگاهی که به دور از هر گونه حب و بغض باشد و واقعیت را از دل فضای غبارآلود بیرون بکشد و این مهم فقط با تلاش متولیان امر و همکاری آحاد مردم جامعه تحقق پیدا می کند. در همین راستا در این نوشته راه حل هایی کاربردی و اجرایی پیشنهاد می شود که امید است با به کار گیری آنها بتوان با زنده کردن امید و نشاط در دل جامعه نتایج رضایت بخش و مثمر ثمری گرفت .

و اما آن راهکارها و راهبردهای کلیدی از نظر نویسنده کدامند؟
۱- تقویت معنویت و باورهای دینی و اعتقادی مردم : یکی از عواملی که نقش مهمی در افزایش امید و نشاط در جامعه دارد گرایش به معنویت و تقویت باورهای دینی و اعتقادی مردم است. زیرا افرادی که به پوچی و بی هدفی می رسند توجه چندانی به معنویت نداشته لذا پس از مدتی ناامید و بی انگیزه شده و در نتیجه دیگر زندگی و پیشرفت خود را غیرممکن و یا پوچ و بی ارزش می داند. دشمن نیز به اهمیت این موضوع واقف بوده و سعی در دور کردن مردم از دین و خرافه جلوه نمودن اعتقادات مذهبی مردم را دارد تا از این طریق بتواند کشور را به ورطه ناامیدی بکشاند.
۲- حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم: نشاط و شادابی هر جامعه در گرو حل مسائل و مشکلات معیشتی آن جامعه است. از آنجایی که کشور در بزنگاهی از چالش ها و بحران ها قرار گرفته است و این مسئله ذهن و فکر اکثر مردم را درگیر خود کرده است می بایست برای حل آن ابتدا منشأ مشکل را شناسایی کرده و سپس ابعاد دقیق آن را بررسی نموده تا بتوان یک راه حل اساسی برای عبور از مشکلات اقتصادی پیدا کرد.
۳- ارتقای سواد رسانه ای و استفاده سنجیده از فضای مجازی: از آنجا که دشمنان با خبرسازی دروغین در فضای مجازی، سعی در ناامید کردن مردم دارند؛ یکی از مهمترین و اساسی ترین راهکارهای تقویت نهضت امیدآفرینی در کشور بالابردن سواد رسانه ای مردم و استفاده درست از فضای مجازی است. اما متاسفانه نهادهای فرهنگی در این زمینه ضعیف عمل نموده و این امر باعث شده دشمنان پیوسته شرایط را رصد کرده و عرصه را برای سو استفاده مناسب ببینند.
۴-  توسعه رویدادهای فرهنگی و برگزاری جشنواره های هنری در جامعه: از آنجا که امروزه با وجود فضای مجازی و کاهش تحرکات فیزیکی، نشاط و سرگرمی اجتماعی مردم رو به افول است، برگزاری این رویدادها به عنوان یک وسیله برای ارتقای فرهنگ و هویت ملی و ایجاد فرصت های شغلی می تواند نشاط و امیدآفرینی در جامعه را در بین شهروندان گسترش داده و مردم را نسبت به آینده امیدوارتر کنند.
۵- ترویج هر چه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه: در این زمینه میتوان با اهدای کتاب های خوب و قیمت مناسب و با درصد تخفیف بالا و همچنین تشویق مردم به کتابخوانی با برگزاری مسابقات کتاب خوانی و آگاه سازی مردم نسبت به فرهنگ مطالعه و فلسفه کتابخوانی مردم را در جهت این امر مهم سوق داد.
۶- مبارزه قاطع با فساد و مفسدان اقتصادی: مبارزه با فساد و مفسد اقتصادی می تواند موجی از امیدواری را در جامعه به وجود آورد که باید سرلوحه کار مدیران قرار گیرد و برای تحقق این امر ابتدا باید ریشه های فساد را شناسایی کرده سپس با کمک گرفتن از متخصصان و اهل فن با قاطعیت تمام و با گام های محکم ریشه های آن را از جامعه اسلامی محو کرد.
۷- صادق بودن با مردم و صداقت در گفتار: راستگوی و صداقت با مردم از مبانی امیدآفرینی در فضای کنونی در جامعه است . صداقت در گفتار و بیان واقعیت ها موجب اعتماد مردم می شود و اگر هم مشکلی وجود دارد صادقانه با مردم مطرح شود . زیرا شنیدن خبر از زبان رسانه های معاند اعتماد افکار عمومی را نشانه گرفته و در نتیجه مردم جامعه مأیوس و ناامید می شوند.
۸- استفاده از ابزار رسانه و دادن تربیون به مردم : تریبون دادن به مردم و شنیدن مشکلات و خواسته های آن ها می تواند وسیله ای برای بیان مشکلات و خواسته و همچنین ابزاری برای عدالت طلبی باشد. رسانه ها نیز باید فرهنگی ایجاد کنند که مردم بتوانند راحت مشکلات خود را بیان کرده و مسئولین را وادار به پاسخگویی کنند.
۹- توسعه فرهنگ کار و تشویق مردم به فرهنگ کارآفرینی : اگر جامعه طوری باشد که هر فرد برای اداره زندگی خویش مشغول شغلی مناسب باشد، امید و نشاط آفرینی در جامعه گسترش می یابد؛ اما اگر جامعه نتواند به این نیاز مهم و ضروری پاسخ دهد یأس و ناامیدی جامعه را فرا می گیرد.
۱۰- ترویج فرهنگ ورزش و پهلوانی : ورزش وسیله ای برای دستیابی به اهداف عالی است که با افسردگی و ناامیدی مقابله کرده و به انسان نشاط و شادابی می بخشد. پس چه خوب است با ترویج هرچه بیشتر آن، روحیه پهلوانی و اخلاق ورزشی هم با آن آمیخته شود.
و در آخر اینکه برای رسیدن به یک جامعه پرنشاط و پویا ، همه نهادها از جمله آموزش و پرورش ، صداو سیما، نهادهای فرهنگی و …. باید با تمام وجود همت خود را به کار گرفته و همراه با نیروهای جهادی در کنار مردم دست در دست هم دهند تا امید و نشاط را به جامعه ایران اسلامی برگردانند.