اجرای 90 پروژه آموزشی در قم

پایش روز - مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: اجرای 90 پروژه با 950 کلاس درس در 208 هزار متر مربع زیربنا در قم هدف‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ، احمدرضا اجتهادی در خصوص عملکرد مجموعه اداره کل نوسازی مدارس استان اظهار داشت: از ابتدای زمستان 1403 نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم در دولت چهاردهم کلید خورد و همه حوزه‌های عملیاتی در خصوص فضاهای آموزشی کشور در قالب این نهضت مورد پیگیری قرار گرفته و ادامه دارد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم افزود: یکی از برنامه‌های اصلی و محوری دولت نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی است و دفتر ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور دائما در جلسات متعدد این مساله را پیگیری می‌نمایند.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح ملی با احتساب پروژه‌های تعریفی که اخیرا اضافه شد مجموعا 90 پروژه با 950 کلاس درس و 208 هزار متر مربع زیربنا در قم هدف‌گذاری شده که شامل فضاهای آموزشی و هنرستانی و پرورشی و ورزشی و موارد دیگری است.
اجتهادی عنوان کرد: با پیش‌بینی در وضعیت فعلی 3 تا 3 و نیم همت معادل سه هزار تا 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار و منابع برای اجرای پروژه‌ها مورد نیاز است که براساس تاکیدات ریاست جمهوری این نهضت با مشارکت مردم باید تحقق پیدا کند.
وی بیان کرد: تمرکز شهری دانش آموزی و تک شهرستانی بودن استان قم باعث شده که در طول دهه‌های گذشته اکثر پروژه‌های قم، بزرگ‌مقیاس باشد و به لحاظ تعداد پروژه، استان قم جز استان‌های پایین‌تر در جدول است، اما به لحاظ کلاس و زیربنا جایگاه استان در رده‌های بالاتری است؛ چه بسا بسیاری از استان‌ها، پروژه‌های زیادی دارند اما یک کلاسه‌اند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم خاطرنشان کرد: در کنار این که اصلی‌ترین محور شکل‌گیری طرح نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی، جریان مردمی است و حضور مردم در پیشبرد این پروژه‌ها نقش قابل توجهی دارد، ولی پروژه‌های نهضت و مقایسه با حجم کار نشان می‌دهد بزرگترین چالش تامین منابع مالی خواهد بود.
وی با بیان پیشرفت 45 درصدی پروژه‌ها در قم اظهار داشت: اما بخشی از پروژه‌های نهضت مربوط به نیاز آموزشی در پروژه ملی مسکن است؛ در استان قم در 12 سایت 80 هزار واحد مسکونی هدفگذاری شده و از مجموع پروژه‌های نهضت توسعه عدالت 37 پروژه با 410 کلاس درس مربوط به پرو‌ژه‌های سایت نهضت ملی مسکن است.
اجتهادی تصریح کرد: ساخت بیش از 1000 کلاس درس نیاز است تا به سرانه 6.1 متر مربع دست یابیم، در واقع تا پایان برنامه هفتم احداث 3 هزار و 200 کلاس و 270 مدرسه اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار داشت: با پیگیری استاندار، تفاهم نامه ملی در سال گذشته در مدرسه سازی بین خیرین و استاندار و اداره داشتیم و وظایف هر یک مشخص شده است؛ اولین استان هستیم که در نضهت ملی مسکن تفاهم نامه خوبی را در مدرسه سازی داریم، در این باره 50 درصد اعتبارات را باید راه وشهرسازی تامین کند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم عنوان کرد: در تابستان گذشته با پیگیری دبیر خانه ستاد بر آموزش و پرورش و ریاست محترم نهضت توسعه عدالت و استاندار و خیرین و براساس بازدیددهای میدانی، 200 کلاس درس بازتخصیص شده و دو فضای آموزشی بزرگ به چرخه بهره‌برداری رسیده است.
وی تصریح کرد: در خصوص پروژه‌های نهضت توسعه عدالت در مجموع در سال تحصیلی جاری 17 پروژه با 129 کلاس درس و 9 هزار متر مربع زیربنا به فضای استان اضافه شد، همچنین تا پایان سال گذشته نیز 6 پروژه با 32 کلاس درس تحویل آموزش و پروش شده بود و براین اساس 23 پروزه ابتدای سال 1404 برای بهره‌برداری به مجموع ها اضافه شده است.
اجتهادی اظهار داشت: تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود مجموع 30 پروژه با 250 کلاس در 55 هزار متر مربع فضای آموزشی تحویل به استان شود، همچنین توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه ای و تحویل پروژه‌های بزرگ در سال 1404 به مرور افتتاح می شود.
وی در مورد سایر اقدامات خاطرنشان کرد: تعمیرات اساسی و اصلاح سرویس‌های بهداشتی و اصلاح سیستم سرمایشی و گرمایشی در طرح شهید عجمیان در 200 مدرسه با اعتبار بالغ بر 60 میلیارد تومان انجام شده، همینطور 55 میلیادر تومان بابت خرید تجهیزات آموزشی و هنرستانی و کلاسی تعمیر تجهیزات هزینه شد، از طرفی 1000 صندلی را با تعمیر به چرخه برگرداندیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: علی‌رغم همه تلاش‌ها، محدودیت اعتبار و منابع وجود دارد، اما درصدد هستیم تا مشکلات و نیازهای آموزشی و تعمیراتی و تجهیزاتی تامین شود و کمترین مشکل را داشته باشیم؛ انتظار داریم منابع استانی نیز مورد توجه قرار بگیرد و از طرف سازمان مدیریت و بودجه منابع خوبی در توسعه فضای آموزشی تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: هر گونه هزینه در آموزش؛ به آینده کمک می‌کند و لازم است این اتفاق بیفتد؛ ما در قالب سیاست توانمند سازی و خودکفایی مدارس یک دغدغه‌ای را به لحاظ مسئولیت اجتماعی برعهده خود می‌دانسیتم در حالی که آموزش و پرورش باید آن را دنبال می‌کرد، در این راستا طرح ایجاد سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی و ساخت فضاهای تجاری از جمله این اقدامات است.
اجتهادی افزود: در این دو عرصه استان قم به عنوان استان پیشرو کشور به شمار می‌رود، ما فضاهای تجاری براساس مصوبه کمیسیون ماده 5 از استان در مدارس ایجاد می‌کنیم تا درآمد مدارس طوری باشد که بتوانند خوکفا باشند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات جدی کمبود زمین است؛ شهرداری و کمیسیون 5 باید توجه داشته باشند؛ ما نیازمند عزم استانی و حضو خیرین هستیم تا منابع تامین شود، یکی از رویکردهای مهم در تامین منابع نیز بحث مولدسازی در آموزش و پرورش است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بیان کرد: در یک اقدام ویژه که شاید در کلانشهر قم بی‌نظیر باشد، علاوه بر پروژه‌هایی که نهضت توسعه عدالت آموزشی دنبال می‌کند، در قالب یک جریان کم‌نظیری می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره بگیریم.
وی ادامه داد: امروز ده پروژه و 180 کلاس درس و 40 هزار متر مربع را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و موسسین مدارس غیر دولتی در استان قم در حال احداث داریم و این علاوه بر پروژه‌هایی است که گفته شد؛ این فضاهای آموزشی زیر نظر آموزش و پرورش عملیاتی می‌شود.
اجتهادی عنوان کرد: از مجموعه مدیران استان و مدیران تقدیر می‌کنیم؛ موضوع ساخت و سازهای آموزشی به خوبی پیگیری می‌شود، به طوری که در طول ده ماه 25 مراسم افتتاحیه مدارس و کلنگ زنی برگزار شدو آئین نمادین خشت‌گذاری نهضت توسعه با حضور استاندار محترم در بهمن ماه سال گذشته داشته‌ایم.
وی اظهار داشت: تلاش این است امسال با حضور خیرین عناصر موثر ملی و استانی بیش از 20 مراسم افتتاحیه داشته باشیم و بتوانیم شور و شعف خاصی را در حوزه فضای آموزشی در سطح استان قم ایجاد کنیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم تصریح کرد: دانش آموزان استان قم مظلوم هستند و ما باید با همه قدرت تلاش کنیم که روزی را جشن بگیریم که دانش‌آموزان در یک تراکم دلپذیر در حال تحصیل باشند و انشالله سرانه آموزشی استان قم به میانگین کشوری و به زیر 30 نفر برسد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با اشاره به بازدیدهای میدانی از هنرستان ها و مدارس آموزش و پرورش قم ادامه داد: همچنین مقرر شد تا همه هنرستان‌های این ناحیه، تجهیزات ضروری مورد نیاز خود را بر اساس اولویت به ناحیه مربوطه اعلام کنند تا تأمین لازم در این باره انجام شود.
اجتهادی همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای همه مدارس کشور و پیگیری تحقق خودکفایی آن‌ها اظهار کرد: علاوه بر احداث فضای تجاری برای هر مدرسه، نصب پنل‌های خورشیدی تولید برق از انرژی خورشیدی یکی از رویکردهای مهم در این عرصه است.
وی بیان کرد: در حال حاضر، پشت بام بیش از ۲۰ مدرسه در استان با ظرفیت بیش از ۴۰۰ کیلووات، مجهز به پنل‌های خورشیدی است و بحمدالله امروز نیز، سامانه ۲۰ کیلووات دیگری در تولید برق از انرژی پاک خورشیدی بر پشت بام هنرستان کاردانش محتشم ناحیه دو‌ آموزش و پرورش قم به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم تصریح کرد: این سامانه با سرمایه‌ای بالغ بر هفت میلیارد ریال به همت خیرین و با همراهی هنرجویان خلاق رشته برق صنعتی اجرایی شده و با توجه به این که در یک هنرستان قرار دارد؛ عملا آموزشگاهی زنده برای آشنایی هنرآموزان با فناوری‌های نوین در صنعت انرژی به شمار می‌رود.
وی افزود: سامانه‌های تولید برق از انرژی پاک خورشیدی، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای مدارس، به رفع مشکل ناترازی انرژی و حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.
اجتهادی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت اقلیمی قم در تولید برق از انرژی پاک خورشیدی، نصب سامانه‌های مربوط به این موضوع بر پشت بام مدارس به همت خیرین و با همراهی و تعامل مسئولان استان، بیش از پیش گسترش یابد.