نحوه پرداخت خسارت خودرو متعارف با غیر متعارف در تصادف چگونه است؟

سرهنگ حمید عرب لاریمی،  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم، بیان کرد: با توجه به دیه ۶۴۰ میلیون تومانی فرد بالغ، خودرویی به ارزش ۳۲۰ میلیون تومان، متعارف شمرده می‌شود. بنابراین، در تصادفی که این خودرو مقصر نباشد، بیمه شخص ثالث طرف مقابل باید به طور کامل خسارت را پرداخت کند. طبق گفته‌های سرهنگ عرب […]

سرهنگ حمید عرب لاریمی،  رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم، بیان کرد: با توجه به دیه ۶۴۰ میلیون تومانی فرد بالغ، خودرویی به ارزش ۳۲۰ میلیون تومان، متعارف شمرده می‌شود. بنابراین، در تصادفی که این خودرو مقصر نباشد، بیمه شخص ثالث طرف مقابل باید به طور کامل خسارت را پرداخت کند.

طبق گفته‌های سرهنگ عرب لاریمی، اگر در تصادفی خودروی غیرمتعارف مقصر نباشد و خسارت وارد شده بیش از حد پوشش بیمه خودرو مقصر باشد، تنها همان سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث خودرو مقصر پرداخت می‌شود. همچنین تاکید کردند، که خودروهای غیرمتعارف (ارزش بیش از ۳۲۰ میلیون تومان) برای دریافت بخشی از خسارت خود در تصادفات بدون کسب امتیاز منفی، می‌توانند خودروی خود را بیمه بدنه کنند،و از آن استفاده کنند.

سرهنگ عرب لاریمی در مورد خودروی متعارف و نامتعارف چنین بیان داشت؟

خودروی متعارف : خودروی سواری است که ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، کارشناسان ارزیابی خسارت شرکت‌های بیمه و یا کارشناسان رسمی دادگستری، معادل پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال اعلام می شود باشد.

خودروی نامتعارف: خودروی سواری است که ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، کارشناسان ارزیابی خسارت شرکت‌های بیمه و یا کارشناسان رسمی دادگستری، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هرسال اعلام می‌شود باشد.

باتوجه به اهمیت موضوع،از سرهنگ عرب لاریمی خواسته شد تا با زبانی ساده موارد فوق را توضیح دهند.رئیس پلیس راهور شهرستان قم ،با مثال‌هایی ساده به نحوه محاسبه خسارت،خودروی متعارف و نامتعارف در شرایط مختلف پرداختندو بیان داشتند:

مثال ۱ خودروی متعارف :

اگر یک خودروی پراید با یک خودروی پژو تصادف کند و خسارتی معادل ۵ میلیون تومان به خودروی پژو وارد کند، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث مقصر پرداخت می‌شود؛ زیرا هم خسارت به خودروی متعارف وارد شده و هم از حداقل سقف تعهد مالی بیمه‌نامه (۱۱ میلیون تومان) کمتر است.

مثال ۲ خودروی نامتعارف:

اگر یک خودروی پراید با یک خودروی لوکس، مثلا یک بنز تصادف کند و خسارتی معادل ۱۰ میلیون تومان وارد کند، این میزان خسارت براساس فرمولی که پیش‌تر گفته شد محاسبه می‌شود و معادل خسارت وارد شده به یک خودروی متعارف پرداخت می‌شود.

یعنی اگر این خودروی لوکس ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد محاسبه خسارت به شکل زیر خواهد بود؛

همانطور که ملاحظه می‌کنید، بیمه شخص ثالث در اینجا فقط متعهد به پرداخت مبلغ ۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان است و بقیه خسارت ،از محل بیمه بدنه خودروی بنز پرداخت خواهد شد.

در اینجا ضرورت خرید بیمه بدنه برای خودروهای لوکس کاملا مشهود است.