دستگاه‌های اجرایی، نهادها و تشکل‌های مردمی در هوشمندسازی شهر قم سهیم‌اند

در سالهای اخیر در حوزه هوشمندسازی، قدم‌های مهم و راهبردی زیادی برداشته شده است، چرا که این پدیده با مزایای بسیاری همراه بوده و می‌تواند موجب صرفه‌جویی، نظارت و کنترل دقیق میزان مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف ناخواسته، کاهش بروز خطاهای انسانی و افزایش بازدهی و طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیر و […]

در سالهای اخیر در حوزه هوشمندسازی، قدم‌های مهم و راهبردی زیادی برداشته شده است، چرا که این پدیده با مزایای بسیاری همراه بوده و می‌تواند موجب صرفه‌جویی، نظارت و کنترل دقیق میزان مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف ناخواسته، کاهش بروز خطاهای انسانی و افزایش بازدهی و طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها گردد.

هوشمندسازی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه بسیاری از عرصه‌های اقتصادی، کسب و کار، برنامه‌ریزی، مدیریت شهری، ساماندهی ترافیک و حمل و نقل و …دارای جایگاه مهمی است، به ویژه این فرآیند در حوزه مدیریت شهری با توجه به ارتباط مستقیم با نیاز شهروندان یک ضرروت مهم به شمار می‌رود.

افزایش جلب رضایتمندی شهروندان از مزایای مهم در ارائه خدمات الکترونیک توسط مدیریت شهری است و براین اساس باید هوشمندسازی شهرها و شهرداری‌ها یه طور جدی‌تری دنبال شود، هر چند دستگاه‌های اجرایی، نهادها و تشکل‌های مردمی در هوشمندسازی شهر قم نیز سهیم‌اند و باید به ایفای نقش بپردازند.

شهرداری قم در سالهای اخیر با ایجاد زیرساختهای لازم در حوزه هوشمندسازی اقدامات مهمی را به سرانجام رسانده و در این زمینه برای نخستین بار در کشور، در راستای تحقق هدف تعیین شده در چشم‌انداز مصوب ۱۴۱۴ شهر مقدس قم توسعه شهر خلاق و هوشمند به عنوان هدف ششم و همچنین اجرای سند راهبردی قم ۱۴۰۰، نهادی سازمانی برای ایجاد شهر هوشمند به نام ستاد شهر هوشمند ایجاد و گام‌های عملی در این زمینه را برداشته است.

کورش محمد حسینی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره بر اهمیت حرکت به سمت هوشمند سازی می‌گوید: ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری یکی از الزامات حوزه هوشمند سازی است، در این عرصه شهرداری قم باهدف ارائه خدمات الکترونیکی و کاهش تردد شهروندان در سطح شهر و حرکت به سمت شهری هوشمند برنامه جامعی را در ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری دنبال می‌کند.

وی در این باره عنوان کرد: ورود به حوزه زیرساخت‌های سخت‌افزاری خارج از محدوده وظایف شهرداری است و در واقع ایجاد چنین زیرساخت‌هایی در محدوده وظایف شهرداری‌ها نیست، اما در بعضی از موارد به ناچار مجبور به ورود در این حوزه شده‌ایم.

محمدحسینی اظهار داشت: شهرداری قم، در این باره برنامه و اولویت‌هایی در جهت حرکت به سمت شهر هوشمند دارد، با شیوع ویروس کرونا اهمیت حرکت به سمت هوشمند سازی خدمات برای همه آشکار شد و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها ارائه خدمات جامع الکترونیکی سرعت بیشتری پیدا کند.

همچنین به گفته حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم، یکی از اولویت‌های شهری قم، اجرای پروژه‌های نرم افزاری به خصصو در زمینه هوشمندسازی است، ما دوره پیشرویی را در اجرای پروژه‌های نرم شهر پیش رو داریم و در این زمینه باید تحولات خوبی اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: نگاه ویژه به شهر الکترونیک به‌عنوان زمینه‌ساز شهر هوشمند از موضوع‌های اولویت‌دار است که موردتوجه قرار می‌گیرد، در این زمینه به همراهی همه دستگاههای اجرایی در تحقق شهر هوشمند نیاز داریم.

علاوه بر مدیریت شهری و نقش مهم دستگاههای اجرایی در توسعه زیرساختهای هوشمندسازی، نباید از رسالت و جایگاه مردمی در تحقق این امر غفلت کرد، چرا که جلب مشارکت‌های مردمی و مردمی‌سازی امور، یکی از شاخص‌های مهم موفقیت در هر عرصه ای است، پس باید همه عوامل را در کنار یکدیگر ارزیابی کرد تا بتوان در هوشمندسازی، مسیر همواری را بپیماییم.

سیده شبنم فاطمی مسئول انجمن مردم نهاد”شهر”قم در خصوص جایگاه مردم در تحقق هوشمندسازی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی شهر به عنوان یک ضرورت در دنیای امروز می بایست مورد توجه و عنایت مدیریت شهری قرار بگیرد، جهان به سمت هوشمندسازی رفته و شهرهای ما نیز باید به این سمت بروند تا بتوانند در ارتباط با شهروندان به وظیفه خود به درستی عمل نمایند.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده در انجمن شهر بر اساس راهبرد مطالعاتی در جهت از سرگیری مطالعات و کارهای پژوهشی بیان کرد: در تلاش هستیم در بحث هوشمندسازی شهر، نهادهای شهری را نیز دخیل کنیم تا از ظرفیت های مردمی به درستی بهره برداری شود.

فاطمی تصریح کرد: اگر مردم به درستی از ظرفیت‌های هوشمند سازی مطلع و آگاه شوند قطعا هوشمند سازی تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌شود، ضمن اینکه دستگاه های حاکمیتی نیز باید نقش خود را در تحقق این امر به درستی ایفا نمایند.

این کارشناس مسایل شهری خاطرنشان کرد: در اجرای سیاست های هوشمندسازی در شهر، حضور نخبگان و متخصصیان نیز امری مهم است، همچنین باید از تجربیات کلان شهرهای ایران در زمینه هوشمندسازی شهر استفاده کنیم تا بستر شکل گیری یک جریان همگانی برای هوشمندسازی در شهر قم جهت افزایش مطلوبیت زندگی فراهم شود.

وی تصریح کرد: کاهش آسیب های کرونا مستلزم مدیریت هوشمندانه است و حل مسائل و مشکلات شهر بدون اجماع مدیران و تشخیص اولویت ها، امکان پذیر نیست و باید در این زمینه به خوبی برنامه ریزی کرد.

بدون شک پویایی سیستم‌های سازمانی و مدیریت شهری در ارائه خدمات بهتر به شهروندان بخشی از هوشمندسازی است، البته با شیوع کرونا در بسیاری از حوزه‌های آموزشی، کسب و کار و درمانی شاهد تحولات مناسبی در هوشمندسازی بوده ایم و اگر در ین بخش به درستی سرمایه گذاری شود، می تواند نوید بخش توسعه خدمات و به خصوص ارتقای خدمات و افزایش سلامت اداری شود.

ما نیازمند عزمی جدی در زمینه هوشمندسازی به خصوص از سوی نهادهای دولتی هستیم تا بتوان با رفع خلاء‌ها از ظرفیت مشارکت‌های مردمی نیز به خوبی بهره گرفت.

امید است مدیریت استان با توجه به رویکرد دولت در ایجاد تحولات اساسی و رفع موانع، بتواند هم‌افزایی لازم میان دستگاههای اجرایی و نهادهای متولی به وجود بیاورد و از طریق اقدامات قانونی و دستورالعمل‌های مدیریتی بتوانیم زیرساختهای لازم را در جهت توسعه هوشمندسازی فراهم بیاوریم و قم در همه ابعاد، چنین فرآیندی را تجربه کند و در حوزه سرمایه‌گذاری نیز اتفاقات مهمی را در رفع موانع و ایجاد بسترهای لازم شاهد باشیم.

ما امروز بیش از گذشته به شهری هوشمند در همه زمینه‌ها نیاز داریم و باید نگاهی ویژه در تحقق هوشمندسازی در همه ارکان و ابعاد شکل بگیرد تا بتوان با رفع همه مشکلات زیرساختی و همراهی همه متولیان و مردمی سازی این رویکرد به عنوان مطالبه‌ای مهم، شهری هوشمند در ارائه خدماتی گسترده رقم بزنیم.