نسبت رونق تولید و رسالت نمایندگی

پایش روز - اگر نماینده در انجام تکلیف نظارتی خود مصمم بوده و نظارت صائب داشته باشد و دخالت در عزل و نصب مدیران نداشته باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. به عنوان مثال در حوزه کارآفرینی اولویت‌ها عادلانه نیستند. تولید بایست حمایت شود اما چرخه حمایت از تولید عادلانه نیست؛ بلکه به میزان اتصال فرد به بدنه قدرت و ارتباط با اهالی قدرت تخصیص صورت می‌گیرد.

تولید کنندگان و کارآفرینان بسیاری هستند که یشرفت‌های خوبی داشته‌اند، تولید هم کرده‌اند اما بنا به دلایلی فروش آنها در حد صفر می‌باشد. لذا نیاز به تنفس بیشتر در بازپرداخت تسهیلات دارند که علی القاعده از این استمهال محروم هستند. اما مستحضرید عموم نمایندگان با یک تلفن نه تنها فرصت تنفس بیشتر که حتی مواردی بخشی از تسهیلات را از عهده فرد برمی‌دارند.
اسم این کار چیست؟! یعنی نماینده نه تنها عادلانه عمل نمی‌کند بلکه مسیر فساد را باز می‌کند. اتفاقاً در بسیاری از موارد افرادی که فرصت بیشتری شامل حال آنها می‌شود تولید کننده واقعی نیستند و تسهیلات را در جای دیگری مصرف می‌کنند که بخش قابل توجهی از نابسامانی‌های اقتصادی پیامد این تخلفات است که در وضعیت کنونی جنبه مجرمانه نیز دارد.
اگر نماینده اهل زد و بند با اصحاب ثروت و قدرت نباشد به راحتی روند شکایت و پیگیری امور را با سرعت و شدت انجام می‌دهد.
به عنوان نمونه وقتی اعتباراتی برای منطقه یا صنف خاصی تعلق می‌گیرد نماینده بایست نظارت کند که هیچیک از کارمندان بانک‌ها به هر نحوی از این اعتبارات استفاده نکنند. و اگرد موردی گزارش یا کشف شد، باید نماینده پیگیر توبیخ و عزل معاون بانک و معاون استاندار باشد. چرا که تسهیلات اشتغال زایی بایست در قرارگاه اشتغال تحت مدیریت استانداری ارائه شود.
یکی از نمونه‌های بارز و آزاردهنده که کام بسیاری از کسبه و خانواده‌های ایشان را تلخ کرده، سرای ایرانی است. بسیاری از کسب و کارهای خرد بویژه صنف لوازم خانگی و فرش آسیب‌های جدی متحمل شده‌اند. اهل دقت می‌دانند که غول انباشت سرمایه‌ای مانند سرای ایرانی امکان ندارد بدون حمایت‌های ویژه نماینده مجلس و برخی مسئولان اینگونه به صورت عجیب رشد کرده باشد. عجیب‌تر آنکه در ایام انتخابات چند روزی است برخی داوطلبان با ژست معترض و منتقد به سرای ایرانی ورود کرده‌اند. این کار در واقع یعنی کاسبی با مظلومیت مردم است، عکس یادگاری گرفتن با سرای ایرانی درست نیست. آقایان داوطلب، آیا سرای ایرانی امروز درست شده است؟! البته مردم می‌فهمند؛ اما برادران گرامی این رفتارها برای فریب مردم است، توهین به مردم است. چرا که حتی اگر نماینده فقط حمایت خود را برمی‌داشت، شاهد این وضعیت نبودیم.
از ابتدای شکل‌گیری سرای ایرانی فعالان اجتماعی سیاسی و دغدغه‌مندان قم مقدس با پیگیری‌ها و جلسات متعدد نسبت به مخاطرات آینده نزدیک که از قِبَل سرای ایرانی متوجه مردم شریف قم مقدس خواهد شد هشدار می‌دادند، اما همین آقایان یا نبودند یا خود را به تغافل می‌زدند و حتی در مواردی مانع فعالان انقلابی می‌شدند که آقا؛ سرای ایرانی اشتغال‌زایی کرده و حامی تولید ملی است.
حال با خبری شدن بیش از ده هزار پرونده قضایی سرای ایرانی و ارتباط وسیع با قاچاقچیان کالا و تحمیل هزینه‌های گزاف بر مردم، عده‌ای فقط به عکس یادگاری اکتفا نمودند و هنوز هم حاضر نیستند به مناشئ و عوامل اصلی و حامی این غول خطرناک اقتصادی فرهنگی بپردازند.

انتخابات پیش رو، مردم بایست سابقه داوطلبان در مبارزه با فساد را بصورت شفاف مطالبه کنند تا سره از ناسره مشخص گردد.
والحمدلله رب العالمین
حجهالاسلام احمد اسدی