سطح چمن استفاده شده در کل فضای سبز شهر قم کمتر از ۵ درصد است.

پایش روز - مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: سطح چمن استفاده شده در فضای سبز شهر از گونه‌های کم آب بر است و شهر قم کمترین میزان استفاده از چمن را در تمامی کلان‌شهرها و سایر مراکز استان‌ها را دارد.

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم پیام جوادیان با اشاره به اقدامات مدیریت شهری قم در افزایش بهره‌وری از منابع آب فضای سبز گفت: در چشم‌انداز توسعه فضای سبز شهر قم استفاده از پساب در اولویت قرار گرفته و با اتمام خط انتقال پساب تا پایان سال و افتتاح فاز دوم تصفیه‌خانه ثانویه شهرداری قم از تمامی ظرفیت اختصاصی به شهرداری قم استفاده خواهد شد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم افزود: علاوه بر استفاده از پساب، تکمیل شبکه جامع آب فضای سبز، استفاده از گونه‌های کم آب بر و مقاوم با اقلیم شهر قم، احداث مخازن متعدد، و توسعه کامل شبکه آبیاری هوشمند فضای سبز از دیگر اقداماتی است که در راستای بهره‌وری و استفاده بهینه از آب در فضای سبز شهر قم صورت پذیرفته
دبیر کمیته سیما، منظر و فضای سبز مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور ادامه داد: در نشستی که با حضور مدیران عامل سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور، اواخر دی‌ماه در شهر بندرعباس برگزار شد، تجربیات موفق و راهکارهای مدیریت شرایط موجود مطرح و مقرر شد شیوه‌نامه‌ای به‌منظور استفاده همه شهرها تدوین گردد.
وی با اشاره به آغاز فاز سوم شناسایی گونه‌های مقاوم با اقلیم شهر قم افزود: بحث استفاده از گونه‌های کم آب بر یکی از راهکارهای مهم در مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود که با اتمام فاز دوم، ۷۵ گونه بررسی و سازگاری ۲۵ گونه ثابت شد و هم اکنون به فضای سبز شهر قم افزوده شدند .
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم به انتقاد وارد شده در خصوص استفاده از چمن اشاره کرد و ادامه داد: سطح استفاده شده از چمن در حدود ۲۷ میلیون مترمربع فضای سبز شهر قم کمتر از ۵ درصد است و این گونه اغلب از نوع برموداگراس بوده که کمترین میزان مصرف آب را داشته و آب مصرفی آن از برخی درختان و درختچه‌ها نیز کمتر است.
جوادیان با اشاره به زرد شدن رنگ چمن‌ها اذعان کرد: چمن استفاده شده در فضای سبز شهر قم از نوع گرمسیری و در فصل سرما زرد می‌شود حال‌آنکه چمن پر آب بر به‌صورت دائمی در تمام فصول رنگ سبز دارد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم به هماهنگی و همکاری سازمان با مراکز علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: کلیه تصمیمات مهم در سازمان در کمیته های تخصصی و فنی و در صورت لزوم با مشورت با مرکز علمی و تحقیقاتی اخذ می‌شود و نوع چمن استفاده شده در فضای سبز شهر قم و میزان آب مصرفی آن را نیز می‌توان از این مراکز استعلام کرد که این مهم نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به موضوع بهره‌وری در استفاده از منابع آب است.
جوادیان با اشاره به احداث اولین بوستان بدون گیاه پوششی و چمن در کشور اشاره کرد و افزود: این بوستان با استفاده از تجربیات چندین ساله شناخت گونه‌های کم آب بر و مقاوم ایجاد شده که این تجربیات به سایر کلان‌شهرهای کشور نیست منتقل می‌شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم در پایان افزود: تلاش ما استفاده از گونه‌های کم آب بر با بالاترین کارایی را داشته باشند که این در آینده نزدیک مصرف آب شهر قم در فضای سبز را کاهش خواهد داد.