۸۱ درصد آبیاری فضای سبز قم ازآب خام است

مهدی زرنوش؛ مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: ۸۱ درصد آبیاری فضای سبز قم از طریق چاه ها و پساب ها صورت می گیرد که این میزان در سال ۱۳۹۴ حدود ۵۵ درصد بوده است.

پیام جوادیان در نشست خبری با اشاره به اینکه فضای سبز قم در سال ۹۴ بیش از ۱۳ متر مربع به ازای هر نفر بوده است، بیان کرد: این رقم در حال حاضر به ۲۱ متر مربع رسیده است.

وی ادامه داد: سال های گذشته شهروندان از تنوع پایین گونه های گیاهی در خیابان های قم گله مند بودند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش تنوع بسیار مناسب گونه های گیاهی در خیابان های شهر هستیم و این امر مدیون اجرای طرح های علمی مختلف در سال های اخیر است.

جوادیان ادامه داد: سال ۹۴ حدود ۴۵ درصد آب مصرفی برای فضای سبز شهری از آب شرب بوده است، در حالی که این رقم درحال حاضر به ۱۹ درصد کاهش رسیده که با مطالعات انجام شده و اجرای طرح های علمی در حال حاضر ۸۱ درصد آب مصرفی فضای سبز شهری از پساب ها و آب چاه ها است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: در سال ۱۴۰۰، ۵.۸ میلیون متر مکعب برای آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب استفاده می شد و این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵.۴ میلیون متر مکعب رسید.

برگزاری همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در حاشیه کویر

در این نشست رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم نیز طی سخنانی از برگزاری همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در حاشیه کویر در ۲۵ و ۲۶ مهرماه جاری در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم خبر داد.

دکتر مسعود ترابی با بیان اینکه این همایش با درایت شهرداری قم برگزار می‌شود، اظهارکرد : خروجی این همایش قطعاً بسیار کاربردی و اجرایی خواهد بود و در روز دوم همایش با حضور مدیران عامل سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز شهرهای کشور مورد بررسی و استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از دریافت ۱۵۱ مقاله در دبیرخانه همایش خبر داد و افزود: ۱۴۰ مقاله تا امروز تائید و مورد داوری قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه این همایش مورد استقبال صاحب‌نظران فضای سبز قرار گرفته است، یادآور شد: از ۱۰ مردادماه تا ۱۸ مهرماه مهلت ارسال آثار بود که نهایتاً تا ۲۰ مهرماه جمع‌بندی و ۸ مقاله برتر مشخص می‌شود.
ترابی، اهمیت توسعه فضای سبز شهری را با توجه به افزایش شهرنشینی مورد توجه قرارداد و گفت: توسعه فضای سبز شهری سبب تقویت روحیه شهروندان، افزایش تعاملات، امید به زندگی، نشاط و شادابی و رضایتمندی مردم می‌شود.
وی با اشاره به اهداف این همایش علمی اضافه کرد: هدف عمده همایش ملی، تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازان است تا بدانند هر گیاهی را نباید به هر قیمتی در هر اقلیمی کاشت و باید کار علمی انجام داد.
با تقدیر از تلاش‌های شهرداری قم در توسعه فضای سبز شهری در سال‌های گذشته مطرح کرد: قم در سال‌های گذشته در این موضوع درخشان بوده و توانسته گام‌های مهمی در ایجاد نشاط بین مردم و شهروندان بردارد