مدیرکل اوقاف قم:

تاکنون ۶۰ دوره طرح دارو و درمان نیازمندان از محل موقوفات در قم اجرایی شده است

پایش روز - مدیرکل اوقاف استان قم گفت: تاکنون 60 دوره طرح تامین دارو و درمان نیازمندان از محل عواید موقوفات در قم عملیاتی شده و به فکر توسعه آن در پردیسان و روستاها نیز هستیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) که به مناسبت هفته وقف انجام شد اظهار کرد: برنامه‌های اوقاف قم به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که با برنامه‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س) همخوانی داشته باشد زیرا جایگاه این بانوی بزرگوار در بین دیگر امامزادگان قم بسیار ممتاز و متفاوت است.
وی افزود: با این حال لازم است شهروندان و زائران و مسافران با دیگر بقاع متبرکه هم آشنا باشند و به این اماکن معنوی مراجعه کنند و از آنها بهره ببرند به همین دلیل برنامه‌های گوناگونی در این زمینه داشته‌ایم که از آن جمله برپایی موکب‌هایی به نام امامزادگان قم در مناسبت‌های گوناگون از جمله اربعین است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه موکبی هم به نام امامزادگان واجب‌التعظیم قم در شهر سامرا برپا می‌شود گفت: فرمانده امنیتی این شهر تعریف می‌کرد که مردم سامرا از ما می‌پرسند چه زمانی از قم می‌آیند و در اینجا موکب برپا می‌کنند؟ که نشان‌دهنده علاقه و محبتی است که بین مردم ایران و عراق به خصوص دست اندرکاران این موکب به وجود آمده است.
وی با اشاره به سه حوزه فعالیتی سازمان اوقاف عنوان کرد: برنامه‌های قرآنی متعددی با محوریت بقاع متبرکه تدارک دیده شده که استقبال خوبی از آنها صورت می‌گیرد؛ در زمینه برپایی مسابقات قرآنی هم بقاع متبرکه محور عمل قرار گرفته‌اند.
اسکندری با بیان اینکه از دو سال قبل تاکنون، توجه ویژه‌ای به رشته‌های معارفی قرآن شامل تفسیر آیات وحی و شرح نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه صورت گرفته است خاطرنشان کرد: سال گذشته این مسابقات به صورت متمرکز در قم برگزار شد و با توجه به موفقیت بالایی که در این زمینه کسب شد، سازمان اوقاف دبیرخانه دائمی رشته‌های معارفی را در قم دایر کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مختلفی هم در مناسبت‌های گوناگون در بقاع متبرکه برگزار می‌شود که شامل اعیاد و ولادت‌ها و نیز ایام شهادت ائمه اطهار(ع) است.
وی به فعالیت‌های اجتماعی در مراکز افق بقاع متبرکه اشاره و ابراز کرد: این امر در شاخه‌های مختلف همچون تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، تامین دارو و درمان نیازمندان از محل عواید موقوفات و طرح قرار دوازدهم برنامه‌ریزی شده است.
اسکندری گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بسیج پزشکان استان داریم، پزشکان عمومی و متخصص در بقاع متبرکه مستقر می‌شوند و به صورت رایگان، نیازمندان را ویزیت می‌کنند، دارو و ادامه درمان آنها هم توسط اوقاف تامین می‌شود؛ این طرح تاکنون طی ۶۰ دوره عملیاتی شده و همچنان ادامه خواهد داشت و به فکر توسعه آن در پردیسان و روستاها هم هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد از محل عواید موقوفات اشاره و اضافه کرد: امسال و در هفته وقف، ۱۷ نفر از زندانیان زندان مرکزی قم از محل همین موقوفات به آغوش خانواده بازگشتند.
وی طرح‌ مهر تحصیلی برای تامین نوشت‌افزار دانش‌آموزان خانواده‌های بی بضاعت را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس طرح دیگری که توسط سازمان اوقاف ابلاغ شده، دوازدهم هر ماه و به نیت امام عصر(عج)، کمک‌های خوبی به نیازمندان می‌شود.