مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم:

درآمدهای موقوفات در راستای نیات واقف هزینه می شود

پایش روز - مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت : ما از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیستیم ریالی از آنچه واقف نیت کرده ، هزینه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ،  حجت‌الاسلام و المسلمین عباس اسکندری در نشست خبری که در امامزاده موسی مبرقع علیه السلام به مناسبت هفته وقف برگزار شد؛ بیان کرد: دستگاه های درون سازمانی و برون سازمانی روی کار ما نظارت کرده و همچنین بر درآمدها و بر هزینه های این اداره نظارت کامل دارند.

حجت السلام اسکندری با بیان اینکه  هفته وقف در سالهای گذشته همزمان با ۲۸ صفر بوده و  به دلایل شلوغی کار برای مردم و مسئولین شرایط برای برگزاری مراسم هفته وقف مهیا نبود اظهار کرد:  به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده شد که هفته وقف از رحلت پیامبر به میلاد پیامبر اکرم تغییر داده شود.

وی ضمن بیان گزارشی اجمالی از عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در ۶ ماهه اخیر پنج وقف جدید ثبت شده که بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان مجموع این پنج وقف برآورد شده است.

حجت الاسلام اسکندری اضافه کرد: توصیه ما به افرادی که وقف می کنند این است که از ابتدا آن را در اداره اوقاف به ثبت برسانند تا برای امور اداری و رفت و آمدها با مشکل مواجه نشوند چرا که دستگاه های مختلف اوقاف را متولی موقوفات می دانند.

وی اضافه کرد: ما هیچ دخل و تصرفی در درآمدهای موقوفات نداریم و موظف به حفظ موقوفات هستیم و از سویی دیگر درآمدهای این موقوفه در نیات واقف صرف شده و از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیستیم ریالی از آنچه واقف نیت کرده خرج کنیم .

حجت الاسلام اسکندری همچنین در ادامه افزود: یکی از کارهای پر حجمی که در طول سال انجام می دهیم ،اجرای نیت واقفین بوده ، چرا که ما وظیفه داریم در جهت هر آنچه واقف نیت کرده هزینه کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در رابطه با اجرای نیات واقفین گفت : کمک به مساجد، دارو و درمان، تهیه جهیزیه و کمک به ازدواج جوانان ، کمک به زائرین مشهد و کربلا ، خیرات و مبرات ، سوخت زمستانی ، کمک به مستمندان، آزادی زندانیان ، اطعام به فقرا و سالمندان بخشی از نیات واقفین بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: یکی از نیات پرحجم واقفین که رقم بالایی هم به خود اختصاص می دهد ، حمایت از محافل و مجالس تعزیه خوانی و روضه خوانی اباعبدالله حسین(ع) است .

حجت الاسلام اسکندری همچنین با بیان اینکه کمک به نیازمندان در قالب بسته های معیشتی که بعد از کرونا شروع شد ،همچنان ادامه دارد؛ اضافه کرد: خرید کتب دینی و مذهبی نیز یکی از اموری است که در راستای اجرای نیات واقفین مبلغ قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برپایی موکب ها در هر مناسبتی به خصوص در دهه اخر ماه صفر هم در داخل ایران و هم در کشور عراق یکی دیگر از مهمترین فعالیت های ما بوده که در سامرا بزرگترین موکب به نام امام زادگان قم برپا شد.

وی بحث شناسایی موقوفات و تعیین حدود و تهیه سند را از دیگر وظایف اداره اوقاف دانست و تصریح کرد: در سال گذشته بالای ۲ هزار سند موقوفی با همکاری اداره اسناد ثبت شده است.

حجت الاسلام اسکندری همچنین با بیان اینکه در مناسبت های مختلف فعالیت های فرهنگی و تبلیغی با حضور مبلغین در بقاع و امامزادگان اجرا می شود. تصریح کرد: دبیرخانه دائمی مسابقات بین الملی قرآن کریم به  قم واگذار شد .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره برگزاری همایش یاوران وقف گفت: در هفته وقف برگزاری همایش یاوران وقف روز پنجشنبه ساعت ۹:۳۰ با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی و سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی در مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار خواهد شد.

وی گفت: در امامزاده سید علی و موسی مبرقع دو پایگاه درمانی با حضور پزشکان و ارائه دارو و درمان را خواهیم داشت و همچنین در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در ۲۰ نقطه از شهر نان رایگان توزیع خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم همچنین گفت:  توزیع بسته‌های معیشتی در سه بقعه امامزاده را خواهیم داشت و شاهد آزادی ۱۷ زندانی با مبلغی معادل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل موقوفه شیخان قم خواهیم بود.

وی همچنین ادامه داد: غبار روبی در ۲۰ نقطه از بقاع متبرکه استان ، به صدا درآمدن زنگ انشا با موضوع وقف در هفت مدرسه ، نمایشگاه دستاوردهای وقف ، محفل انس با قرآن بخشی از برنامه های هفته وقف در این دهه خواهد بود.