معاون صنایع و معادن سازمان صمت قم گفت: وجود رقابت در بورس ، هیچ سنخیتی با رشد تولید و مهار تورم ندارد بلکه در تقابل آشکار با شعار سال قراردارد.

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از روزنامه ایران مجتبی سرلک در تحلیل برخی از ساختارهای مدیریتی در تقابل با مهار تورم و رشد تولید اظهار داشت: امید آن می‌رود که ایده‌های کارشناسان اقتصادی برای تحقق شعار سال بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین لازم است غیر متعصبانه‌تر به شعار سال […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از روزنامه ایران مجتبی سرلک در تحلیل برخی از ساختارهای مدیریتی در تقابل با مهار تورم و رشد تولید اظهار داشت: امید آن می‌رود که ایده‌های کارشناسان اقتصادی برای تحقق شعار سال بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین لازم است غیر متعصبانه‌تر به شعار سال نگاه داشته باشیم. لذا در این خصوص چند پیشنهاد را در این مسیر مطرح می‌کنیم.
معاون صنایع و معادن سازمان صمت قم با اشاره به برخی از این مسائل و راهکارها و پیشنهادات بیان کرد: در برخی از صنایع، به جای بیان موارد افزایش هزینه‌ها در موعد مقرر و مقاومت و پیگیری عدم تحقق هر افزایش قیمتی، خود را با آن تطبیق می‌دهند چرا که امید دارند با بالابردن قیمت محصول خود آن را جبران می کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای امسال تقاضا برای افزایش برخی مصالح ساختمان تا ۱۰۵ درصد هم مطرح گردید بدون آنکه تولیدکنندگان آن پیشنهادی برای چگونگی کنترل بهای تمام شده و کاهش تورم محصولات تولیدی خود متناسب با شعار سال ارایه دهند و عملا در صورت تداوم این روند در بقیه تولیدات، موفقیت در اجرای پروژه مسکن ملی با قیمت تمام شده ای معقول، در ابهام باقی می ماند. لذا لازم است که برنامه و تعامل خاصی برای مهار تورم در بالاترین حلقه یعنی ساخت مسکن تعریف و اجرای درست آن در قالب قرارگاه های استانی مسکن، پایش گردد.
سرلک با بیان اینکه استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های اقتصادی برای مهار تورم و رشد تولیددر زنجیره هر گروه کالایی باید به صورت فراخوان و تعریف مشوق ها در دستور کار قرار گیرد عنوان کرد: این بدین معناست که سامانه معرفی مدیران که در ابتدای کار این دولت راه اندازی شد باید جای خود را به سامانه معرفی ایده ها بدهد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین شعار قیمت دستوری و تکرار آن، واژه ای مشترک در ادبیات گرانفروشان، دلالان و حامیان ساختارهای تورم زای بورسی و حتی برخی از مسوولین است، بنابراین باید تعریف درستی از این واژه ارایه شود و جایگاه حاکمیتی برای تحقق شعار سال با واژه قیمت گذاری دستوری به حاشیه رانده نشود.
معاون صنایع و معادن سازمان صمت قم گفت: اغلب مواد اولیه اعم از پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان، شیشه، مواد اولیه نساجی، روغن های پایه ، مواد شیمیایی و بسیاری دیگر از مواد اولیه از طریق بورس کالا عرضه می شوند و باید قبول کرد که در کنار نقاط قوت، بستر لازم برای افزایش تورم نیز ایجاد شده، لذا ضروری است اصرار و تعصب در حمایت از ساختارهای تورم زای بورسی در برخی از وزارتخانه ها کنار گذاشته شود.
وی بیان کرد:وجود رقابت در بورس ، هیچ سنخیتی با رشد تولید و مهار تورم ندارد بلکه در تقابل آشکار با شعار سال قراردارد، در این راستا برخی ضوابط در بورس ، ترویج دهنده رقابت در بورس و موجب افزایش تورم می‌شوند لذا باید به عنوان یک نکته منفی تعریف شده و برای حذف این تفکر ، آگاهانه تر و میدانی تر عمل شود.
سرلک عنوان کرد: بسیاری از تولیدات کشورمان با قیمت ها و زیر ساخت های یارانه ای تولید می شود و علاوه بر قیمت گذاری های آنها که بر اساس دلار آزاد عرضه می‌شوند یک افزایش قیمت مجددی ناشی از رقابت در بورس را نیز بهره مند می گردند.
وی تصریح کرد:در واقع، نسل آینده ، سهمش از زیرساخت ها و منابع یارانه ای در حال پیش خور شدن هست، لذا پیشنهاد میشود در مواردی که تولیدات وارد افزایش بیشتر قیمت‌ها به خاطر افزایش رقابت در بورس می شوند، مابه تفاوت آن به حساب صندوق توسعه ملی واریز گردد تا پشتوانه ای برای آینده کشورمان باشد.