روح اله امرالهی:”شورای اسلامی شهر، امین اموال مردم هستند”

پایگاه خبری پایش روز – روح الله امرالهی در نماز جمعه پردیسان با اشاره به جایگاه شورا در قوانین و قرآن کریم اظهار داشت: در دو آیه از قرآن کریم، بحث شورا و مشورت به طور مستقیم مطرح گردیده است. علاوه بر این در آیات مختلف دیگر نیز موکدا به خرد و اندیشه جمعی تاکید […]

پایگاه خبری پایش روز – روح الله امرالهی در نماز جمعه پردیسان با اشاره به جایگاه شورا در قوانین و قرآن کریم اظهار داشت: در دو آیه از قرآن کریم، بحث شورا و مشورت به طور مستقیم مطرح گردیده است. علاوه بر این در آیات مختلف دیگر نیز موکدا به خرد و اندیشه جمعی تاکید شده است.

وی در ارتباط با هدف و ساختار شوراها بیان کرد: در قانون اساسی طی اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶، هدف و سطوح شوراهای شهر و روستا به تشریح بیان شده است. حتی نحوه انحلال شوراها نیز در اصل ۱۰۶ مطرح گردیده است.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت شورای شهر قم در ارتباط با بودجه شهرداری عنوان کرد: بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ که مربوط به شورای ششم می باشد ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و شورای اسلامی شهر قم این رقم را به ۸ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان افزایش داده است، افزایش بودجه به معنای افزایش درآمد و مطالبه بیشتر از شهرداری است.

بخش اضافه شده به بودجه شهرداری مربوط به هزینه های جاری و پرسنلی نبوده بلکه صرفا مربوط به بخش عمرانی و سرمایه گذاری است. دلیل این امر تاکید بر آبادانی بیشتر و زودتر شهر قم می‌باشد.

امرالهی بیان کرد: شورای شهر به عنوان امین اموال مردم مسئول بوده و می بایست حداکثر استفاده از این منابع و عوارض را داشته باشد. نظارت شورا در راستای پیشبرد هر چه سریعتر پروژه‌های شهری، یکی از مهمترین رویکردها منظور کاهش هزینه‌ها می‌باشد. به عنوان نمونه پروژه ای همانند تقاطع غیر همسطح ولی عصر با احتساب تعدیل از سال ۹۸ با هزینه ۵۷ میلیارد تومانی محقق گردیده است. این در حالی است که تحقق همان پروژه در سال جاری نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می باشد. در سال ۹۸ بلوار آیت الله عظمی بروجردی با ۱۲۰ میلیارد تومان افتتاح گردیده است،در حالی که هزینه احداث همین بلوار امروز بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان می باشد.

وی تصریح کرد: ۷۵ درصد از بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم مربوط به بخش عمرانی و ۲۵ درصد مرتبط به هزینه های جاری می‌باشد. سعی شورای شهر برای کاهش هزینه های جاری و تاکید بر بودجه های عمرانی در سطح کل کشور قابل توجه می باشد. در زمان تشکیل اولین شورای شهر قم در سال ۷۸، تعداد نیروی شاغل در شهرداری قم ۵ هزار بوده و امروز بعد از گذشت۲۴ سال (از سال ۱۳۷۸) علی رغم افزایش ۳ برابری جمعیت شهر قم همان تعداد نیرو حفظ گردیده است.

وی تصریح کرد: از بدو ورود ایشان به شورای اسلامی شهر در سال ۹۶، طرح جامع شهری و طرح جامع حمل و نقل شهر قم به صورت طرح های ملاک عمل مورد توجه قرار گرفته و از ۱۶ خیابان اصلی بن بست شهر ۱۲ خیابان بازگشایی شده است. طی دو سال گذشته خیابان های شهیدان برقعی، شهید صادقی و بلوار جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفته و بازگشایی گردیده است. برخی از پروژه‌های حاضر شهر قم مانند بلوار عمار یاسر و ادامه خیابان سمیه مربوط به طرح هادی شهر قم در سال  ۴۶ می باشد. لذا با توجه به عقب افتادگی ها و کم لطفی هایی که در زمان طاغوت در شهر قم اتفاق افتاده و ادامه یافته است، تلاش بر جبران هر چه زودتر کاستی ها از طریق کار مضاعف و همت بیشتر مد نظر می باشد.

امرالهی افزود: این تلاش ها توسط فرزندان شما انجام شده است. متروی قم نیز صرفا با تلاش فرزندان ایران و قم احداث می گردد. همه این دستاوردها از برکات استقلال خواهی مردم ایران و رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می باشد. امروز متفکرین غربی معترفند که اگر این تحریم ها ادامه یابد ایران مجبور می شود در همه ابعاد خودکفا گردد و این تهدیدی برای دهکده جهانی است. شایان ذکر است در مقطعی از تاریخ کشورهایی مانند چین و ژاپن سختی بسیار را تحمل کرده و امروز به مازاد تولید دست یافته اند.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از عرصه ها مازاد تولید تحقق یافته و به لطف خدا  و برکات الهی، این امر می تواند در همه عرصه ها عملی گردد. با تحقق مازاد تولید تحریم بی معنا می گردد. امروز تولید ،جهاد اکبر است، مقام معظم رهبری سال افزایش تولید را مورد تاکید قرار دادند، زیرا با افزایش تولید ، تورم بصورت پایدار مهار می گردد.