استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد: علامه حسن‌زاده آملی؛ عالم خستگی‌ناپذیر در عبادت، تحصیل، تدریس و تألیف

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه خبری پایش روز، در این مراسم که با حضور حضرات آیات مرتضی مقتدایی عضو ارشد جامعه مدرسین، محمد محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، سید محمد سعیدی امام جمعه قم و محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین و حجج اسلام والمسلمین مرتضی جوادی […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه خبری پایش روز، در این مراسم که با حضور حضرات آیات مرتضی مقتدایی عضو ارشد جامعه مدرسین، محمد محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، سید محمد سعیدی امام جمعه قم و محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین و حجج اسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، مقامی، سلیمانی اردهالی، محبی و اعضای جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه های علمیه، جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب و نمایندگان بیوت مراجع تقلید برگزار شد یاد و نام مرحوم علامه حسن‌زاده آملی گرامی داشته شد.
آیت‌الله هادی عباسی خراسانی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و یکی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی در این مراسم بیان داشت: بشریت در سه دسته عالم ربانی، متعلم الی سبیل الله و رها شده در عالم قرار دارند و در پیام تسلیت مقام معظم رهبری، علامه حسن‌زاده آملی به عنوان عالم ربانی یاد شده است.
وی ادامه داد: عالم ربانی دو تولد در طول زندگی دارد که یک بار هنگام تولد ظاهری همانند سایرین از مادر خود است و تولد دیگر حضور و پیمایش عرفان و رسیدن به مرحله ربانیت است.
استاد فلسفه و اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی اهل برنامه و نگهبان نفسش بود، تاکید کرد: عالم ربانی هیچ وقت دعوت به خود نمی‌کند، بلکه دیگران را دعوت به خدا می‌کند. بیش از سه دهه در محضر حضرت استاد بودم و در محضر حضرت معصومه(س) شهادت می‌دهم که ایشان حتی یک بار دعوت به نفس نکردند.
آیت‌الله عباسی خراسانی افزود: علامه حسن‌زاده آملی برای نفسش و تمام حالات اجتماعی و سیاسی خودش برنامه داشت و از نظر عرفان و معرفت به مقام دست‌گیری دیگران رسیده بود.
وی با بیان این که علامه حسن‌زاده آملی در قله عرفان هم مهربان به خلق خدا بود، بیان داشت: سال ۱۳۶۰ در یکی از ملاقات‌هایی که ایشان داشتند و بنده به عنوان شاگرد در محضرشان بودم، فرمودند ۴۰ سال است که قرائت سوره واقعه را در شب‌ها ترک نمی‌کنند.
وی خستگی‌ناپذیری در عبادت، تحصیل، تدریس و تالیف را از دیگر ویژگی‌های علامه حسن‌زاده آملی برشمرد و با بیان اینکه تالیفات این عالم ربانی بیش از ۲۰۰ جلد است، گفت: ایشان برای ما تعریف کردند که ۱۳ سال در محضر علامه شعرانی بودند و فقط دو روز عاشورا و ۲۸ صفر کلاس‌های درس تعطیل می‌شد.
این شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملی افزود: ایشان اهل سیر و سلوک و اربعین‌های مختلف بود و بارها می‌فرمود که اربعین من تمام شد و اربعین دیگری را شروع می‌کرد. مفاتیح ایشان آنچنان ورق خورده و دعاها و اذکار خوانده شده که رنگ صفحات تغییر کرده و ایشان قبل از ارتحال، قسمت‌های مربوط به کفن و دفن را در مفاتیح علامت گذاری کرده بود.
آیت‌الله عباسی خراسانی بیان داشت: علامه حسن‌زاده آملی شیفته مقام معظم رهبری بود و حضرت آقا هم ایشان را قلبا دوست داشتند/ روح الله کریمی