مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم: حرم حضرت معصومه ثبت جهانی می شود

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ،علیرضا ارجمندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ظهر امروز در خانه تاریخی یزدان پناه به مناسبت هفته دولت و در آستانه هفته گردشگری برگزار شد، با اشاره به اینکه چند ثبت  مهم از جمله ثبت جهانی حرم مطهر حضرت معصومه در دستور کار قرار دارد افزود:  […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ،علیرضا ارجمندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ظهر امروز در خانه تاریخی یزدان پناه به مناسبت هفته دولت و در آستانه هفته گردشگری برگزار شد، با اشاره به اینکه چند ثبت  مهم از جمله ثبت جهانی حرم مطهر حضرت معصومه در دستور کار قرار دارد افزود:  مقدمات ثبت جهانی دیرگچین و حوض سلطان نیز در حال انجام است.

ارجمندی بیان داشت: استان قم بدون کوچکترین تبلیغاتی به عنوان گردشگر پذیر مذهبی سالانه به برکت مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) پذیرای میلیون ها گردشگر بوده و به عنوان مقصد گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است

وی با بیان اینکه به دلیل حضور ۱۵ هزار دانشجوی خارجی با کمبود شدید تخت در استان روبه رو هستیم، تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند سرمایه گذاری بوده تا بتوانیم عرضه و تقاضای تخت را به تعادل برسانیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی گفت : برای حل این مشکل، مصوبه ای را در دستور کار قرار داده ایم که طبق آن تمام ساختمان هایی که امکان اقامت دارند با حداقل امکانات بتوانند وارد گردونه شوند.

این دستورالعمل که با اجازه شورای تامین استان به شرط داشتن شرایط ابتدائی صادر خواهد شد باعث می شود بیش از سه هزار تخت وارد چرخه اقامت شود.

به گفته وی ۲ هتل در ماه گذشته و ۲ هتل در هفته گردشگری و ۲ هتل نیز در هفته دولت افتتاح می شود.

ارجمندی همچنین با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های این اداره ایجاد زائر سراها به صورت گروهی و انفرادی با حداقل امکانات می باشد اظهار داشت: یکی از سیاست های این اداره تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد تخت های ارزان قیمت در استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی با بیان اینکه در استان هیچ هتل پنج ستاره ای وجود ندارد گفت: اولین هتل پنج ستاره سال آینده افتتاح خواهد شد

وی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد زائر شهر در استان هستیم تا بتوانیم با ایجاد تسهیلات و امکانات مناسب در یکی از مناطق نمونه گردشگری را به زائر شهر تبدیل کنیم.

ارجمندی با تاکید به اینکه بسیاری از پروژه ها تسهیلات روستایی دریافت کرده اند بیان داشت: سال گذشته ۱۹ میلیارد تومان برای پروژه تسهیلات روستایی پرداخت شد.

ارجمندی همچنین در خصوص گردشگری سلامت در استان قم اظهار داشت: چند بیمارستان مجهزدر استان قم در حال ساخت هستند که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران خارجی به خصوص کشورهای همسایه و عربی می باشد.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه صنعت گردشگری در اواخر مهرماه در استان قم اشاره کرده و ابراز کرد که بتوانیم غرفه های خوبی داشته باشیم تا بتوان از این طریق، ظرفیت بالای گردشگری استان را در آن معرفی کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی ادامه داد: در زمینه مرمت آثار باستانی ۱۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در دست اجرا است که سعی ما این است که با وجود مشکلات فراوان از جمله مباحث اسناد مالکیتی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی همچنین اضافه کرد: ساماندهی بازار کهنه از مهمترین پروژه های مرمتی استان است که سالها متروکه بوده در ۴ ماه گذشته اقدامات خوبی در جهت احیای آن صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه ۱۳۰ ملیت در استان قم ساکن هستند، عنوان کرد: پیشنهاد برگزاری آیین سوگواره ای با مشارکت معاونت امور زائران داده شده که در صورت امکان دهه آخر ماه صفر انجام خواهد شد.