معاون مذهبی هیات ثارالله: هیات های مذهبی داری سابقه طولانی در تاریخ تشیع هستند

پایش روز – مهدی زرنوشی؛ حجت الاسلام والمسلمین علی رضا رستگار در گفتگو با خبرنگار  پایش روز ، با اشاره به جایگاه مهم هیات‌ها در زنده نگاه داشتن قیام سید الشهدا در طول تاریخ تشیع اظهار داشت: هیات بعد از جریان شهادت امام حسین(ع) احیا شد. معاون مذهبی هیات ثارالله بیان کرد: مسلمانانی که باید […]

پایش روز – مهدی زرنوشی؛ حجت الاسلام والمسلمین علی رضا رستگار در گفتگو با خبرنگار  پایش روز ، با اشاره به جایگاه مهم هیات‌ها در زنده نگاه داشتن قیام سید الشهدا در طول تاریخ تشیع اظهار داشت: هیات بعد از جریان شهادت امام حسین(ع) احیا شد.
معاون مذهبی هیات ثارالله بیان کرد: مسلمانانی که باید پس از پیامبر(ص) رسالت رسول خدا(ص) را استمرار می بخشیدند، به جریان سلطنتی و قدرتی بزرگ در کشورگشایی و تصرف با برخوردهای جاهلانه تبدیل و متمول شدند تا به جایی که به شخصیتی چون یزید رسیدند که هیچ تدبیری نداشت و فسق فجورها را به اوج رساند.
وی عنوان کرد: آن چه که نبی اکرم(ص) از خلق نیکو و هدایت و توحید و برابری و عدالت داشت، برخلاف آن کسانی روی کار آمدند که منهای این خصلت ها بودند و در چنین شرایطی فقط قیام امام حسین(ع) می توانست بیداری بیاورد.
وی خاطرنشان کرد: حرکت زینب(س) و اهل بیت(ع) پس از عاشورا و در دوران اسارت، تحولی عظیم به وجود آورد و کار را به جایی رساند که افراد انگیزه یافتند این جریان را زنده نگاه دارند.
حجت الاسلام والمسلمین رستگار گفت: نطفه هیات ها از این جریان منعقد شد و در ادوار تاریخی مختلف تداوم یافت و از قرن چهارم و دوره آل بویه جدی تر شد و روز عاشورا در ایران به صورت تعطیلی رسمی درآمد.
وی افزود: چنین جریانی به جامعه آگاهی بخشید و همچنان مومنان با قلب تپنده ای در این دوران وارد می شوند این همان جریانی است که انقلاب درونی را شکل می دهد و مردم روز به روز در حال رشد و تعالی هستند.
معاون مذهبی هیات ثارالله با بیان اینکه این هیات بیش از ۳۰ سال قبل شکل گرفته عنوان کرد: در این هیات نیز سعی شد از مداحان و سخنرانانی استفاده شود که حرفی برای گفتن داشته باشند و سخنران محور بودن این هیات مورد توجه است.
وی بیان کرد: در قم اولین هیاتی که این سبک جدید از مداحی در بیان مفاهیم را شروع کرد هیات ثارالله بود و در ادامه مسیر با برخی از جریانات گره خوردیم.
حجت الاسلام والمسلمین رستگار تصریح کرد: حدود ۲۰ سال است که در فیضیه دهه اول محرم را برگزار می کنیم و این جا جایگاه علمی خاصی در میان شیعیان و مومنان جهان دارد، در این راستا حوزه قم و فیضیه چنین منبری را برای این امر در نظر گرفت.
وی اظهار داشت: این جا هیات ثارالله قم و مدرسه فیضیه با رعایت شئوناتی در شان قم و حوزه و مخاطبین دنیای اسلام، مداحی و سخنرانی هایی را برگزار می کند و از حضور بزرگانی چون آیت میرباقری و علی رضا پناهیان و مداحانی چون سلحشور و میرداماد و دیگر عزیزان از جمله جناب حاج عباس حیدرزاده که داری تسلط خوبی در روایات واحادیث و مقاتل هستند بهره می گیریم.
این روحانی هیات ثارالله خاطرنشان کرد: در برخی از اوقات تا ۸ هزار نفر مخاطب داریم و معمولا از همه رسانه ها برای رساندن پیام به مخاطبان استفاده می کنیم.
وی گفت: با شیوع کرونا اقدام به رعایت پروتکل ها و دستورالعمل ها کرده و با توزیع ماسک و برگزاری برنامه در فضای باز به وظیفه خود در قبال سلامتی مردم توجه داشتیم.
حجت الاسلام والمسلمین رستگار ادامه داد: در مسائل فرهنگی نیز براساس نظر بزرگان پیرامون اهل بیت و عاشورا در این مسیر قدم برمی داریم.
وی بیان کرد: هر چه بشر بیشتر به سوی علم و تکنولوژی پیش می رود بیشتر نیازمند چنین شعائری است، میراث گرانبهایی از دوران صدر اسلام و ائمه اطهار به دست ما رسیده و باید از آن به خوبی صیانت کنیم.
این روحانی هیات ثارالله عنوان کرد: همه اولیا و انبیا آمدند تا نهضت انتظار شکل بگیرد و با ظهورش جهان پر از عدل و داد شودو این خاسته قلبی و نهان بشریت است.
وی در ادامه تصریح کرد: حدود ۴۰۰ نفر خادم خواهر و برادر داریم که عمدتا در ایام محرم فعال هستند و هر قدر برنامه گسترده تر باشد خادمین بیشتری به ارائه خدمات می پردازند و برنامه ها و خدمات مختلفی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین رستگار اظهار کرد: وقتی شهیدی را وارد کشور و استان می کنند استقبال پرشوری از شهدا می شود و وقتی شهیدی با قدوم مبارکش می آید یاد آور طریق و راه شهادت اهل بیت است.
وی خاطرنشان کرد:ما وظیفه داریم شهدا را تکریم کنیم، شهادت خودش گویا است و به انسان توجه می‌دهد و شهیدی که همه هستی خود را گذاشته ما را راهنمایی می کند.
معاون مذهبی هیات ثارالله خاطرنشان کرد: در مسیر توسعه امکانات و تجهیزاتی مورد نیاز است، در حال حاضر بالغ بر ۸ هزار نفر مخاطب داریم و در تلاشیم بیش از ۴۰ میلیون نفر مخاطب با تولید محتوا داشته باشیم، البته مخاطبینی در خارج از کشور از طریق شبکه هدهد داریم، برآنیم با مشارکت های مردمی تجهیزات مورد نیاز در تولید محتوا را تهیه کنیم.
وی گفت: پایه گذار این هیات آقا سید احمد بهاء الدینی بودند که در دوره ای در کنار امام خمینی فعالیت داشت و وقتی به قم آمدند هیات را پایه گذاری کردند و بنده نیز به عنوان روحانی هیات مشغول به خدمت هستم و در قالب هیات امنا اهداف را پیش می بریم.

 

مهدی زرنوش