آخرین جلسه هیئت اندیشه ورز و مسئولین کارگروه های بسیج مهندسین عمران و صنعت استان قم در سال ۱۴۰۰برگزار شد

به گزارش ایران، در این جلسه مهندس صادقی مسئول کارگروه گفتمان و فرهنگ سازی بسیج مهندسین استان قم با اشاره به اقدامات و فعالیت‌ها عنوان کرد: ایجاد گفتمان و بحث مورد نیاز جامعه و فرهنگ سازی و تبیین فرهنگ اسلامی از جمله اهداف این کارگروه است. وی بیان کرد:نگرش ما به موضوعات کلی گرا و […]

به گزارش ایران، در این جلسه مهندس صادقی مسئول کارگروه گفتمان و فرهنگ سازی بسیج مهندسین استان قم با اشاره به اقدامات و فعالیت‌ها عنوان کرد: ایجاد گفتمان و بحث مورد نیاز جامعه و فرهنگ سازی و تبیین فرهنگ اسلامی از جمله اهداف این کارگروه است.

وی بیان کرد:نگرش ما به موضوعات کلی گرا و مساله گراست، کلی گرا نگاهش این است عوامل اصلی ایجاد فاصله بین جامعه ما تا جامعه اسلامی را تشخیص دهد، در مساله گرایی نیز شناسایی اولویت روز و معضلات جامعه پرداختن به مسائل اصلی جامعه دنبال می شود.

صادقی عنوان کرد: گرفتاری اصلی در شناخت و تشخیص مشکلات این است که مشکلات و راهکارهایی که تشخیص می‌دهند را تبدیل به سند می کنند، ما از این موضوع پرهیز کردیم و اصرار داریم به کارشناسان فرهنگ ارجاع دهیم، در این باره دو کارشناس خبره و طراز اول ر نهج البلاغه و دستورات جهان شمول امام علی(ع) به مالک اشتر و پیام رهبری را مد نظر قرار دادیم.

وی تصریح کرد: در کلی گرا به اصلاح فرهنگ عمومی می رسیم که مطالبه گری مردم و امرای مردم جز فرهنگ عمومی شود، در سال ۷۹ رهبری توصیه‌هایی در مورد فرهنگ عمومی فرمودند که مورد غفلت است.

مسئول کارگروه گفتمان و فرهنگ سازی گفت: اگر می خواهیم جامعه اسلامی متناسب با اسلام باشد رویکرد کلی گرا مورد بحث است، در مساله محور نیز در مورد معضلات فرهنگی در مورد فرهنگ مصرف و پرهیز از تتجمل گرایی و گرایش به تولید ایرانی مورد ارزیابی قرار میگیرد.

وی افزود: باید مدیران به لحاظ اسلامی ارزیابی شوند و در این باره مطالبه گر باشیم تا براساس شاخص های اسلامی انتخاب شوند و به فعالیت بپردازند.

مهندس احسن مسئول کارگروه تسهیل گری و رفع موانع و دبیر کلینیک صنعت نیز در این جلسه بیان کرد: از آبان ماه این کارگروه ذیل قرارگاه صنعتی خاتم الانبیاء شکل گرفت و دنبال نتیجه هستیم زیرا باید فعالیت های این گروه خروجی مفیدی برای صنعت استان داشته باشد، در زمینه تولید و صادرات و … به صورت جهادی در رفع مشکلات قدم برداشته ایم .

وی عنوان کرد: تاکنون ۹ جلسه تشکیل دادیم و مسائل مهم در صادرات و تولید و معدن بررسی شد و در تلاش هستیم منتهی به مصوبه شود، مشکلاتی در حوزه تولید کندگان و صنعت است که باید پیگیری شود.

مهندس احسن با اشاره به اقدامات سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲۴۵واحدصنعتی پایش و عارضه یابی شده و از این میزان برای ۲۳۰ واحد تسهیلگری و ارائه مشاوره رایگان صورت گرفته است. وی تصریح کرد: مشکلاتی از قبیل بازار و فروش ، تسهیلات بانکی ، دانش بنیان شدن ، انرژی ، زیرساخت ، امور حقوقی ، مالیاتی و دیگر مشکلاتی که در استان وجود دارد از جمله مسائل مورد ارزیابی می باشد که با پیگیری ها و فعالیت های صورت گرفته درخصوص رفع موانع تولید واحدهای صنعتی استان در قالب طرح صنعت یار ، تعداد ۱۷۶ مورد اشتغال زایی به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی ایجاد کرده ایم.

در ادامه نیز صالحی مسئول کارگروه مطالبه گری عنوان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله)، همه تاکتیک ها را تذکر داده اند و باید به آن برسیم، در مطالبه گری به دنبال کمال و تعالی هستیم، ایشان برای ما اهدافی را مشخص کرده اند که دانشی و فرآیندی است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از کارگروه ها در قالب بسیج مهندسین به سمت مطالبه گری رفته ودستاوردهای خوبی داشته است بهترین موضوع که مطالبه گری را به نتیجه برساند منفعت مردم است، ما تشکیلات دولتی نداریم که از این فعالیتها و مطالبه ها پشتیبانی نماید بلکه در قالب کارگروه بسیجی آتش به اختیار فعال هستیم.

صالحی اظهار کرد: مسئولان می خواهند بازوی آنها در رفع مشکلات باشیم، همچنین از طرف مردم نیز مطالبه گری می کنیم و در این باره چگونگی مطالبه و شناسایی ظرفیت ها اهمیت زیادی دارد.

مهندس رضئی مسئول کارگروه معماری اسلامی سازمان بسیج مهندسین استان قم نیز عنوان کرد: تامین مسکن مردم از جمله دغدغه های رهبر انقلاب ، مردم جامعه و شعار اصلی رئیس جمهوری می باشد ، ستاد معماری اسلامی جلسات متعددی در این باره برگزار کرده و برنامه ای با پشتوانه سالها پژوهش آماده شده است که انشالله در سال ۱۴۰۱ بنا داریم آن را در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزارنفر اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علاقه داریم از قم این خیزش را آغاز کنیم و تاکنون جلسات متعددی انجام شده و با وزیر راه نیز در مورد طرح مسکن براساس معماری اسلامی ایرانی گفتگو شد که پیوست های سبک زندگی ، اشتغال و فرهنگی دارد . این قرارگاه با مشارکت حوزه نیز شکل می گیرد تا این خیزش طرح فعال گردد.

مهندس جندقی مسئول کلینیک صنعت سازمان بسیج مهندسین استان قم گفت: سال ۱۴۰۰ طرح و برنامه اولیه حمایت از تولید ایجاد گردید و پیشنهاد کلینیک صنعت بسیج مهندسین قم در راستای رفع موانع تولید به عنوان برنامه اصلی تمام استانها قرارگرفت . دستاورهایی برای ثبت هوشمنداطلاعات ، توسعه صادرات کشور ، تجارت آنلاین ، توسعه صنایع دستی و ایجاد زیرساختهای بازارهای اینترنتی، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت شهرکهای صنعتی داشته است.

دکتر قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری نیز در این جلسه اظهار داشت: سفر رئیس جمهور در قم دستاوردهای زیادی به همراه داشت .در این سفر نیازهای استان را احصا کرده بودیم که ، ۱۵۰ مصوبه در این سفر برای رفع نیازهای مذکور مصوب گردید که ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آنها اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در مورد مجوزهای کسب و کار اتفاقات خوبی افتاده که به سرعت صادر خواهد شد، همچنین در مورد زمین های بازآفرینی شهری با چند هزار میلیارد تومان ارزش که در اختیار برخی نهادهای دولتی و حکومتی می باشد مقرر شد که به نفع مردم آزادسازی گردد .تاکنون ۴۸۰ میلیارد تومان از اعتبارت واگذار گردیده است.

دکتر امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در خصوص استفاده از ظرفیت علمی و توانمندیهای بسیج مهندسین در کمیته های تخصصی شهر و شهرسازی و معماری شهر قم تأکید نمودند و ایشان اعلام نمود که یکی از بهترین مجموعه های علمی و فاخر و ارزشمند دانش بنیان، سازمان بسیج مهندسین می باشد.

مهندس دلاوری مسئول کانون شهید شاطری و رئیس هیئت اندیشه ورز بسیج مهندسین استان قم در این جلسه در مورد سازماندهی متخصصین با تجربه در کارگروههای بسیج مهندسین برای کمک به دولت انقلابی و رفع مشکلات مردم توضیحاتی ارائه نمودند.