استمداد مدیرکارخانه آجر پزی آفرین از مسوولان دولتی برای حل معضل افزایش تصاعدی قیمت گاز 

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ، حاج رضا آفرین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح فعالیت و خدمات این مجموعه پرداخت و ضمن بر شمردن برخی مشکلات و معضلات پیش رو، به سؤالات مطروحه پاسخ داد. وی ابتدا با بیان اینکه پخت و تولید آجر؛ شغل خانوادگی و آبا اجدادی ما به […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ، حاج رضا آفرین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح فعالیت و خدمات این مجموعه پرداخت و ضمن بر شمردن برخی مشکلات و معضلات پیش رو، به سؤالات مطروحه پاسخ داد.

وی ابتدا با بیان اینکه پخت و تولید آجر؛ شغل خانوادگی و آبا اجدادی ما به حساب می آید؛ خاطر نشان کرد: تا قبل از تاسیس و راه اندازی این  مجموعه، مدتی در کارخانه آجرپزی حاج عباس فخار اشتغال داشتم که بعداً به همراه پدر، قطعه زمینی به مساحت ۳۶ هزار متر مربع را خریداری نموده و کار پخت و تولید آجر را با یک نفر به صورت شراکتی آغاز کردم .مدیر کارخانه آجر ماشینی رضا آفرین با بیان اینکه در دوران فعالیت شراکتی؛ آجرهای سنتی تولید و روانه بازار می کردیم، اضافه کرد: شراکت ما در سال ۶۹ قطع شد و من به طور مستقل کار تولید آجر را ادامه دادم که در آن بازه زمانی تولید آجرهای سه و ۴ سانتی در دستور  کار ما بوده اما زمانی که از حیث سوخت (نفت) با مشکل مواجه شدیم؛ به توصیه مسوولان ذیربط، سیستم هموفمن را جایگزین سیستم سنتی نموده و با نصب و راه اندازی دستگاه های جدید و پیشرفته مجموعه را در سطح صنعتی ارتقاء دادیم به طوری که مجموعه مدرنیزه شد و کار خشت زنی با دست به پایان رسید.

این مدیر مجرب و کارآزموده در صنعت تولید آجر آنگاه با اشاره به اینکه در نیمه د وم دهه ۸۰پیگیری برای گاز رسانی به این مجموعه را آغاز کردیم. افزود: کار لوله کشی گاز را در سال ۸۸ انجام دادیم و در همان سال افزون بر ۵۰ میلیون تومان برای نصب ایستگاه اختصاصی گاز برای کارخانه هزینه کردیم که با این وجود تا حدود دو سال، انشعاب گاز به این مجموعه واگذار نشد: نهایتاً با تغییر  و تحول در مدیریت استان در زمان استانداری اسبق (حاج آقاموسی پور) موفق به دریافت انشعاب گاز برای کارخانه شدیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر؛ عمده فعالیت این مجموعه پخت و تولید آجر ماشینی موسوم به زبرا است؛ افزود: مواد اولیه را از معدنی که به طور اختصاصی تحت مدیریت داریم، تأمین می کنیم.

حاج رضا آفرین همچنین با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در این مجموعه متغیر است، توضیح داد: از آنجایی که شغل آجرپزی عمدتاً فصلی می باشد به تبع آن میزان اشتغالزایی در فصل های مختلف سال متغیر است. بدین ترتیب در فصل های بهار و تابستان که ساخت و ساز رونق می گیرد و پیک  کاری ما محسوب می شود؛ پیش از ۱۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار می شوند این تعداد در دیگر فصل های سال،تا حدودی کاهش می یابد.

وی درپاسخ، سوال خبرنگار ما که از تفاوت های آجر سنتی و ماشینی جویا شد؛ اظهار کرد: تفاوت اصلی این دو نوع آجر؛ اینست که آجر  ماشینی زودتر به دست می آید و دور ریز و ضایعات ندارد و یا اینکه ضایعات آن نسبت به آجر سنتی بسیار کمتر است.

مدیر کارخانه آجر ماشینی آفرین آنگاه با تاکید  بر اینکه کیفیت در این مجموعه حرف اول را می زند، تصریح کرد: بنابه اذعان مشتریان، آجر ماشینی تولیدی این مجموعه به لحاظ کیفیت، در سطح عالی ارزشیابی می شود که علت اصلی آن استفاده از خاک و مواد اولیه مرغوب و همچنین نظارت مستمر بر فرآیند پخت و تولید و بهره گیری از  تجارب طولانی مدت کار و تلاش در این صنعت است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون از هیچ حمایت دولتی و تسهیلات ویژه ای برخوردار نشده ایم؛ اضافه کرد: تمامی سرمایه گذاری ها در این مجموعه ازمنابع شخصی تامین و پرداخت شده و ما با توجه به علاقه ودلبستگی که به این صنعت داشته و داریم با کار و  تلاش مستمر، توانستیم مجموعه را به سطح فعلی ارتقاء دهیم که شکر خدا تولیدات آن با استقبال مصرف کنندگان مواجه شده است.

این فعال مجرب و پیش کسوت در صنعت تولید آجر همچنین به برخی مشکلات پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: به طور کلی فعالان و دست اندر کاران صنعت آجرپزی با یکسری مشکلات عام و مشترک دست به گریبان هستند که کمبود نقدینگی و به خصوص افزایش تصاعدی بهاء گاز مصرفی از اصلی ترین این مشکلات محسوب می شود.

وی در همین زمینه افزود: قبض گاز که بیش از این برای هر دوره مصرفی ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان محاسبه و از ما اخذ می شد، اکنون به ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته که این افزایش تصاعدی و حدوداً ۸ برابری، واحدهای تولیدی آجر را به شدت در تنگناهای مالی قرار داده است.

حاج رضا  آفرین همچنین خاطر نشان کرد: نوسان شدید قیمت ها در فاصله های زمانی کوتاه امکان هرگونه برنامه ریزی مالی را از واحدهای تولیدی سلب نموده و شرایط سخت و دشواری برای این واحدها و از جمله این مجموعه رقم خورده که ما پس از عرضه و فروش محصول تولیدی (آجر) با قبض های سرسام آور گاز مواجه می شویم و این در حالیست که پس از تسویه و پرداخت مبلغ، مجدداً مبالغ هنگفتی به عنوان بدهی قبلی برای ما ارسال می شود!

وی با ابراز تأسف از اینکه هیچ ارگان ونهادی پاسخ شفاف و قانع کننده ای به این افزایش تصاعدی بهاء گاز نمی دهند، اضافه کرد: با توجه به اینکه هزینه های تولید رو به افزایش می باشد، و افزایش تصاعدی قیمت گاز مصرفی، مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی را مضاعف و تشدید نموده، چنانچه تعرفه های فعلی گاز بازنگری و اصلاح نشود و این روند ادامه یابد، کارخانجات تولید آجر یکی  بعد از دیگری ناگزیر از توقف تولید و تعطیلی خواهند شد که در این صورت تعداد زیادی از افراد شاغل در این مجموعه ها؛ به صف بیکاران خواهند پیوست. حاج رضا آفرین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که آیا برای حل مشکل (افزایش تصاعدی قیمت گاز مصرفی) با مسوولان ذیربط مذاکره و رایزنی داشته اید یاخیر، گفت: قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، جلساتی با برخی مسوولان  داشته ایم که البته تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم امیدواریم مسوولان دولت آقای رییسی، نسبت به حل این معضل که گریبانگیر بخش تولید و صنعت آجرپزی شده عنایت ویژه  داشته باشند و مانع از تعطیلی کارخانجات تولید آجر و بیکاری شاغلین این کارخانجات شوند.