کارگاه تولیدی میز و صندلی باقریان بی نظیر درکیفیت و ظرافت 

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ، مهدی باقریان موسس و مدیر این واحد تولیدی، از تولید کنندگان جوان و خوشفکر در صنعت چوب شناخته می شود که طی مدت زمان نسبتاًکوتاهی موفق شده واحد تولیدی تحت مدیریت خود را به جایگاه معتبری ارتقا دهد. وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ابتدا از سابقه […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ، مهدی باقریان موسس و مدیر این واحد تولیدی، از تولید کنندگان جوان و خوشفکر در صنعت چوب شناخته می شود که طی مدت زمان نسبتاًکوتاهی موفق شده واحد تولیدی تحت مدیریت خود را به جایگاه معتبری ارتقا دهد.

وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ابتدا از سابقه فعالیت ده ساله خود در صنایع چوب خبر داد و گفت: که در دو سال اول ورود به این حیطه شغلی، عمدتاً به فراگیری و کسب تجربه در واحدهای تولیدی صنایع چوب اشتغال داشته و پس از آن نیز همراه با بستگان خود به صورت شراکتی فعالیت در این صنعت را ادامه داده است.

مهدی باقریان سپس خاطر نشان کرد: مدتی بعد به شراکت پایان داده و به طور مستقل کارگاه تاسیس و راه اندازی کردم این فعال خوش فکر صنایع چوب که هم اکنون سه واحد تولیدی را تحت مدیریت خود دارد؛ اضافه کرد: در ابتدا کار را در یک کارگاه کوچک به وسعت ۴۵متر آغاز کردم که سال بعد فضای کارگاهی را به یکصد و ۲۰ متر توسعه داد م و اکنون سه سالن را تحت مدیریت خود دارم که یک سالن (کارگاه) در شهر ک صنعتی روستای خورآباد، یک سالن دیگر در شهر صنعتی زیر کوه و دیگری هم در منطقه کاسه گران مستقر و فعال است.

مدیرکارگاه تولیدی میز و صندلی باقریان آنگاه با اشاره به اینکه عشق و علاقه به این صنعت یکی از عوامل اصلی پیشرفت من بوده؛ خاطر نشان کرد: این عشق و علاقه به صنایع چوب سبب شده با تلاش مستمر و پشتکار مثال زدنی بتوانیم مجموعه تولیدی را ظرف مدت نسبتاً کوتاهی توسعه داده و آن رادر جایگاه معتبر تثبیت نماییم.

وی افزود: در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی تولید میز و صندلی ناهارخوری است که به طور تخصصی انواع متنوعی از آن را تولید و عرضه می کنیم.

مهدی باقریان در ادامه با اشاره به میزان اشتغالزایی در واحد تحت مدیریت خود، گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ نفر، به صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار بودند اما از ابتدای سالجاری که با کمبود شدید و گرانی سرسام آور مواد اولیه خصوصاً چوب مواجه شدیم، ناگزیر از تعدیل نیرو شده و اکنون ۵ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه قیمت چوب راش در سالجاری نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته، افزود: متأسفانه حضور افراد دلال و واسطه در چرخه ی فروش، قیمت گذاری  و توزیع چوب، از عوامل اصلی گرانی سرسام آور مواد اولیه و همچنین کمبود شدید آن در بازار است.

چرا که واسطه ها عمدتاً در مقاطع زمانی مختلف از عرضه ی چوب، به بازار خود داری نموده تا بتوانند قیمت آن را به صورت کاذب افزایش دهند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: چوب به عنوان ماده اصلی این صنعت محسوب می شود که ما آن را عمدتاً از شمال کشور به قم می آورندتهیه می  کنیم اما تا چوب به این واحد برسد. حداقل توسط دو واسطه دست به دست می شود که بدین ترتیب با چند برابر قیمت ا ولیه آن را خریداری می کنیم.

وی افزود: چوب  به صورت بریده نشده دست ما می رسد که ما آن را به واحدهای چوب بری عرضه نموده تا به اندازه های مورد نیاز ما  برش بزنند سپس چوب های برش خورده را مجدداً به کارگاه انتقال داده و فرآوریهای لازم را انجام می دهیم.

مدیرکارگاه تولیدی میز و صندلی باقریان آنگاه با اشاره به اینکه عدم مدیریت کارآمد در این صنف، منشاء بسیاری از مشکلات است؛ گفت: متأسفانه این صنعت فاقد یک اتحادیه یا تشکل صنفی پویا و کارآمد است و از این رو شاهد گسترش فعالیت افراد دلال و واسطه هستیم در واقع سود اصلی نصیب همین افراد (واسطه ها) می شود، حال آنکه زحمت اصلی را ما تولید کنندگان و فعالان صنعت چوب متحمل می شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه به علت مشکلات و موانع متعدد؛ ظرفیت تولید این واحد ( و بعضاً دیگر واحدهای این صنف) به نحو چشمگیری کاهش یافته، تصریح کرد: افت تولید این واحد در سالجاری نسبت به سال قبل به یک سوم کاهش یافته است که علت اصلی آن از  کمبود  گرانی سرسام  آور مواد اولیه به خصوص چوب ناشی می شود.

مهدی باقریان در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چه راهکاری برای حل این معضل پیشنهاد می کنید؛ گفت: اتحادیه صنفی باید به واحدهایی مانند این مجموعه که چند کارگاه را تحت مدیریت داریم: به طور مستقیم و بی واسطه مواد اولیه به ویژه چوب را عرضه کند. یعنی به جای اینکه چوب  در اختیار واسطه ها قرار بگیرد، به همان قیمت به ما عرضه نماید.

وی با ابراز تأسف از عدم تعامل و همکاری مسوولان ارگان ها و ادارات ذیربط با واحد تحت مدیریت خود؛ افزود: متأسفانه ارگان های ذیربط فقط در حدحرف از تولید کنندگان حمایت می کنند اما در عمل تاکنون از هیچ حمایت و تسهیلات ویژه بانکی برخوردار نشده ایم.

این فعال مجرب و کارآزموده در صنعت چوب همچنین با تاکید بر کیفیت و تنوع تولیدات مجموعه تحت مدیریت خود خاطر نشان کرد: همانطور که قبلاً هم اشاره داشتم، تمرکز اصلی ما روی تولید میز و صندلی ناهارخوری است که به طور تخصصی این محصولات را تولید می کنیم. در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲ مدل متنوع از میز و صندلی ناهارخوری در این مجموعه تولید می شود که علاوه بر این برخی کارهای لوکس را هم از طریق همکاران تهیه و به ویترین مجموعه حالت نمایشگاهی می بخشیم. با این وجود باید اذعان نماییم بازار فعلی کشش لازم را برای خرید این محصولات ندارد. قدرت خرید عمومی به طرز بی سابقه ای کاهش یافته به طوری که قشرهای متوسط و کم درآمد به ندرت می توانند به سمت خرید یا مصرف کالاهای لوکس گرایش پیدا کنند.

وی در همین زمینه افزود: از سوی دیگر به دلیل همین کاهش قدرت خرید عمومی، عموم مردم و به خصوص قشرهای کم درآمد به سمت مصرف و خرید تولیدات ارزان قیمت سوق یافته اند و  توجه چندانی به مقوله کیفیت ندارند.

مهدی باقریان درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید آیا از ابزار و تجهیزات کافی برای تولید محصولات برخوردار هستید، گفت: دستگاه هایی  در این مجموعه نصب و راه اندازی شده که برای تولید تخصصی میز  و صندلی ناهار خوری کفایت می کند. اما مشکل اصلی که قبلاً هم تاکید کرده ام، مسأله تهیه  و تامین مواد اولیه است.

وی همچنین با اشاره به مبحث خام فروشی، اضافه کرد: این در حالی است که محصول فرآوری شده در استان قم صرفه اقتصادی چندانی ندارد چون در شهرهای مجاور به  خصوص تهران و حتی در بروجرد محصولات مشابه به نصف قیمت عرضه می شوند چرا که تولید کنندگان آن شهرها با معضل واسطه گری مواجه نیستند و به طور مستقیم به مواد اولیه دسترسی دارند فلذا هزینه های تولید آنها به مراتب کمتر از ما محاسبه می شود .وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چوب های وارداتی نیز گفت: در شرایط فعلی، این نوع چوب ها (خارجی)، مقرون به صرفه نیست، چرا که قیمت چوب راش به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. مهدی باقریان ادامه داد: در حال حاضر تولیدات ما با فروش همخوانی ندارد. از اینرو صرفاً براساس سفارش مشتریان ظرفیت تولید را تعیین می کنیم. به عنوان مثال اگر سال های گذشته یکصد فقره سفارش به ما ارجاع می شد؛ ما یکصد و ۵۰ فقره تولید می کردیم که همیشه مازادی از تولیدات را در انبار داشته باشیم اما اکنون با کاهش ظرفیت تولید، فقط، تعدادسفارش ارجاعی تولید می کنیم و حتی به دلیل نبود مواد اولیه قادر به پذیرش همه سفارش ها نیستیم. مهدی باقریان افزود: کاهش ظرفیت تولید این مجموعه درحالی صورت گرفته که محصولات مااز متقاضیان فراوانی در شهرها و استان های مختلف کشور برخوردار است. وی در همین زمینه از شهرهای مشهد، کرمانشاه، شیراز، قزوین، کرج،  تهران و… نام بردکه محصولات تولیدی کارگاه تحت مدیریت وی به آن شهرها عرضه و توزیع می شود.

این فعال مجرب و کارآزموده صنعت چوب، کیفیت و ظرافت و تنوع را سه ویژگی شاخص تولیدات این مجموعه دانست و تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری در بخش تولید، از فاکتورهای اصلی موفقیت واحد تولیدی محسوب می شود و اساساً تولیدات جدید و خلاقانه مورد پسند بازار قرار می گیرد. از اینرو همواره سعی کرده ایم در تولید محصول نو آوری و خلاقیت داشته باشیم که شکرخدا با استقبال مشتریان مواجه شده است. مدیرکارگاه تولیدی میز و صندلی باقریان با جمع بندی اظهارات خود ضمن تاکید بر اینکه «روستای خور آباد از توابع شهرستان کهک قم قطب تولید میز و صندلی ناهار خوری کشور است». گفت: روستای خور آباد احتمالاً تنها روستا در سطح کشور به حساب می آید که هیچ نیروی بیکاری درآن نیست و با داشتن ۶۰ تا ۶۵ کارگاه تولید میز و صندلی ناهارخوری برای نیروهای جوان و مستعد روستا و حتی منطقه فرصت شغلی ایجاد شده است. این در حالیست که روستای خورآباد فقط ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده و ۲۵۰نفر از این تعداد که در رنج سنی کودک تا مرد ۷۰ ساله هستند جملگی به کار در کارگاه های تولیدی اشتغال دارند.

وی در پایان ضمن قدردانی از بستگان خود که مشوق و پشتیبان وی در ورود به این حیطه شغلی بوده  اند تشکر و قدردانی نمود و تاکید کرد: تزریق مالی در قالب تسهیلات ارزان قیمت بانکی به واحدهای تولیدی صنایع چوب، و کوتاه کردن دست واسطه ها از چرخه توزیع مواد اولیه، چوب، مهم ترین خواست های فعالان این صنعت می باشد که انتظار داریم مسوولان در این زمینه با ما تعامل لازم را داشته باشند.