کمبود پارکینگ خودرو در سطح شهر قم می‌تواند به فرصت تبدیل شود

به گزارش شهرنیوز، ترافیک سنگین شهری و ضرورت توسعه پارکینگ‌های عمومی، یکی از دغدغه‌های مهم در بدنه مدیریت شهری به شمار می‌رود، افزایش خودروهای شخصی و تردد آن در سطح شهر، درصورتی‌که ظرفیت‌های لازم در احداث پارکینگ هنوز وجود ندارد، گره‌های کور ترافیکی را به وجود می‌آورد که در این زمینه احداث پارکینگ‌های عمومی می‌تواند […]

به گزارش شهرنیوز، ترافیک سنگین شهری و ضرورت توسعه پارکینگ‌های عمومی، یکی از دغدغه‌های مهم در بدنه مدیریت شهری به شمار می‌رود، افزایش خودروهای شخصی و تردد آن در سطح شهر، درصورتی‌که ظرفیت‌های لازم در احداث پارکینگ هنوز وجود ندارد، گره‌های کور ترافیکی را به وجود می‌آورد که در این زمینه احداث پارکینگ‌های عمومی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مشکلات را رفع کند.

دراین‌باره نیاز به برنامه‌ریزی مدونی در بهره‌گیری از امکانات و حضور سرمایه‌گذاران داریم، حضوری که می‌تواند در کنار رفع موانع و صدور مجوزهای لازم، پشتوانه‌ای دلگرم‌کننده در جلب مشارکت‌های بخش خصوصی باشد.

کمبود جای پارک خودرو، به‌خصوص در هسته مرکزی شهر، همواره یکی از مشکلات جدی است و علی‌رغم تمهیدات لازم در توسعه پارکینگ، چنین کمبودی همچنان به‌عنوان یک معضل بزرگ در بحث‌های ترافیکی شناخته می‌شود، درحالی‌که می‌توان با مشارکت عمومی و حضور بخش خصوصی، این کمبود را فرصتی در جهت عملیاتی سازی پروژه‌های متعددی در مسیر سرمایه‌گذاری قرار داد.

فرصتی که اگر مغتنم شمرده شود، ارزش‌افزوده‌ کلانی برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد و علاوه بر نگرش‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در افزایش سطح خدمت‌رسانی به شهروندان و زائران و کاهش مشکلات ترافیکی و تردد آسان در سطح شهر نیز مؤثر است.

به گفته دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم توسعه پروژه‌های پارکینگ‌سازی در مناطق شهری از اهمیت زیادی برخوردار است و اعتقاد به نهضت ایجاد پارکینگ‌ باید در دستور کار ویژه مدیران مناطق با توجه به نیازی که داریم قرار گیرد.

وی با تأکید بر اجرای پروژه‌های راهبردی در حوزه پارکینگ‌سازی به‌خصوص در هسته مرکزی شهر بیان کرد: بافت مرکزی شهر قم قدیمی است و افزایش وسایل نقلیه نیاز به احداث پارکینگ را در هسته مرکزی شهر افزایش می‌دهد و دراین‌باره باید تدابیر لازم در توسعه پارکینگ در سطح شهر و نقاط پرترافیک صورت پذیرد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه نهضت ساخت پارکینگ در قم همچنان ادامه دارد عنوان کرد: دراین‌باره از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار استفاده می‌کنیم و به‌خصوص در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های متعددی در دست اقدام است که می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را رفع نماید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش‌زر مشاور شهردار قم نیز با تأکید بر ضرورت توجه به اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه پارکینگ‌سازی، عنوان کرد: نیاز آینده شهر قم به پارکینگ بسیار جدی است و باید تلاش کرد از بالاترین ظرفیت این پروژه برای افزایش سلول‌های پارکینگ به‌ویژه در مرکز شهر استفاده کرد.

وی دراین‌باره با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده پیرامون پروژه ضلع شرقی حرم مطهر عنوان کرد: هر تعداد پارکینگ در این پروژه احداث شود کافی نیست و در هنگام اوج‌گیری ترافیک به‌خصوص در مناسبت‌های ملی و مذهبی قم با کمبود پارکینگ روبه‌رو می‌شویم.

آتش‌زر درباره این پروژه تصریح کرد: نزدیکی این محدوده به حرم مطهر و وجود جذابیت‌های بالا برای شهروندان و زائران امر مهمی در توسعه پروژه ضلع شرقی حرم مطهر است و باید در این بخش دسترسی‌ها بیش‌تر شود و جانمایی بهتری در مورد ایجاد پارکینگ صورت پذیرد.

موضوع پارکینگ، یکی از مسائل مهمی است که بارها در شورای اسلامی قم نیز موردتوجه بوده و اعضای شورای شهر در بسیاری از مصوبات، درصدد ایجاد فرصت‌های خوبی در جذب سرمایه‌گذار و بهره‌گیری از مشارکت‌های بخش خصوصی در توسعه پارکینگ بوده‌اند.

دراین‌باره محمود مسگری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت توسعه پارکینگ در شهر قم بیان کرد: نقاطی در هسته مرکزی شهر شناسایی‌شده تا با رویکردهای سرمایه‌گذاری از توان و ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ استفاده شود.

وی اظهار داشت: در جهت جذب سرمایه‌گذار نیز باید مشوق‌هایی برای بخش خصوصی در ساخت پارکینگ در نظر گرفته شود، همچنین لازم است اعتباری که در اختیار شهرداری بوده در بخش تملک استفاده شود تا بتوانیم فضاهای بهتری را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم دراین‌باره عنوان کرد: احداث پارکینگ‌های مدرن و پیشرفته و مکانیزه با توجه به توسعه قم امری ضروری است و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

وی نهضت پارکینگ‌سازی را یکی از رویکردهای مهم و اساسی مدیریت شهری برشمرد و گفت: در سال جاری شورای اسلامی شهر ساخت پارکینگ را در برنامه‌های خود قرار داده و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ قطعاً نهضت پارکینگ‌سازی تا حد زیادی عملیاتی می‌شود.

ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران نیاز به سازوکارهای قانونی و ارائه تسهیلات و شرایط مناسب دارد، دراین‌باره علی رمضانی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم توجه به رفع موانع در مسیر اجرای پروژه‌های پارکینگ به‌ویژه توسط بخش خصوصی را امری ضروری خواند و بیان کرد: پروژه ضلع شرقی حرم مطهر به‌واسطه جایگاهی که حرم مطهر داشته از حساسیت خاصی برخوردار است و باید مشکلات بر سر سرمایه‌گذاران رفع شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌سازی پارکینگ برای توسعه آینده شهر قم باید در حوزه مشاوران و معاونان شهرداری قم مورد اهتمام باشد، به‌خصوص هدف از سرمایه‌گذاری در پروژه ضلع شرقی حرم مطهر ایجاد یک مجموعه شکیل و یکپارچه با دقت نظرهای کارشناسی است.

رمضانی با تأکید بر لزوم هوشمندسازی و بهره‌مندی از روش‌های نوین برای جذب سرمایه‌گذار در قم نیز عنوان کرد: تشکیل سازمان سرمایه‌گذاری در شهرداری جهت تقویت فرآیند شناسایی، جذب و توسعه همکاری با سرمایه‌گذاران در چارچوب ظرفیت‌های گسترده ملی و بین‌المللی شهر قم است.

وی تصریح کرد: شهرداری قم با بهره‌گیری از مدل‌ها و راهکارهای نوین جهت ارتقای فرآیند سرمایه‌گذاری و افزایش همسویی سازمانی در بخش‌های مختلف به‌منظور تسریع و تسهیل امر سرمایه‌گذاری و طراحی روش‌های کارا و اثربخش پیشگام شده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم گفت: شهرداری به‌عنوان ارگانی خدمات‌رسان و مبتنی بر بودجه تعریف‌شده که با تغییر نگاه دولت و تبدیل آن به ارگانی خودگردان نیاز به ایجاد منابع درآمد پایدار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها و نوسانات اقتصادی امروز به‌جایی رسیده‌ایم که درآمدهای شهرداری‌ها تنها کفاف هزینه‌های جاری شهرداری را داده و برای خدمات‌رسانی نیازمند درآمدهای پایدار هستیم، با ایجاد درآمدهای پایدار نیز بسیاری از مشکلات به‌خصوص در حوزه عمرانی رفع می‌شود و بر اساس نیاز شهر می‌توان پروژه‌های خوبی معرفی کرد.

همچنین به گفته مسعود میلانی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم موضوع احداث پارکینگ‌های عمومی نیز توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و طی جلسات متعدد با مناطق و معاونت‌های مرتبط جهت تملک و طراحی، پیگیری می‌شود که پس از تهیه و تصویب طرح و تأمین اعتبار لازم و طی مراحل و تشریفات قانونی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی با اشاره به تخلفات ساختمانی منجر به کسری پارکینگ نیز بیان کرد: با توجه به قوانین، پرونده تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال و وجوه مربوط به جریمه کسری پارکینگ نیز به‌حساب مذکور واریز و در راستای احداث پارکینگ‌های عمومی هزینه می‌شود.

با توجه به طرح الزام شهرداری قم به تهیه برنامه جامع توسعه سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد مدیریت شهری باید پیش‌بینی لازم را در جهت نیازسنجی پیرامون احداث پارکینگ نیز داشته باشد و خلأهای موجود را به‌عنوان فرصتی در جذب سرمایه‌گذار در نظر بگیرد.

تصویب طرح الزام شهرداری قم به تهیه برنامه جامع توسعه سرمایه‌گذاری توسط شورای شهر قم می‌تواند فرصت مهمی باشد تا به‌طور جدی‌تری حضور سرمایه‌گذاران را در طرح‌های اقتصادی شهر به‌خصوص در حوزه پارکینگ‌سازی در نظر گرفت و معضلات را یکی پس از دیگری رفع کرد.

البته باید نگاه ویژه‌ای به شهر قم با توجه به جایگاهی که در حضور زائران و مسافران دارد در نظر گرفت و بودجه و اعتباری ملی برای توسعه پارکینگ در نظر گرفته شود.

اخیراً نیز خبر راه‌اندازی پارکینگ‌های مسقف و با دوربین‌های مداربسته در شهر قم و تعیین جایگاه‌های مخصوص پارک موتورسیکلت در کنار جانمایی و ایجاد پارکینگ در محل‌های پرتردد اعلام شد که در این خصوص حسین شعبان‌زاده سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بر لزوم ساماندهی و نظام‌مند شدن توقفگاه‌های موقت و پارکینگ‌های موتورسیکلت در حاشیه بیمارستان‌ها، مراکز خرید، مدارس و حوزه‌های علمیه به‌خصوص هسته مرکزی شهر تأکید کرد و ادامه داد: جانمایی و نصب رک‌های موتورسیکلت در محل‌های پرتردد را در برنامه سازمان قرار داده‌ایم.

یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری، ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در جهت سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد پارکینگ است، در این زمینه ایجاد فرصت‌های تجاری در کنار پارکینگ و افزایش ظرفیت‌های خدماتی توسط بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در گرایش سرمایه‌ها به سمت‌وسوی ایجاد پارکینگ داشته باشد.

با توجه به وجود هکتارها بافت فرسوده در هسته مرکزی شهر قم، گنجینه‌ای عظیم در بخش سرمایه‌گذاری وجود دارد و باید با نگاه کلان و ملی به نوسازی این بافت‌ها توجه داشت و ایجاد پارکینگ را در این بافت مرکزی باید به‌خوبی جانمایی و توسعه آینده شهر را در همه ابعاد ارزیابی کرد.

منبع: نشریه عصر ثروت