مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان قم خواستار تعامل و صدور مجوز برای طرح توسعه وجلو گیری از خام فروشی از سوی ارگان های دولتی شد 

حاج سید محسن مداح مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان در مصاحبه با خبرنگار ما اعلام کرد: این شرکت ۴۰ سال قبل تأسیس و راه اندازی شد که در ابتدا در زمینه گچ فعالیت محدودی داشت اما پس از مدتی با اکتشاف معدن آهک و ادغام دو معدن (گچ و آهک) فعالیت های این مجموعه […]

حاج سید محسن مداح مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان در مصاحبه با خبرنگار ما اعلام کرد: این شرکت ۴۰ سال قبل تأسیس و راه اندازی شد که در ابتدا در زمینه گچ فعالیت محدودی داشت اما پس از مدتی با اکتشاف معدن آهک و ادغام دو معدن (گچ و آهک) فعالیت های این مجموعه توسعه یافت و به عنوان یک مجموعه کامل فعالیت تولیدی خود را  کلید زد که با ذخیره میلیون تنی و با ۲۰۰ هزار تن تولید سالانه،فعالیت خودراآغاز کرد. وی سپس با اشاره به اینکه فعالیت ها و خدمات این مجموعه در سه مقطع قابل بررسی و تحلیل است؛ خاطر نشان کرد: اساساً انگیزه ورود من به این حوزه توصیه و تشویق دوستانی بوده که قبلاً در این رسته صنعتی اشتغال داشته و تجاربی کسب کرده بودند. این دوستان در این صنعت دارای تبحر و مهارت بالایی بوده اند اما به لحاظ آشنایی به کارهای اداری به نیروی ماهر و مجربی نیاز داشتند که مسئولیت کلیه ی کارهای اداری, پیگیری های مرتبط بااخذ پروانه؛ تهیه و تنظیم طرح های مرتبط و دیگر امور اداری و …. به من محول شد. البته این مسوولیت به طور کلی، دیگر بخش های مرتبط با کارهای معدنی را نیز در بر می گرفت و طی سال های طولانی در همین حوزه ها مشغول فعالیت و ارایه خدمات بوده ام.

حاج سید محسن مداح آنگاه با بیان اینکه فاصله  معدن یزدان تا شهرقم به طول۱۵ کیلومتر آسفالت و ۶ کیلومتر جاده خاکی  پر از دست انداز است. خاطر نشان کرد: متأسفانه این منطقه فاقد هر گونه امکانات و تسهیلات رفاهی و زیر ساختی می باشد به طوری که آب مصرفی را با هزینه های کلانی از منابع شخصی با تانکر  حمل و تأمین کرده ایم  و همچنین در رابطه با روشنایی برق نیز، موتور برق خریداری و دیگر ملزومات آن را با هزینه شخصی تامین کرده ایم.

حاج سید محسن مداح اضافه کرد: قیمت خدمات مصرفی ملزومات معدن طی سالهای اخیردربازار به شدت افزایش یافته که تولیدات این مجموعه جوابگوی پوشش دادن این مبالغ هنگفت نیست. این مدیر مجرب و کارآزموده درصنایع معدنی در پاسخ  به سوال خبرنگار ما که پرسید به چه علت از امکانات اداره برق استفاده نمی کنید؛ اظهار داشت؛ اداره برق، تمامی هزینه ها اعم از خرید و نصب تیر برق، کابل کشی و ترانس و دیگر ملزومات را از ما مطالبه می کند که رقم بسیار کلانی را تشکیل می دهد به طوری که شاید فروش ۴ سال این مجموعه نیز نتواند این هزینه ها را پوشش دهد!

حاج سید محسن مداح یادآور شد: حدود ۱۰ سال قبل مدیرکل معادن (قبل از ادغام وزارتخانه ها) طرحی به دولت ارایه داده بودکه براساس آن برق و گاز و آب مورد نیاز مجموعه هایی مانند این شرکت با شرایط مناسبی تامین شود. در این راستا کارشناسان مربوطه از اداره برق و دیگر شرکت ها بازدیدهایی ازاین مجموعه داشتند که مقرر شد  امکانات زیر ساختی مجموعه را مهیا سازند ،متأسفانه برخی کارشکنی ها از سوی تعدادی از مرتع داران حوالی این مجموعه به خصوص یک دامدار جز، که دارای چراگاه و مراتع بوده صورت گرفت و نهایتاً واگذاری انشعابات برق و …. به این مجموعه به حالت تعلیق درآمد. این عده از افراد  که تا این زمان نیز  کم وبیش مشکلاتی برای مجموعه ایجاد کرده اند، در آن مقطع زمانی مانع ازواگذاری انشعابات شدند.

وی همچنین با اظهار اینکه اداره منابع طبیعی در ابتدا مجوزهای لازم را  جهت ساخت اتاق استراحت کارگران،اتاق نگهبان،نصب باسکول این مجموعه صادر کرده بود، افزود: متأسفانه به دلایل نامعلوم، این اداره علیرغم واگذاری مجوز  به این مجموعه،بنا به دلایلی این مجوزها راکنسل کرده است. در این راستا پیگیری های زیادی به عمل آوردم، و خواسته‌های خود را  به مراجع قانونی کشاندم.

وی اضافه کرد: به دنبال صدور مجوز از سوی منابع طبیعی و تعیین ۴۸ هکتار به عنوان محل کارگاه شرکت برای ساخت واحداث اتاق نگهبانی، اتاق کارگری، رخت کن،باسکول و … اقدام نمودیم که بعداً با لغو  مجوزها؛ تأسیسات مزبور تخریب شد. حاج سید محسن مداح ادامه داد: درآن مقطع زمانی من به حج واجب مشرف شده بودم و عوامل ارگانی از غیبت من سوء استفاده نموده و تأسیسات این مجموعه را تخریب کردند. وی با ابراز تأسف ازاینکه اداره معادن در زمان واگذاری معدن مسیر دسترسی جاده رفت و آمد را مشخص نکرده بود و  شکایتی که  منابع طبیعی علیه ما انجام داد نیز به نفع  این مجموعه شهادت نداد، افزود: نکته قابل تأمل اینکه نماینده  آن اداره درپاسخ به سوال قاضی دادگاه مبنی بر اینکه آیا بهره‌بردار معدن مجوز قانونی که اخذ نموده؛ آیا باید با هلی کوپتر به معدن خود تردد نماید یاباید راه دسترسی برای تردد خود وعوامل مجموعه ایجاد نماید، واینکه مواد استخراجی کارگاه را چگونه به مقصد نهایی انتقال دهد ،، نماینده موصوف سکوت اختیارکرد.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید مجوز صادره از سوی منابع طبیعی، ناظر بر چه طرحی بوده؛ اظهار داشت: طرح احداث نصب باسکول،اتاق کارگران و تأسیسات فرآوری که برای آن هزینه های سنگینی متحمل شدیم و متأسفانه با کان لم یکن تلقی کردن مجوز صادره از منابع طبیعی که خود  آن را صادر کرده بود؛ ضرر و زیان مالی کلانی متحمل شده و همانطور که پیش از این اشاره کردم تأسیسات ایجاد شده، تماماً تخریب گردید.

وی افزود: هنگامی که من از حج بازگشتم و اوضاع را مشاهده نمودم، چند کانکس تدارک دیدم که کارگران بتوانند در آن لباس خود را تعویض  به صرف غذا بپردازند معذالک علیرغم باز پس گیری مجوز از سوی منابع طبیعی و تخریب تأسیسات و تحمیل زیان و ضرر مالی هنگفت به این مجموعه، مشکل سازی برای این مجموعه همچنان ادامه پیدا کرد و پرونده تشکیل شده در دادگاه های بدوی و تجدید نظر بیش از سه سال به طول انجامید .حاج سید محسن مداح همچنین با بیان اینکه علاوه برتحمیل ضرر وز یان مالی کلان به این مجموعه به توصیه مقام قضایی جهت حل وفصل اختلاف میان دامدار، مبلغ ۴۰ میلیون تومان به فردی که به عنوان دامدار  احساس نارضایتی می کرد پرداخت نمودم ولی متأسفانه از حمایت هیچ اداره ای دراین پرونده برخوردار نبودم.

وی گفت: مسایل ومشکلات عدیده ای که دامداریاد شده برای این مجموعه ایجاد کرده درمقاطعی ابعاد گسترده ای به خود گرفت و او چند تن از افراد  منطقه را نیز با خود علیه من همراه کرد که در نهایت با همکاری دستگاه قضایی وبرادران زحمتکش نیروی انتظامی؛ این افراد شناسایی شدند.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی یزدان آنگاه به این نکته اشاره کرد؛ از قضا، دامدار مزبور که سردمدار ایجاد مشکل برای این مجموعه بود؛ قبل از شروع درگیری ها از کمک و مساعدت های ما بهره های زیادی برده بود، به عنوان مثال قنات وی که سالیان سال خشک شده بود را  با تلاش فراوان حفاری نموده و آب را مجدداً جاری ساختیم.

در همین حال استخری که وی احداث کرده بود را از آب لبریز نموده  و گوسفندان وی را از تشنگی نجات داده و سه هکتار باغات وی را سیر آب نمودیم معذالک نامبرده به جای قدردانی بنای مخالفت و ناسازگاری با این مجموعه را گذاشت و مشکلات و چالش های زیادی برای ما ایجاد کرد که درنهایت متحمل ضرر وزیان های مالی هنگفتی شدیم.

این فعال مجرب وکارآزموده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که از تاریخچه این معدن جویا شد؛ گفت: این معدن در سال ۶۵ فعالیت خود را با تولید ۲۰ تا ۳۰ هزار تن گچ   کلید زد اما پیش از آن حدود ۵ سال پیگیر اخذ پروانه و مجوزهای لازم و تدارک و آماده سازی مجموعه کارگاهی بودیم. وی سپس از اکتشاف آهک در سال ۷۲ خبر داد که دو سال بعد، این بخش رسماً آغاز به کار کرد.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان همچنین با بیان اینکه دستگاه ها و ماشین آلات مربوط در همان دهه ۷۰ تهیه و خریداری و نصب شد؛ گفت: این ماشین آلات با توجه به نرخ توسعه کنونی؛ چندین برابر افزایش قیمت یافته در حالی که فرضاً بولدوزر در سال ۷۱ به قیمت ۶ میلیون تومان خریداری کرده بودیم و الان پس از استهلاک بلدوزر باید میلیاردها تومان برای خرید مشابه پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه طبق وعده مسوولان وقت مقرر شده بود مجوز واردات ماشین آلات مورد نیاز این مجموعه را برای ما صادر کنند؛ افزود: بعد از دو سال پیگیری و از این اتاق به آن اتاق رفتن و دوندگی های فراوان، نهایتاً وزارتخانه های مربوطه به بهانه ی مشکل ارز، از صدور مجوز امتناع ورزیدند! وی توضیح داد: قرار بود چند دستگاه ماشین آلات مورد نیاز این مجموعه را بدون پرداخت حق گمرکی وارد کنیم، اما ماه ها پیگیری ، برای عملی ساختن این وعده؛ بی نتیجه ماند و بعد هم شیوع ویروس کرونا، این مسایل را به حاشیه راند!

وی در ادامه به بیان ظرفیت های فعلی تولیدات مجموعه تحت مدیریت خود پرداخت و گفت:در حال حاضر ظرفیت سالیانه تولید گچ، ۱۰ هزار تن و آهک ۱۵۰ هزار تن است که بیش از این ظرفیت آهک ۲۰۰ هزار تن بود اما به علت شیوع ویروس کرونا ، رکود کسب وکار صنوف مختلف ، به خصوص رکود صنعت ساختمان سازی، این میزان تولید کاهش یافت. درحالی که از پتانسیل تولید یک میلیون تن محصول برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه در این مجموعه بهترین و مرغوب ترین نوع سنگ کربنات کلسیم، استخراج می شود، افزود: این سنگ از کشورهای مختلف از جمله هندوستان، متقاضیان فراوانی دارد. حاج سید محسن مداح، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که با توجه به مشکلات موجود و عدم حمایت دولت چه تدبیری برای به روز رسانی دستگاه ها و ماشین آلات اندیشیده اید، خاطر نشان کرد: عمر بیشتراین دستگاه ها از تاریخ استارت این مجموعه بیشتر است. از اینرو عمده درآمد این مجموعه صرف تعمیر و نگهداری این ماشین آلات می شود. درحالی که اگر دستگاه ها و تجهیزات معدن مدرن سازی و به روز رسانی شود، تا چند سال از هزینه های تعمیر معاف خواهیم بود.

این فعال پیش کسوت درصنایع معدنی همچنین تصریح کرد: ماتوقع خاصی از دولت نداریم و درخواست تسهیلات و کمک ریالی نمی خواهیم؛ تنها انتظار ما از دولت رفع بروکراسی های اداری و صدور مجوزهای مربوطه است. وی افزود: رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال مانع زدایی از تولید اعلام فرموده است، اما مسوولان دستگاه های اجرایی مرتبط با بخش صنعت، تولید وکارآفرینان، تاکنون هیچ قدمی در رفع موانع پیش روی تولید کنندگان برنداشته اند. مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان با بیان اینکه درحال حاضر نیاز مبرم، به دستگاه ها  و ماشین آلاتی همچون بیل مکانیکی، بولدوزر و…… داریم به مسأله مدت زمان قرار دادها با نهادهای دولتی اشاره کرد که در دوران رییس جمهوری اسبق – مدت قراردادبرای فعال تر شدن بخش معدن ۶ سال و بعد به ۲۵ سال تعیین شد. و قرار داد ۲۵ ساله این مجموعه دو سال بعد به اتمام خواهد رسید ولی اینک مدت پروانه های بهره برداری به ۸ سال کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی یزدان همچنین با بیان اینکه اکنون ۱۵ نفر در مجموعه معدن به طور مستقیم مشغول به کار هستند. یادآور شد؛ درگذشته تعداد بیشتری در این مجموعه اشتغال داشتند که به علت شیوع ویروس کرونا و رکود کسب وکارها و کاهش تقاضای مشتریان ،اما ناگزیر از تعدیل تعدادی ازنیروها بعد ازپرداخت حقوق و مزایا و تسویه حساب با آنها شدیم.

حاج سید محسن مداح در ادامه با اعلام اینکه سنگ این مجموعه معدنی دارای بیش از ۵۰ مشتری کارخانه های مختلف است: تصریح کرد، تولیدات این مجموعه کاربردهای مصرفی گوناگون و متنوعی در بخش های مختلف صنعت وکارخانجات تولیدی از قبیل پودر سنگ ،پودرآهک، مکمل دان مرغ و تولید شیشه و آهک هیدراته، میکرونیزه، کاغذ سازی و… دارد. این تولیدات در سراسر کشور توزیع و عرضه و توسط برخی از کارخانجات، به خارج از کشور نیز صادر می شود.

وی در ادامه بر شمردن مشکلات، هموار نبودن راه دسترسی به مجموعه را مورد اشاره قرار داد  گفت: طی جلساتی که مدیران شورای اقتصادی استان برگزار کردند: مقرر شده بود کارخانجات پودر سنگ وآهک و…‌ که درحریم شهر یا ورودی های شهر مستقرو  دارای آلایندگی هستند، در مجاورت این معدن استقرار یابند و با سازوکارهایی، میزان آلایندگی این قبیل کارخانجات به حداقل ممکن کاهش یابد. ضمن اینکه از نظر ترانزیت و حمل بار؛ صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: درحال حاضر کامیون و تریلی سنگ را از این مجموعه به مقصد شهرک صنعتی محمود آباد، با کرایه ۶۰ تا ۷۰ هزارتومان برای هر تن، حمل می کنند که واقعا برای خریدار مرقون به صرفه نیست.

حاج سید محسن مداح اضافه کرد: این منطقه به لحاظ جغرافیایی بهترین نقطه برای استقرار کارخانجات مزبور به حساب می آِید و ما طی این چند سال اخیر نامه نگاری و مکاتبات متعددی با ادارات و ارگان های مختلف داشته ایم. که درنهایت موفق به اخذ نظرموافق و تاییدیه تمامی ارگان ها و ادارات حتی اداره محیط زیست برای استقرار این واحد ها در مجاورت معدن شده ایم. متأسفانه تنها اداره ای که هیچ همکاری در این زمینه با ما به عمل نیاورده ، اداره منابع طبیعی است.

و همانطور که قبلاً هم اشاره کردم این اداره هیچ دلیل واضح روشن و شفافی برای بیان مخالفت های خود دراین خصوص اعلام نمی کند. این درحالیست که روزانه ۲۰۰ دستگاه کامیون افزون بر ۲ هزار تن محصولات تولیدی را طی سه سرویس از معادن مختلف به مقصد حمل می کنند که علاوه بر مصرف سوخت فراوان، احتمال خطر تصادف و آلایندگی و شدت گرفتن بار ترافیکی از پیامدهای تردد این تعداد کامیون ها می باشد که اگر کارخانجات مزبور در نقطه تعیین شده استقرار یابند این هزینه ها صرفه جویی و خطرات احتمالی؛ مرتفع خواهد شد . از آنجایی که این کامیون ها، گازوییل به قیمت دولتی مصرف می کنند، این هزینه های گزاف به دولت تحمیل می شود.

حاج سید محسن مداح با ابراز تأسف از اینکه در سال مانع زدایی، سخت گیری های ادارات نسبت به تولیدکنندگان و کارآفرینان بیشتر شده ، توضیح داد. اخیراً اداره معادن اعلام داشته که از تمامی محدوده حوزه فعالیت اکتشافی باید نقشه برداری شود درحالی که بی شک  همه ساله نقشه‌های اکتشافی تمدید و اجاره به دولت پرداخت می شد. اکنون هر ۱۲ کیلومتر مشمول نقشه برداری شده تا به زعم  مسوولان مربوطه کل ذخیره معلوم شود! وی با بیان اینکه طی این سال های طولانی کل ذخیره در هر سال معلوم و مشخص بوده، اظها رکرد: نقشه ای که اکنون از کل محدوده، اعلام شده باید تهیه شود افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه به ما تحمیل می کند. و این در حالیست که اگراز پهپاد برای تهیه نقشه هوایی( توپوگرافی) استفاده کنیم که در غیر اینصور ت بدون پهپادهزینه ها از مرز یک میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت.

وی اضافه کرد: قیمت مواد ناریه طی دو سال گذشته چندصددرصد افزایش داشته است و از سوی دیگر در سالجاری حقوق دولتی نسبت به سال قبل ۶ برابر افزایش یافته است. حاج سید محسن مداح گفت: سال قبل براساس تنی ۱۸۰ تومان حقوق دولتی پرداخت می شد .وی همچنین با بیان اینکه مبلغ حقوق دولتی اداره معادن در حال حاضر از ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان سال قبل، دقیقا به یکصد و هفتاد میلیون تومان افزایش یافته، گفت: عملکردهای این چنینی در راستای مانع زدایی ارزیابی نمی شود چرا که موانع بیشتری پیش روی تولید کنندگان قرار می گیرد.

حاج سیدمحسن مداح با جمع بندی اظهارات خود بار دیگر تاکید کرد: توقع حمایت و تسهیلات بانکی از دولت نداریم و فقط خواستار صدور مجوز ورفع بروکراسی هاهستیم که مشخصاً  منابع طبیعی باید در این خصوص همکاری و تعامل لازم را با این مجموعه به عمل آورد.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی یزدان در پایان پیشنهاد کرد: گروهی متشکل از نمایندگان زبده و کارشناسان در هر بخش تولیدی تشکیل و در خصوص جانمایی – پروژه ها ، نظر کارشناسی ارایه کنند.

وی اعلام کرد: در صورت واگذاری ۵ هکتار زمین به این مجموعه جهت طرح توسعه وجلو گیری از خام فروشی و احداث ۶ مجتمع تولیدی برای بیش از ۴۰۰نفر جوانان جویای کارفرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.