مدیر شرکت تعاونی معدنی هادی قم خواستار نگاه حمایتی ویژه کارگزاران دولت جدید به بخش معادن شد. 

حاج علی هادی مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی قم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ضمن بیان مختصرتاریخچه ای مجموعه ای را نشان کرد:این شرکت در مورخه دوازدهم اسفند سال ۷۵ به ثبت رسید و تولید گچ را مطابق با پروانه اولیه در دستورکارقرار داد. وی با بیان اینکه تولید گچ ابتدا به صورت […]

حاج علی هادی مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی قم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ضمن بیان مختصرتاریخچه ای مجموعه ای را نشان کرد:این شرکت در مورخه دوازدهم اسفند سال ۷۵ به ثبت رسید و تولید گچ را مطابق با پروانه اولیه در دستورکارقرار داد. وی با بیان اینکه تولید گچ ابتدا به صورت خام و بعد با فرآوری ادامه یافت. اضافه کرد: مدتی بعد ازحالت سنتی خارج و روش های صنعتی را جایگزین نمودیم که در ماه های پایانی ریاست جمهوری اسبق فعالیت خوبی داشتیم وباتکمیل پروژه های مسکن مهر ،معدن ما نیز رو به تعطیلی رفت و عملا فعالیت ما کمرنگ شد.

وی افزود: تا پیش از آن مقطع زمانی؛ گچ تولیدی این مجموعه برای پروژه های مسکونی شهر پردیسان عرضه می شد اما بعد از آن روند رکود تولید این محصول که از سال های ۹۲-۹۱شروع شده بود؛ در سال ۹۵ به اوج خود رسید و بخش تولید گچ عملاً تعطیل شد .

وی افزود: در همان بازه زمانی تولید آهگ نیز داشتیم که برخی واحدها با تلفیق پودر سنگ؛ به تولید محصول باقیمت های بسیار نازل اقدام می کردند. فلذا ادامه تولید و امکان رقابت از ما سلب شد به طوری که بیش از ۵۰۰ تن محصول تولیدی ازهمان زمان در انبار این مجموعه ذخیره و دپو شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی قم، سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از عمده فعالیت این مجموعه جویا شد، اظهار داشت: فعالیت های اصلی این مجموعه عمدتاً حول محور تولید گچ- آهک، دانه بندی و به طور کلی مواد معدنی است وی با تاکید بر کیفیت بالای تولیدات این مجموعه و به خصوص گچ، تصریح کرد: گچ تولیدی این مجموعه به لحاظ کیفیت بالا با گچ سمنان برابری می کند که از بهترین و کیفی ترین انواع گچ تولیدی در سطح کشور محسوب می شود.

علی هادی در همین زمینه افزود: گچ تولیدی این مجموعه در شرکت معتبر از تهران تحت آزمایش قرار گرفته که ضریب خلوص آن بالای ۹۳ درصد اعلام شد، این درحالی است که گچ تولیدی سمنان دارای حدوداً ۹۵ درصد خلوص می باشد.

وی آنگاه با اشاره به ویژگی ها و مزایای معدن شرکت تعاونی معدنی هادی قم، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این معدن تا کمربندی امام علی (ع) مجاورت خیابان شاهد فقط سه کیلومتر فاصله دارد و نزدیک ترین معدن به کارخانجات محسوب می شود؛ لذا هزینه های حمل و نقل برای مشتریان به یک سوم کاهش می یابد. ضمن اینکه کیفیت محصول این مجموعه به مراتب نسبت به معادن دیگر، بالاتر بوده و دسترسی به آن سهل تر و آسان تر است.

حاج علی هادی اضافه  کرد: متأسفانه به علت کمبود نقدینگی موفق به تکمیل مجوز و توسعه مجموعه نشده ایم و از تسهیلات بانکی نیز استفاده نکرده ایم. البته در مقاطع زمانی مختلف متقاضی دریافت تسهیلات وام بانکی بوده ایم اما بانک ها در این زمینه با ما همکاری مناسبی نداشتند وعدم همکاری بانک ها باعث ورشگستگی معدن شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه شرکت تعاونی معدنی هادی  به لحاظ تجهیزات در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: به علت نداشتن سرمایه کافی و گرانی روز افزون ماشین آلات موفق به خریداری و تکمیل تجهیزات نشدیم و اجاره این ماشین آلات نیز هزینه سنگینی به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی با اشاره به اینکه برای تهیه و تکمیل تجهیزات و ابزار مورد نیاز معدن استخراج گچ و توسعه فعالیت در زمینه سنگ لاشه و دانه بندی، به حدود ۱۸ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم که اگر این مبلغ در قالب تسهیلات ارزان قیمت بانکی (وام با اقساط بلند مدت و نرخ بهره پایین) به این مجموعه اختصاص یابد می توانیم هم تجهیزات را تأمین و هم فعالیت مجموعه را در حوزه های مختلف توسعه دهیم.

وی در خصوص میزان اشتغالزایی در این مجموعه نیز اظهار کرد: در گذشته ۵ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار بوده اندکه چنانچه بخش آهک را فعال کنیم. حداقل به سه نیروی کار دیگر نیاز خواهیم داشت.

حاج علی هادی همچنین خاطر نشان کرد؛ با توجه به اینکه در این بخش ۵ نفر و در بخش سنگ لاشه نیز به ده نفر نیروی کار نیاز است؛ لذا در صورت تأمین نقدینگی و رفع مشکلات موجود برای ۱۵ نفر فرصت اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد و این در حالی است که شمار اشتغالزایی غیر مستقیم با توجه به وابستگی رشته های شغلی مختلف به موادمعدنی خواهد بود. مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی در ادامه با اشاره به تصرف بخشی از اراضی محدوده ی این معدن توسط یک ارگان جهت احداث کمربندی؛ توضیح داد: حدودیک کیلومتر و نیم با عرض ۸۰ متر از اراضی محدوده این معدن؛ مورد تصرف قرار گرفته که ما تاکنون پیگیری ها و مکاتبات زیادی برای حل این مسأله و تعیین تکلیف این مبحث انجام داده ایم وی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید چه راه حلی برای حل این مسأله پیشنهاد می کنید. گفت: پیشنهاد ما اینست که ارگان مربوطه در ازای تصرف این محدوده برای احداث کمربندی قم، نقدینگی پرداخت  نماید و رضایت ما را جلب نماید تا بتوانیم ماشین آلات معدنی مورد نیاز را تهیه کنیم در این صورت می توانیم نیازهای آن ارگان را درتامین فرآورده های مورد نیاز  راه سازی و زیرساخت آن را تامین کنیم. چون همانطور که قبلاً هم اشاره کردم به علت نزدیکی این مجموعه در هزینه حمل ونقل به میزان ۵۰ درصد صرفه جویی صورت می گیرد که مشتریان از این حیث منتفع خواهند شد.وی افزود: چنانچه این نقدینگی به مجموعه پرداخت شود نیازی به تسهیلات بانکی نخواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی همچنین از تنظیم و ارسال نامه ظرف هفته های اخیر به منظور تعیین تکلیف این مسأله  به مجریان این پروژه کمربندی خبر داد و افزود: متأسفانه تاکنون قدم مؤثر حمایتی در رابطه با معادن در  استان قم از سوی مسوولان سابق اجرایی برداشته نشده که امیدواریم دولت جدید در این راستا اقدامات مؤثری انجام دهند.

وی در همین زمینه پیشنهاد کرد: جلسات کارشناسی از سوی استانداری، اداره صنعت معدن و تجارت همچنین صاحبان و مدیران صنایع تشکیل و مشکلات ومعضلات معادن مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گیرد و تصمیم های کارشناسی موثر وقابل اجرا اتخاذ گردد.

علی هادی افزود: مسوولان گذشته صرفاً درحرف از معادن حمایت می کردند اما هیچ اقدام عمل مؤثری در حمایت از معادن برداشته نشده که صاحبان ومدیران معادن قم خواستار جبران کم کاری و بی توجهی مسوولان سابق واسبق توسط کارگزاران دولت جدید هستند.

وی سپس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که از مناسبات فیمابین شهرداری و این شرکت جویا شد، تصریح کرد: شهرداری قم نیاز به سنگ لاشه دارند و براساس برآوردها این نیاز، سه هزار تن در روز است که با توجه به پتانسیل های این مجموعه، ما آمادگی داریم در سه شیفت کاری نیاز شهرداری را در رابطه با سنگ لاشه تأمین کنیم.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی در ادامه پیرامون ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده مواد معدنی توضیحاتی داد و گفت: هر ماده معدنی با توجه به آنالیز ها، دارای درصدهای متفاوتی از خلوص می باشد و بعضاً دو یا سه درصد اختلاف را نشان می دهند که در شرایط برداشت از زیر و یا رو این درصدها متغیر است. بدین ترتیب هر مقداری که برداشت ها از رو صورت بگیرد؛ از آنالیزهای لازم برخوردار هستیم که مورد تایید شهرداری و کارخانجات قرار بگیرد.

وی در همین زمینه از ارایه نمونه هایی از کار خبر داد که مورد تایید مشتریان قرار گرفته و اضافه کرد که مشتریان خواستارتولید در حجم بالا هستند و در واقع ملاک و معیار آنها جهت همکاری، همین کیفیت بالا در حجم بالای تولیدات است.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدنی هادی آنگاه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که نظر او درخصوص استاندارجدید قم را مورد پرسش قرار داد، گفت: دور ا دور نسبت به سردار شاهچراغی استاندار شناخت داریم که مدیری متعهد و کار آمد و دلسوز می باشند از اینرو امیدواریم ایشان، دستگاه ها و ارگان های زیر مجموعه را نسبت به همکاری و تعامل با این مجموعه و به طور کلی بخش معدن تشویق و ترغیب نمایند.

علی هادی با بیان اینکه افزون بر سی سال در این صنعت و بخش معدن تلاش و فعالیت داشته ایم. افزود: طی این سال های طولانی با فراز و نشیب های زیادی مواجه شده و هر بار با توکل بر خدا و تکیه بر توانمندی ها و بهره گیری از روش های مدیریتی توانسته ایم موانع را پشت سربگذاریم با این وجود، ادارات ذیربط به خصوص اداره منابع طبیعی در سنوات گذشته هیچ گونه همکاری و تعاملی با بخش معدن هادی، نداشته اند و حتی بعضاً ابعاد مشکلات و معضلات را گسترده تر نمودند.

وی همچنین عدم همکاری اداره محیط زیست را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: برای اخذ مجوز پخت از این اداره حدود ۱۳ سال پیگیری و دوندگی نموده و بارها به این اداره رفت و آمد داشته ایم و مکاتبات فراوانی انجام داده ایم که حتی دامنه ی این مکاتبات به مرکز (تهران) نیزکشانده شد و نکته قابل توجه اینکه طی این ۱۳ سال، دو مدیر کل (محیط زیست) عوض شدند!

این فعال پیش کسوت و کارآزموده در صنعت و بخش معدن آنگاه با جمع بندی اظهارات خود،  خواستار تعیین تکلیف تصرف اراضی محدوده شرکت تعاونی معدنی هادی قم با شرایطی شد که منافع هر دو طرف تضمین شود.

وی همچنین با اعلام آمادگی نسبت به انتقال تجارب خود در بخش معادن به سرمایه گذاران  و علاقه مندان این صنعت پیشنهاد کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی چنانچه باتجهیزات کامل به این حوزه ورود کنند. سرمایه آنها ظرف بازه زمانی کوتاهی بر می گردد و منافع و سود اقتصادی آنها تضمین خواهد شد.