معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س):

جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان برگزار می‌شود

پایش روز - معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) گفت: جشن‌های دهه کرامت علاوه بر قم و سراسر کشور، در ۲۱۰ نقطه از جهان نیز برگزار می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مشرف روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: شعار محوری جشن‌های دهه کرامت در کشور «با شما، سربلندی» انتخاب شده و شعار ویژه استان قم نیز «حضرت معصومه(س) بهترین دختر دنیا،‌ الگوی حجاب و عفاف» می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با شکل‌گیری دبیرخانه دائمی ستاد ملی تکریم دختران،‌ آستان حضرت معصومه(س) پایگاه و ستادی برای تکریم دختران باشد.

وی بیان کرد: برنامه‌های دهه کرامت روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با مراسم خطبه خوانی و با حضور شخصیت‌های مختلف فرهنگی و سیاسی از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در شبستان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود.

رییس ستاد آیین‌های فاطمی با بیان این‌که اجتماعات و جشن‌های تکریم دختران و بانوان از برنامه‌های دهه کرامت است، افزود: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) با حضور پنج هزار دختر دانشجوی سراسر کشور و همچنین یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه اجتماعی با حضور بانوان طلبه جشنی برگزار می‌شود.

مشرف اضافه کرد: خادمان حرم حضرت معصومه(س) با عنوان سفیران کریمه به ۲۶ استان کشور و ۲۹ کشور خارجی اعزام خواهند شد تا عشق و ارادت علاقه‌مندان به اهل بیت(س) را پاسخ دهند.

وی با بیان این‌که برگزاری این جشن‌ها در مساجد و بقاع متبرکه برنامه‌ریزی شده‌است، ادامه داد: علاوه بر داخل کشور، در ۲۰۱ نقطه در خارج از کشور مراسم و جشن‌های میلاد و دهه کرامت که به میلاد امام رضا(ع) منتهی می‌شود، برگزار خواهد شد.

وی، مراسم روزانه خطبه‌خوانی با حضور گروه‌ها و اصناف مختلف، مراسم خطبه‌خوانی ویژه بانوان در دهه کرامت با اجتماع بیش از ۲ هزار نفر، برگزاری جشن تکلیف ویژه نومکلفان، رونمایی از آثار هنری، جلسه نقد و بررسی علمی کتاب، نشست علمی پژوهشی با موضوع زیارت و شخصیت‌شناسی حضرت معصومه(س)، برگزاری محافل و مراسم‌های قرآنی، کرسی تلاوت فاطمی، مسابقه قرآنی ویژه بانوان و دختران و معرفی حافظان کل قرآن از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.

معاون فرهنگی حرم کریمه اهل بیت(س) خاطرنشان کرد: در بخش فعالیت‌های بین‌الملل، علاوه بر اعزام سفیران کریمه به کشورهای مختلف، اجتماع بانوان بین‌الملل و مراسم برای عموم زایران خارجی از جمله عرب زبان‌ها و آذری زبان‌ها برگزار خواهد شد.

وی گفت: در شب ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، زیارتنامه حضرت معصومه(س) در تمام حرم‌های کشور، بقاع متبرکه و مساجد قرائت خواهد شد و روز جمعه نیز در نماز جمعه‌های سراسر کشور، عرض ارادت و توسل به حضرت معصومه(س)، سخنرانی و خطبه پیرامون این موضوع برگزار می‌شود.

وی با بیان این که در دهه کرامت برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان با قوت بیشتری برگزار خواهد شد، افزود: در این روزها،‌ دخترانی که وارد حرم می‌شوند پذیرایی خواهند شد و هدیه‌ای از متبرکات دریافت می‌کنند.

به گفته مشرف، موزه حرم حضرت معصومه(س) در روز ولادت به‌صورت رایگان و ایام دهه کرامت به‌صورت نیم‌بها خواهد بود.

۱۱ طرح برای دهه کرامت امسال در حرم حضرت معصومه(س) رونمایی می‌شود

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: ۱۱ طرح در حوزه‌های هنری و معماری حرم مطهر انجام شده که قرار است در دهه کرامت رونمایی شود و در خدمت زایران قرار گیرد.

هادی محمودنژاد افزود: دربی مزین به قلم‌زنی، معرق و طلاکاری با هزینه ۲ نفر از خیران در حرم حضرت معصومه(س) ساخته شده که در دهه کرامت به آستان امام رضا(ع) هدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاشی کاری صحن جوادالائمه(ع) حرم مطهر که معرق است نیز رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت ضریح مطهری برای کشور سوریه با عنوان راس‌الحسین نیز با هزینه “خادم خیر” ساخته شده که در دهه کرامت رونمایی می‌شود و مقدمات ارسال آن نیز فراهم خواهد شد.

محمودنژاد گفت: همچنین ساختمان چند منظوره آستان حضرت معصومه(س) بالغ بر سه هزار مترمربع در عمود ۱۰۸۰ واقع در کشور عراق واقع شده که ۶ سالن چندمنظوره برای اقامت و اجرای مراسم دارد که در حال تکمیل است و امیدواریم در دهه کرامت افتتاح شود.

فضاسازی محیطی حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت بیش از گذشته انجام خواهد شد

مدیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: دهه کرامت با بیش از ۲ دهه فعالیت فرهنگی به ظرفیتی برای اقدامات فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و حتی اجتماعی و عمرانی تبدیل شده است؛ حرم نقش مهمی در مسائل فرهنگی کشور و الگوسازی دارد، چون این شخصیت خودشان الگو هستند و اتفاقات حرم نیز می‌تواند الگو باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی افزود: مانند سال‌های گذشته، امسال نیز تلاش خواهیم کرد نشاط اجتماعی خوب و فراگیری شکل بگیرد؛ تلاش می‌شود این جشن‌ها و شخصیتی که برای او جشن می‌گیریم برنامه‌ها و محافلشان مردمی باشد.

وی با تاکید بر آمادگی حرم مطهر برای استقبال از زائران و خدمت‌رسانی به مردم، اضافه کرد: در دهه کرامت ضریح و فضای تردد زایران گل‌آرایی خواهد شد و در فضاهای منتهی به حرم از جمله میدان آستانه و صحن جوادالائمه(ع) به زائران خدمت‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: سرکشی به خانواده‌های معظم شهیدان و مجموعه‌های فرهنگی، اقامه نماز جماعت و جلسه های تبلیغی و ترویجی در حرم و فضاسازی محیطی حرم و پیرامون که بیش از گذشته انجام خواهد شد، از دیگر اقدامات در دهه کرامت خواهد بود.

اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) سالانه پذیرای ۲ هزار زوج است

مدیر روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س) نیز گفت: در اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) سالانه بیش از ۲ هزار عقد انجام می‌شود که این ظرفیت در دهه کرامت ۲ برابر خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی حسین زاده افزود:‌ زوجین می‌توانند از طریق سایت آستان حضرت معصومه(س) نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.