از توزیع ۵۰ هزار اصله نهال تا اجرای طرح‌های کاشت نهال در هفته درختکاری توسط شهرداری قم

حمید باقری- مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: توزیع 50 هزار اصله نهال، جشن روز درختکاری، اختتامیه جشنواره شهرنگار، اجرای طرح ارغوان، طرح کاشانه و طرح اقاقیا ازجمله برنامه‌های هفته درختکاری در قم است.

به گزارش پایگاه خبری ثروت ایرانی پیام جوادیان در نشست خبری که به مناسبت هفته درخت‌کاری در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از ادغام دو سازمان پارک‌ها و زیباسازی تشکیل‌شده و مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵۷۴ پروژه شهری در سال ۱۴۰۲ انجام‌شده است، مطرح کرد: از این تعداد ۳۲۰ پروژه مرتبط با فضای سبز و ۲۵۴ پروژه با مباحث سیما و منظر مرتبط است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه بودجه سازمان در سال ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۸۷۰ میلیارد تومان است، عنوان کرد: این بودجه در مباحث مختلف تملک، نگهداری، توسعه و احداث فضای سبز مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بودجه حدود ۱۰ درصد بودجه کل شهر قم را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع اهمیت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری به موضوع فضای سبز را نشان می‌دهد.

جوادیان با تأکید بر اینکه سرانه فضای سبز قم به ۲۰٫۵ مترمربع رسیده است، تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت منابع آبی، توسعه را با احتیاط بیش‌تری انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت مدیریت شهری جدید توسعه با آبیاری تحت‌فشار و هوشمند بوده است، یادآور شد: در موضوع توسعه فضای سبز تلاش شده است تمام مباحث علمی دنبال شود.

فعالیت ۲۲۰۰ نفر در سیما و منظر و فضای سبز قم

جوادیان افزود : حدود ۲ هزار نفر در عرصه فضای سبز و ۲۰۰ نفر در عرصه سیما و منظر شهری فعالیت دارند.

وی پروژه‌های شاخص فضای سبز در سال گذشته را مدنظر قرارداد و افزود: مهم‌ترین پروژه، موضوع انتقال پساب است که تکمیل آن می‌تواند موجب افزایش توسعه فضای سبز شود.

جوادیان با تأکید بر اینکه جداسازی فضای سبز از آب شرب هرسال افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: در تلاش هستیم به مرور استفاده از آب شرب شهری را به حدود صفر برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۵۰ هزار مترمربع توسعه عرصه‌های جنگلی را داشتیم، مطرح کرد: تمام گل و گیاهی که در سطح شهر قم کاشت می‌شود در مرکز گل و گیاه در بوستان غدیر تولید می‌شود که هزینه آن حدود یک چهارم قیمت بازار است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: بودجه خرید اقلام گیاهی امسال به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است، درحالی‌که در اصفهان حدود ۱۰۰ میلیارد، مشهد ۹۰ میلیارد و تهران ۴۰۰ میلیارد تومان است.

تکمیل طراحی ۲ ورودی شهر قم تا پایان سال

وی انتقادات از ورودی‌های شهر قم را مدنظر قرار داد و افزود: شهر قم ۶ ورودی دارد که طراحی‌های لازم برای آن‌ها انجام‌شده و تا پایان سال طرح دو ورودی شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه بوستان زائر بخشی از بوستان هزار هکتاری است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ بوستان زائر افتتاح و در سال ۱۴۰۲ تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه بوستان خضر ۵۴۰ هزار مترمربع مساحت دارد، یادآور شد: بوستان خضر باتوجه به موقعیت استراتژیکی که دارد مورد استقبال مطلوب و ویژه شهروندان قرار گرفته است.

آغاز احداث باغ گیاه‌شناسی قم

جوادیان از آغاز عملیات عمرانی باغ گیاه‌شناسی خبر داد و افزود: باغ گیاه‌شناسی واقع در بوستان هزار هکتاری به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع در نظر گرفته‌شده است که توسط یکی از مشاورین شاخص کشوری طراحی‌شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این باغ حدود ۳ ماه پیش آغاز شد که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ این مجموعه علمی و تفریحی به بهره‌برداری برسد.