فرودگاه قم؛ حلقه مفقوده در توسعه گردشگری استان قم

پایش روز - رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی قم گفت: فرودگاه قم بعد از سال‌ها و به دلایل مختلف هنوز تکمیل نشده، این در حالی است که راه‌اندازی این فرودگاه می‌تواند نقشی کلیدی در رونق صنعت گردشگری استان و افزایش تعداد گردشگران ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری پایش روز ،  سید محسن قریشی‌زاده با بیان اینکه استان قم به عنوان یکی از قطب‌های مذهبی و فرهنگی کشور، سالانه پذیرای خیل عظیمی از زائران و گردشگران از داخل و خارج از کشور است اظهار کرد: با وجود این ظرفیت عظیم، متأسفانه تاکنون شاهد توسعه زیرساخت‌های گردشگری متناسب با این حجم از مسافران نبوده‌ایم.

او افزود: یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها، فرودگاه بین‌المللی قم است که سال‌هاست بلاتکلیف مانده و تکمیل آن به درازا کشیده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم با اشاره به راهکارهای تسریع در راه اندازی فرودگاه قم خاطرنشان کرد: در گام نخست باید شاهد هم افزایی و عزم جدی برای حل این مشکل باشیم، اولین و مهم‌ترین گام، ایجاد هم افزایی و عزم جدی بین نمایندگان مجلس، استانداری، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است. همه باید در کنار هم برای حل مشکلات و موانع موجود در مسیر راه اندازی فرودگاه تلاش کنند.

او ادامه داد: تأمین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و تجهیز فرودگاه، از دیگر ضرورت‌های این پروژه است. می‌توان از منابع مختلفی مانند بودجه‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرد.

قریشی‌زاده با تاکید بر استفاده از تجارب موفق در این زمینه گفت: استفاده از تجربه موفق سایر استان‌ها در زمینه احداث فرودگاه می‌تواند راهگشا باشد. همچنین می‌توان از مشاوره متخصصان و کارشناسان این حوزه بهره برد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم به نقش فرودگاه‌ها در توسعه صنعت گردشگری هر استان عنوان کرد: راه اندازی فرودگاه قم، مزایای متعددی برای استان به همراه خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان افزایش تعداد گردشگران، تقویت صنعت توریسم، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اشاره کرد.

او در توضیح این موضوعات گفت: با وجود فرودگاه، دسترسی به قم برای مسافران داخلی و خارجی آسان‌تر شده و شاهد افزایش تعداد گردشگران خواهیم بود که به تبع آن، رونق صنعت توریسم، به نفع همه اصناف مرتبط با این حوزه از جمله هتل‌ها، مراکز اقامتی، تفریحی و رستوران‌ها خواهد بود.

قریشی‌زاده با اشاره به ایجاد اشتغال در پی تقویت صنعت توریسم در قم خاطرنشان کرد: احداث فرودگاه، فرصت‌های شغلی جدیدی را در استان ایجاد خواهد کرد که در نهایت به توسعه اقتصادی قم می‌انجامد.

او با بیان اینکه موقعیت فعلی فرودگاه قم در نزدیکی منطقه حفاظت شده طرلاب، نگرانی‌هایی را در خصوص مسائل زیست محیطی ایجاد کرده است گفت: برای رفع این نگرانی‌ها ضرورت انجام مطالعات دقیق زیست محیطی بیشتر کاملا احساس می‌شود.

قریشی‌زاده تصریح کرد: همچنین عدم وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی بین فرودگاه و مرکز شهر، می‌تواند مانعی برای استفاده از فرودگاه باشد بنابراین باید از هم اکنون به فکر توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و ایجاد دسترسی آسان به فرودگاه باشیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم با بیان اینکه جلب نظر ایرلاین‌ها برای برقراری پرواز به فرودگاه قم، نیازمند فراهم کردن شرایط و امکانات مناسب است افزود: برای ارائه مشوق‌ها و تسهیلات به ایرلاین‌ها برای برقراری پرواز به قم از هم اکنون باید به فکر بود.

او گفت: با وجود چالش‌ها و موانع موجود، معتقدم با عزم جدی و هم افزایی بین مسئولان و دست اندرکاران، می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد افتتاح فرودگاه قم بود.

قریشی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: از همه مسئولان و دست اندرکاران تقاضا دارم که برای تسریع در راه اندازی فرودگاه قم اهتمام جدی داشته باشند، یقیناً این امر، گامی مهم در جهت توسعه صنعت گردشگری استان و رونق اقتصادی قم خواهد بود.