علت کم‌بارشی‌ها تغییر اقلیم است

مهدی محمودی - سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه دو سامانه بارشی پیش رو کسری ناشی از کم‌بارشی‌های پاییز را جبران نمی‌کند،گفت: سامانه‌های پیش رو در مقایسه باسامانه‌های بارشی مورد انتظار در فصل زمستان،قوی نیستند.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به هشدارهای بارندگی در روزهای پیش رو اظهار داشت: دو سامانه طی این هفته مناطق شمال و شمال غرب کشور را تحت تأثیر قرار خواهند داد که هرچند بارش برف خوبی به همراه دارد ولی کسری بارش‌های پاییزی را جبران نخواهد کرد.

وی افزود: البته سامانه‌های پیش رو در مقایسه با سامانه‌های بارشی مورد انتظار در فصل زمستان، قوی نیستند و احتمالاً به جز چند استان نظیر آذربایجان غربی و مازندران که بارش خوبی دریافت خواهند کرد، سهم بارشی جدی برای سایر استان‌های کشور مطرح نیست.

قاسم‌زاده دلیل تداوم کم‌بارشی‌ها در پاییز به زمستان سال جاری را تغییرات اقلیمی دانست و گفت: تغییرات اقلیمی باعث ناهنجاری‌های جدی در سامانه‌های بارشی گردیده است و نتیجه آن در سال جاری برای ایران خشکسالی بوده است و ایران برای چهارمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: ایران به‌طور متوسط در هر دهه حدود ۰.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود و این گرمایش، بر روی میزان بارندگی‌ها و طبیعتاً بر روی منابع آبی تجدید پذیر در اختیار تأثیرات منفی می‌گذارد. این شرایط، اجرای دقیق برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب را ضروری می‌سازد.