صنعت چاپ و بسته‌بندی یک صنعت فرهنگی و مبتنی بر ظرفیت قم است 

پایش روز - نشست خبری تشریح برنامه‌های نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی امروز در سالن جلسات شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سلام بازار، روح‌الله ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم  در این نشست  اظهار کرد: مدل توسعه خوشه‌های صنعتی یکی از راهکارهای واگذاری کارهای اقتصادی به مردم و دخیل کردن آنان در عرصه تولید و اقتصاد است.

وی با بیان اینکه در مدل توسعه خوشه‌های صنعتی نقاط ضعف و قوت واحدها به خوبی شناسایی و جلسات مشترک میان واحدها برگزار می‌شود، تصریح کرد: کار جمعی محوریت کار توسعه خوشه‌ای است و با برنامه‌ریزی جامع حرکت منسجم در راستای تحقق اهداف دنبال خواهد شد.

ابراهیمی از خوشه چاپ و بسته بندی استان قم به‌عنوان یکی از خوشه‌های موفق استان نام برد و گفت: ما به عنوان تسهیل‌گر در کنار همه خوشه‌های صنعتی خواهیم بود و در این راستا تدوین و اجرای زیست بوم شهرک شهاب را دنبال خواهیم کرد، اگر نقشه زیست بوم کسب و کار استان در حوزه چاپ و بسته بندی مشخص شود هر مجموعه‌ رسالت تخصصی خود را دنبال خواهد کرد.ی م

وی با بیان اینکه قم از دیرباز به عنوان قطب چاپ و نشر معروف بوده است، مطرح کرد: اگر ما جمعیت را مورد نظر قرار دهیم قم در حوزه چاپ و نشر جایگاه نخست را داشته است اما دیگر فقط کار کردن در حوزه چاپ و نشر نمی‌تواند توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد و ما نیازمند چاپ و بسته‌بندی هستیم.

ابراهیمی گفت: ما باید زیرساخت لازم را فراهم کنیم که یکی از این زیرساخت‌ها شهرک تخصصی شهاب است، ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک و متوسط هم از جمله دیگر زیرساخت‌هاست که با جدیت دنبال می‌شود.

نیازمند توجه به صنعت چاپ هستیم

سید علی موسوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم نیز در این نشست  طی سخنانی با بیان اینکه  نقش محوری صنعت چاپ و بسته‌بندی در کل صنایع نمایان و مشهود است گفت:  صنعت چاپ به عنوان سومین صنعت برجسته دنیا مطرح است و در کشور ما هم برای توسعه صنایع نیازمند توجه به صنعت چاپ هستیم، بعد از انقلاب اسلامی این صنعت در حوزه نشر گسترش یافته است و طی سال‌های اخیر نیز با توجه به نیازهای صنایع و موضوع بسته‌بندی به این صنعت توجهی ویژه شده است.

وی از افزایش توان واحدهای مستقر چاپ و بسته‌بندی در استان قم یاد کرد و افزود: سال‌های گذشته نیازهای خود را با استفاده از ظرفیت‌های خارج از استان و کشور رفع می‌کردیم اما امروز به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم و مجموعه‌هایی داریم که محصولات خود را ۱۰۰ درصد به خارج از کشور صادر می‌کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم از وجود خوشه صنعت چاپ و بسته بندی به‌عنوان یکی از نقاط قوت استان نام برد و عنوان کرد: سال گذشته در جشنواره‌ای که برگزار شد توانستیم به خوبی بدرخشیم و ظرفیت‌های استان را به نمایش گذاریم.

وی با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی فعالان صنایع و تولیدکنندگان به قمی‌ها، ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌هاست، عنوان کرد: امیدواریم صنعت چاپ استان قم با حمایت اصحاب رسانه بتواند در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشد.

گردش مالی بیش از هزار میلیارد دلاری صنعت چاپ

یاسر دیبایی عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم نیز اظهار کرد: این صنعت بیش از هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد که ۵۰ درصد این مبلغ بر صنایع بسته‌بندی معطوف است که خود این صنایع شامل چاپ‌های روی فلز، دیجیتال و صنعتی می‌شود.

وی اضافه کرد: نمایشگاه به دنبال این است که صنایع مرتبط را با یکدیگر هماهنگ کنند در منطقه ما بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای صنعت بسته بندی هزینه می‌شود که ترکیه، عربستان و ایران در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی با بیان اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی در اشتغال‌زایی هم جایگاه مطلوبی دارد، مطرح کرد: صنعتی نیست که با موضوع بسته‌بندی درگیر نباشد؛ تا به امروز چاپ فقط به موضوع نشر اختصاص یافته است اما اکنون که کتاب‌ها بیشتر دیجیتالی شده و کمتر چاپ می‌شود ما به دنبال این هستیم که صنعت چاپ را بروز کرده و از کتاب به سمت بسته‌بندی برویم.

وی آشنایی واحدهای فعال در استان با یکدیگر را از اهداف برپایی نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی برشمرد و گفت: بخشی از این صنعت در قم فعالیت دارند که برای قمی‌ها هم آشنا نیستند.

دیبایی یکی از ظرفیت‌های استان قم را تولید مواد اولیه برای صنعت بسته‌بندی دانست و گفت: امروز این مواد به کشورهای دیگر می‌رود اما در داخل استان و کشور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با ایجاد شهرک شهاب به دنبال گسترش صنعت چاپ و حمایت از صنایع کوچک است و تا به امروز هم کارهای مطلوبی انجام شده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ واحد فعال با چهار هزار نیرو در اتحادیه چاپخانه‌داران درحال فعالیت هستند که این تعداد نیرو هم قابل افزایش است چراکه امروز از همه ظرفیت‌های واحدها استفاده نمی‌شود و استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای چاپ در نمایشگاه پیش‌رو دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: ورود برندها و صنایع بزرگ به استان و کشور در دستور کار است و ما تلاش می‌کنیم که در حوزه چاپ و بسته‌بندی از ظرفیت‌های استانی برای برندهای ملی استفاده کنیم.

****نیازمند یک تغییر رویکرد از چاپ انتشاراتی به سمت چاپ بسته‌بندی هستیم

سید مصطفی قمی عامل توسعه خوشه چاپ و بسته‌بندی استان قم از فعالیت موفقیت خوشه‌های مختلف در قم یاد و خاطرنشان کرد: واحدهایی که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز هستند و در یک حوزه فعالیت دارند در قالب خوشه گردهم می‌آیند و دستگاه‌ها و نهادها هم با نگاه به نقاط ضعف و مشترک این واحدها به رفع مشکلات می‌پردازند.

وی عنوان کرد: ما نیازمند یک تغییر رویکرد از چاپ انتشاراتی به سمت چاپ بسته‌بندی هستیم، با وجود رسانه‌های دیجیتال چاپ کتاب کمتر شده است و در بیشتر دنیا شاهد تغییر رویکرد هستیم، استان قم نیز همیشه در حوزه چاپ انتشاراتی جایگاه دوم را در کشور داشته است اما امروز با توجه به کاهش چاپ کتاب واحدهای چاپ با مشکلاتی روبرو شدند درحالی که رفتن به سمت چاپ بسته‌بندی می‌تواند مشکلات امروز این واحدها را رفع کند.

نشست سراسری رؤسای اتحادیه‌های چاپ، نشر و بسته‌بندی کل کشور برگزار می شود

محسن سلیمانی  نیز طی سخنانی عنوان کرد: بعد از برگزاری نمایشگاه کفش که یک تجربه خوبی برای استان قم بود، با تشکل‌های محوری در حوزه صنعت، به دنبال تلاش برای رشد اقتصادی استان قم بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: با توجه به تیم جدیدی که در اتحادیه چاپخانه‌داران مستقر شده است به دنبال این هستیم که همانطور که در نمایشگاه کفش به خوبی ظرفیت‌های استان را معرفی کردیم در نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی نیز به معرفی ظرفیت‌های قم بپردازیم.

مجری نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی از همت و حمایت اتحادیه چاپخانه‌داران، شرکت شهرک‌های صنعتی و خوشه چاپ و بسته بندی در راستای برپایی این نمایشگاه یاد کرد و گفت: این نمایشگاه از ۲۵ الی ۲۸ مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان قم واقع در کیلومتر ۲ آزاد قم تهران از ساعت ۱۵ تا ۲۱ میزبان عموم مخاطبان است.

وی با بیان اینکه گستره جامعه هدف این نمایشگاه همه صنایع را دربر می‌گیرد، عنوان کرد: از شرکت‌های مختلف در حوزه‌های چاپ، بسته‌بندی و تبلیغات برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل می‌آید.

سلیمانی گفت: این نمایشگاه به ماشین آلات و مواد اولیه، مجموعه‌های خدماتی همانند صحافی‌ها و چاپ کنندگان‌ها، تولیدکنندگان و واردکنندگان کاغذ و مقوا، جعبه‌سازی‌ها، بسته‌بندی‌های فلزی، پلاستیکی، خطوط بسته‌بندی صنعتی که در صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی و شیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهد پرداخت.

وی از کانون‌های آگهی تبلیغاتی، شرکت‌های تولید کننده هدایای تبلیغاتی و شرکت‌هایی که در حوزه تبلیغات خدمات می‌دهند برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرد و گفت: ما قبل از هر نمایشگاه جامعه هدف نمایشگاه را تعیین می‌کنیم که در این نمایشگاه نیز همه شرکت‌های تولیدی و خدماتی، فعالان عرصه چاپ و انتشارات، شرکت‌های بازرگانی و تولیدی و صنایع غذایی و دارویی مخاطب ما هستند.

سلیمانی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی به دنبال توسعه صادرات استان قم است، اظهار کرد: محصولات برخی از کشورها از نظر محتوا با محصولات ایرای فرقی ندارند اما به علت بسته بندی متفاوت‌تر با قیمت بیشتر و بهتر در بازار به فروش می‌رسد و ما به دنبال رفع این خلا هستیم.

وی گفت: تلاش ما این بوده است که صادرات محور بودن نمایشگاه را در اولویت قرار دهیم و در این راستا هم مشتریانی از عراق، بحرین و تاجیکستان و کشورهای عضو اتحادیه CIS شناسایی و به نمایشگاه دعوت می‌شوند که امیدواریم بتوانیم این افراد را جذب کرده و به توسعه اشتغال در سطح استان برسیم.

دبیر اجرایی نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که همزمان با نمایشگاه برپا می‌شود، نشست سراسری رؤسای اتحادیه‌های چاپ، نشر و بسته‌بندی کل کشور است که امیدواریم در این فرصت از ظرفیت حضور مسئولان ملی نیز استفاده کنیم.