دانشگاه صنعتی قم رشد صنعت استان را رقم زده است

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: جهت گیری اقتصاد کشور از سالهای قبل از انقلاب تا حوالی سال ۱۳۹۲ بر مبنای  اقتصاد وارداتی و اقتصاد مبتنی بر واردات و نظام توزیع بوده است. لیکن بواسطه تهدید حاصل از تحریمهای بین المللی، از حوالی سال ۱۳۹۰ فرصت خوبی برای جهت گیری به سمت اقتصاد تولیدی و به ویژه اقتصاد مبتنی بر تولید دانش بنیان شکل گرفت.

فخرالدین یوسف پور؛  جلال رضائی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم گفت: جهت گیری اقتصاد کشور از سالهای قبل از انقلاب تا حوالی سال ۱۳۹۲ بر مبنای  اقتصاد وارداتی و اقتصاد مبتنی بر واردات و نظام توزیع بوده است. لیکن بواسطه تهدید حاصل از تحریمهای بین المللی، از حوالی سال ۱۳۹۰ فرصت خوبی برای جهت گیری به سمت اقتصاد تولیدی و به ویژه اقتصاد مبتنی بر تولید دانش بنیان شکل گرفت.

وی گفت: گرایش کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان به حدی است که شاهد تدوین و ابلاغ قانون بی نظیر جهش تولید دانش بنیان در ابتدای سال ۱۴۰۱ هستیم. بر اساس ماده ۳ این قانون، کلیه هزینه هایی که شرکتها و سازمانها صرف تحقیق و توسعه محصولات و خدمات خود میکنند از مبلغ مالیات قطعی آن کسر می شود.بر همین اساس در انتهای سال ۱۴۰۱ و همزمان با شروع بکار دولت جدید، شاهد رشد ۸۷ درصدی شرکت های دانش بنیان بوده ایم و هم اکنون بالغ بر ۸۰۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور وجود دارد.

رضایی نور افزود  استان قم جایگاه استراتژیکی در سطح کشور دارد و در شاهراه مواصلاتی کشور، جایی  که از شمال ،جنوب ،شرق و غرب در مسیر دسترسی قرار دارد.

وی گفت: نزدیکی به پایتخت و شهرهای مهم صنعتی کشور  نظیر تهران، اراک، ساوه، اصفهان، کاشان و همچنین تعدد شهرکها و نواحی صنعتی حوالی شهر قم موقعیت ژئوپلتیکی ویژه ای برای استان قم به همراه داشته است.  همچنین با وجود معادن غنی کانی و معدنی نظیر معادن روی و‌ منگنز و کائولن و استرانسیوم و نمک و سنگ های قیمتی و فعال بودن صنایع چوبی، لوازم خانگی، مواد غذایی و صنایع پایین دستی خودرو و صنایع فلزی و صنایع کفش و دمپایی و غیره دیگر نمیتوان قم را صرفا پایگاه نشر الهیات و علوم دینی و مذهبی در سطح کشور و دنیا تصور کرد، بلکه استان ما با سرعت زیادی در حال صنعتی شدن است و بافت جمعیت و فرهنگ استانی به سرعت در حال تغییر است.

جلال رضائی نور گفت: با توجه به نیاز رو به رشد استان به مهندسین و نیاز به تربیت نیروی انسانی متخصص، همزمان با سفر ریاست جمهور آقای دکتر احمدی نژاد، دانشگاه صنعتی قم در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۷ با دو رشته مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر شروع بکار کرد و هم اکنون حدود ۲۰۰۰ دانشجو دارد و با حدود ۷۰ عضو هیات علمی مشغول بکار است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود:این دانشگاه ۲۷ رشته متنوع آموزشی از مقطع کارشناسی تا مقطع دکترا دارد و تمامی رشته های علوم پایه، فنی و مهندسی را برای علاقمندان به علم و فناوری ارایه می دهیم.

وی گفت: دانشگاه صنعتی قم بواسطه اقدامات ابتکاری و برگزاری دوره های مهارت محور در امر اشتغال در سراسر کشور صاحب نام است. ما رتبه اول اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در سال ۱۳۹۹ و رتبه دوم اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در سال ۱۴۰۰ را در سطح کشور کسب کردیم.

جلال رضائی نور گفت: بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در سال گذشته موفق شدیم با برگزاری بالغ بر ۱۴۳ عنوان دوره آموزشی حرفه ای با کمک ۱۴ انجمن علمی فعال ،جهاد دانشگاهی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سطح کشور نمونه باشیم.

وی گفت:  تفاهمنامه ای با سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان داریم که تا پایان سال میتوانیم تا  ۲۰۰ نفردانشجو را به مراکز آموزشی فنی و حرفه ای برای گذراندن دوره های مهارتی معرفی کنیم و تا کنون بالغ بر ۲۱۰۰ ساعت آموزش حرفه ای با سازمان مزبور برگزار شده است.

وی گفت:دانشگاه صنعتی قم این افتخار را دارد که برای اولین بار در کشور مبتکر طرح ابتکاری همیار صنعت است. بر اساس این طرح، دانشجویان فنی و مهندسی که قصد گذراندن دوره کارآموزی را دارند در قالب تیم های تخصصی ۴ نفره به همراه یک نفر استاد راهنما (که این تیم ۵ نفره تیم همیار صنعت شناخته میشود) در محیط شرکتها و سازمانهایی که درخواست آسیب شناسی داشته اند حضور پیدا  میکنند و با بررسی میدانی مشکل و سپس تحقیق و بررسی و همفکری نسبت به ارائه راه حل اقدام می کنند. این تیم تخصصی که نقش کلینیک صنعتی را دارد با همکاری سازمان صمت و بسیج مهندسین استان دستاوردهای مهمی در حل مسائل واحدهای صنعتی با نگاه مساله محور داشته است و بسیاری از دانشجویان مشغول بکار در این تیم ها در صنعت مربوطه مشغول بکار می شوند.

وی گفت: ارتباط نزدیکی بین اساتید دانشگاه با صنعت استان و کشور وجود دارد و‌ در سال گذشته موفق شدیم در بین دانشگاههای کشور موفق به کسب رتبه سوم در  فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت شویم.

رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: در نتیجه اقدامات فوق جذب بهترین رتبه ها از کنکور سراسری و نخبه ترین اساتید از بهترین دانشگاههای کشور را شاهد هستیم و در هر کدام از فراخوان های جذب اعضای هیات علمی بهترین فارغتحصیلان مقطع دکتری از بهترین دانشگاههای کشور شرکت میکنند بنحوی که در انتخاب نخبه ترین فرد از بین نخبگان شرکت کننده دچار مشکل می شویم.

وی در خصوص مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی قم گفت :از زمان شروع بحران کرونا مرکز رشد و نوآوری دانشگاه را در محیطی جذاب با مساحتی حدود ۲۵۰ متر مربع افتتاح کردیم و هم اکنون ۵ تیم دانش بنیان در آن مشغول بکار هستند و پیش بینی میکنیم تعداد این هسته های فناور تا پایان سال به ۱۰ واحد برسد و‌ پذیرای شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور و بازیگران آزاد هستیم.

جلال رضائی نور با اشاره به جایگاه معنوی شهر مقدس قم گفت: دانشگاه صنعتی در سراسر کشور تنها دانشگاهی است که در آن دانشگاهیان چادر را بعنوان پوشش حجاب برتر پذیرفته اند. این موضوع در دفترچه کنکور قید میشود و مسوولین دانشگاه بر نظارت در اجرای صحیح آن با روشهای ایجابی اهتمام می ورزند.

وی افزود: برگزاری موکبهای مختلف در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت سید الشهدا (ع) در سطح دانشگاه و در شهر مقدس کربلای معلی از جمله این اقدامات است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: برگزاری اقدامات ابتکاری مانند مراسم تشییع شهید گمنام، مراسم ۱۳ آبان با دعوت از نمایندگان جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس در دانشگاه، برگزاری انواع کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه از جمله دیگر برنامه های خاص فرهنگی دانشگاه صنعتی قم بوده است.

وی افزود: طی سالهای اخیر توجهات ویژه ای به دانشگاهها و پارکهای علم و‌فناوری در سراسر کشور از سوی مسئولین کشور و استان بویژه از سوی نمایندگان  استان قم در مجلس شورای اسلامی شده است و قدردان زحمات ایشان هستیم. همچنین از اهتمام ویژه استاندار جهادی و انقلابی استان برای حل مشکل ملکی دانشگاه و نیز تخصیص یک فقره زمین ۵۰۰۰ متری برای ساخت خوابگاه تقدیر و تشکر میکنم.