انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین آبفای استان و بنیاد نخبگان

مهدی زرنوشی، مهندس حسن بختیاری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد نخبگان استان قم در سخنانی با اشاره به نبود ارتباط مناسب و تعریف شده بین مراکز علمی و دانشگاهی با بخش صنعت درکشور گفت: متأسفانه هم دانشگاه‌ها و مراکز علمی به رشد یافتگی لازم با رویکرد عملی دست نیافتند و هم صنعت نتوانسته […]

مهدی زرنوشی، مهندس حسن بختیاری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد نخبگان استان قم در سخنانی با اشاره به نبود ارتباط مناسب و تعریف شده بین مراکز علمی و دانشگاهی با بخش صنعت درکشور گفت: متأسفانه هم دانشگاه‌ها و مراکز علمی به رشد یافتگی لازم با رویکرد عملی دست نیافتند و هم صنعت نتوانسته خود را با پیشرفت‌های علمی لازم همگام سازد.

وی ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی را از رویکردهای شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم تا موانع فرهنگی، ساختاری و عملکردی را که در این زمینه وجود دارد به تدریج برطرف کرده و به یک تعامل و ارتباط بهره‌ور برای مجموعه شرکت آب و فاضلاب و دانشگاه برسیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه رویکرد ما برای حل مسائل و مشکلات باید عملیاتی باشد، خاطرنشان کرد: صنعت آب و فاضلاب با گستره ای از خدمات تمام جامعه را تحت پوشش قرار داده و در همین راستا ارتباط مؤثر و کاربردی با مراکز علمی می‌تواند به ارائه خدمات بهتر به مردم منجر شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از آب مورد نیاز استان از خارج از استان تأمین می‌شود، ابراز داشت: انتقال آب جزو پروژه‌هایی بود که در سال‌های گذشته انجام شده و امروز نقش مهم و محوری در تأمین آب استان دارد که ما باید مسائل و موضوعات مرتبط با آن را به نقطه‌ای بهینه برسانیم.

بختیاری قیمت تمام شده آب را بحث اساسی در اقتصاد آب دانست و یادآور شد: اگر در این زمینه به یک سمت مناسب حرکت نکنیم هزینه‌های زیادی را به مجموعه شرکت آب و فاضلاب و به تبع آن به مردم تحمیل می‌کند.

وی از آب به عنوان یک موضوع چالشی در کشور یاد کرد و با اشاره به سختی‌های پایداری تأمین آب در مجموعه شهر قم گفت: تأمین آب برای شهری با جمعیت حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفری که همواره با محدودیت‌های منابع تأمین مواجه بوده چالش‌های خاص خود را دارد که اگر دقت لازم در این موضوع نداشته باشیم ممکن است با مشکل مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه تأمین آب از منابع محلی در دستور کار این شرکت قرار دارد  اظهار داشت: این موضوع از جهات مختلف می‌تواند مورد تجزیه‌ وتحلیل و تحقق و بررسی علمی قرار گیرد که باید به آن توجه شود.

وی سرانه مصرف آب در مجموعه استان، راه‌های بهینه‌سازی مصرف، بهره‌وری در آب در تمام بخش‌ها اعم از خانگی و کشاورزی، فرهنگ‌سازی مصرف درست آب و توجه به بازچرخانی آب و استفاده از پساب و مسئله تاب‌آوری در تأمین آب و بحث فاضلاب  را از دیگر موضوعاتی دانست که با نگاه فنی و علمی به آن‌ها می‌توان به نتایج مهم و مؤثری دست یافت.

بختیاری با بیان اینکه تحقیق و توسعه در حوزه آب و فاضلاب به اندازه اهمیت آب در زندگی مهم است، خاطرنشان کرد: همان‌قدر که موضوع آب و فاضلاب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است به همان میزان کار کردن در این حوزه دارای اهمیت است که امیدواریم با ایجاد سازوکارهای مناسب فضای مناسبی برای کار علمی در این بخش‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ارتباط مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و بخش صنعت با سازوکار مناسب، از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد، گفت: جذب نخبگان علمی  در بخش صنعت نیز می‌تواند این مسیر را سرعت بخشد که این مهم جزو هدف‌گذاری‌های وزارت نیرو است.

سرپرست بنیاد نخبگان استان قم نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه همکاری آغاز همکاری‌های بنیاد نخبگان با شرکت آب و فاضلاب استان در راستای همکاری‌های علمی و کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت آب به عنوان یک عنصر حیاتی برای هیچ‌کس پوشیده نیست، گفت: موضوع اهمیت آب همواره یکی از مباحث اصلی استان بوده که امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی در این زمینه راهکارهای مناسبی را متناسب با شرایط استان اتخاذ کنیم و به پیش ببریم.

سعید منتظری همچنین در ادامه به تشریح طرح‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان پرداخت  و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم با حمایت از نخبگان از ظرفیت‌های آن‌ها در زمینه رفع چالش‌های موجود در جامعه بهره‌گیری کنیم.

در پایان این مراسم با حضور مهندس حسن بختیاری و سعید منتظری، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت آب و فاضلاب استان و بنیان نخبگان قم مبادله شد.