مدیرکل قم تشریح کرد؛ خدمات سازمان تامین اجتماعی در ۴۴ سال انقلاب شکوهمند اسلامی در استان قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تامین اجتماعی استان قم،  دهه فجر هر سال فرصت مغتنمی برای بازبینی و کنکاش عملکرد اداره کل تامین اجتماعی استان قم و شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی است. این دهه مبارک در عین حال موقعیت ممتازی برای جلب  توجه مسئولان، نهاد های تصمیم گیر و تصمیم ساز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تامین اجتماعی استان قم،  دهه فجر هر سال فرصت مغتنمی برای بازبینی و کنکاش عملکرد اداره کل تامین اجتماعی استان قم و شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی است. این دهه مبارک در عین حال موقعیت ممتازی برای جلب  توجه مسئولان، نهاد های تصمیم گیر و تصمیم ساز استان به اهمیت موضوع تامین اجتماعی و ایجاد نوعی وفاق و مشارکت جمعی برای حل چالش ها و دغدغه های این حوزه است.

محمد عاشوری، مدیرکل تامین اجتماعی استان قم، در گفت و گویی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با بیان این که دهه فجر نمادی از معرفی خدمات و دستاوردهای دستگاه های اجرایی به افراد جامعه است تاکید کرد: در این ایام مردم از چگونگی ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی که در قبال حق بیمه به آنان ارائه می شود، مطلع شده و نسبت به امکان استفاده بهینه از خدمات آشنا می گردند.

وی گفت: تامین اجتماعی از جمله مهمترین سازمان های خدمتگزار به طیف وسیعی از مردم استان است که وظیفه بزرگی در زمینه خدمت رسانی به مردم از قبل از تولد تا بعد از مرگ را برعهده گرفته است.

عاشوری تصریح کرد: تامین اجتماعی متعلق به آحاد کارگران و بیمه شدگان بوده و سرمایه آن، حق الناس است که هر برنامه ریزی و فعالیتی که در این سازمان انجام می‌شود، باید  مبتنی بر رعایت حقوق کارگرانی باشد که طی سالها پرداخت حق بیمه به سازمان انتظار برخورداری از خدمات آن را دارند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم با تاکید بر این که تحمیل هرگونه بار مالی جدید به سازمان تامین اجتماعی بدون تامین منابع آن، موجب تضییع حقوق کارگران و بیمه شدگان این سازمان خواهد بود اظهار داشت: با توجه به این موضوع، برآورده نمودن انتظارات مخاطبین و شرکای اجتماعی سازمان در جهت  بهبود، ارائه بهینه و دسترسی آسان به خدمات با استفاده از فن‌آوری های نوین از مهم ترین مواردی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق در این زمینه است.

عاشوری، سازمان تامین اجتماعی را واسطه افزایش سرمایه های اجتماعی جامعه دانست و گفت: نهادهایی همچون تامین اجتماعی شاخص عقلانیت و تلاش در هر جامعه ای است. هر اندازه تامین اجتماعی توانمند باشد، جامعه آرامش و امنیت روانی و اجتماعی بیشتری را تجربه خواهد کرد. و بالطبع هر قدر هم از بحران دورتر باشد، جامعه در شرایط مناسب ‌تر قرار می‌گیرد.

اقدامات مهم اداره کل تامین اجتماعی قم

طرح‌ریزی و اجرای طرح های عملیاتی

عاشوری با تاکید بر این که اداره کل تامین اجتماعی استان قم با طرح‌ریزی و اجرای طرح های عملیاتی گام‌های مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی و جهش تولید برداشته است ادامه داد : تجمیع وصولی و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان در دوره رکود اقتصادی، یکی از موفقیت های حوزه بیمه ای این اداره کل در استان بوده است و همواره و در تمام شرایط سخت در کنار جامعه بیمه شدگان و کارفرمایان بوده و به وظایفش عمل کرده است.

کمک تامین اجتماعی قم به بخش تولید و صنعت استان با اتخاذ تدابیر ویژه

وی گفت: اداره کل تامین اجتماعی استان قم در شرایط سخت اقتصادی و رکود حاکم بر آن بویژه در ایام تحریم های ظالمانه و همچنین همه گیری کرونا که صاحبان بنگاههای تولیدی، نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی ندارند در سایه کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد  ضمن کمک به  ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی همچون اجرای بخشنامه های راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانکاران از دستگاههای اجرایی، ادارات و سازمان های استان، شفاف سازی دستورالعمل ها، اعتمادسازی، سالم سازی و آموزش هیات های تشخیص مطالبات، مکانیزه شدن بررسی پرونده ها و الکترونیکی کردن ارائه لیست ها و ابلاغ ها، افزایش تعداد هیاتها و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده ها وصولی مطالبات به یاری بخش تولید و صنعت استان آمد.

بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب

مدیرکل تامین اجتماعی قم افزود: اجرای مطلوب بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش‌حساب، یکی از مهمترین فعالیت های این اداره کل بوده است که با هدف حمایت از تولید و رونق فضای کسب‌ وکار اجرا شد.
توقف ممنوع‌الخروج نمودن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون

وی ادامه داد: اداره کل تأمین اجتماعی قم در راستای افزایش رضایت مندی شرکای اجتماعی و به‌ منظور کمک به کارفرمایان بدهکار، با اجرایی نمودن مصوبه توقف ممنوع‌الخروج نمودن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشود.

تعامل و گفتمان با تشکل های کارفرمایی
عاشوری از عدم نیاز کارفرمایان کارگاه‌های دارای زیر ١٠٠ نفر متقاضی تسهیلات بانکی به دریافت مفاصا حساب، تعامل و گفتمان با تشکل های کارفرمایان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی استان بعنوان شبکه اثر گذار بر اقتصاد مقاومتی، مساعدت در تقسیط پرداخت ۴ درصد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و اجرای ماده ١٠ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور در برنامه پنجم توسعه به عنوان دیگر فعالیت های این اداره کل نام برد.

اجرای بند “و” ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه

مقام ارشد تامین اجتماعی استان قم تاکید کرد: اجرای بند “و” ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه در خصوص معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات این اداره کل بود که بر اساس آئین‌نامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاه‌های خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کار و امور اجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (٢٨) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار شدند.

ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی

عاشوری ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی را از دیگر اقدامات تامین اجتماعی قم دانست و گفت: در خصوص قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی که با یک یا چند نفر به صورت دسته‌جمعی (اشخاص حقیقی) منعقد می‌شود و اسامی تمامی افراد در متن قرارداد به عنوان پیمانکار درج شده باشد و عملیات پیمان با تأیید واگذارنده کار منحصراً توسط شخص یا اشخاص مذکور انجام شود، مقرر شد شعب تأمین اجتماعی استان که در آن پرونده مطالباتی تشکیل می‌شود، بدون اعمال هرگونه ضریب و محاسبه و مطالبه وجهی بابت حق بیمه قرارداد، مفاصاحساب ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی را صادر کنند.

بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی

وی از ایجاد تسهیلات قانونی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی، قانون معافیت بیمه کارفرمایی کارگاه‌های کشاورزی مشمول نظام صنفی کشاورزی و راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارفرمایان در هیاتهای تشخیص مطالبات بمنظور دعوت به هیات ها و همچنین اعلام رای نهایی به کارفرمایان به عنوان سایر اقدامات اداره کل تامین اجتماعی استان قم اشاره کرد.

خدمات الکترونیک تامین اجتماعی استان قم

طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی SSN

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی قم در خصوص اقدامات اداره کل متبوعش در زمینه ارائه خدمات الکترونیک به مخاطبان گفت : طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی SSN در استان قم به عنوان یکی از مهمترین برنامه های این اداره کل انجام شد. در حال حاضر تمام ۸۱۰ هزار و ۵۲۵ بیمه شده تامین اجتماعی قم دارای شماره اختصاصی تامین اجتماعی هستند که این امر، بسترساز ارائه بهینه خدمات الکترونیک بویژه در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی است.

تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان

وی تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمه‌شدگان جاری را از برنامه های خدمات الکترونیک اداره کل تامین اجتماعی قم ذکر کرد و افزود: با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبین، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حفظ امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارک و اسناد دریافتی، طرح تشکیل پرونده الکترونیک بیمه شدگان با جدیت در دستور کار این اداره کل قرارگرفت که در حال حاضر پروژه مذکور در سطح شعب ۴ گانه تامین اجتماعی قم برای بیمه‌شدگان جدیدالورود، عملیاتی و به اتمام رسید.

امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه بیمه شدگان خاص

عاشوری تاکید کرد: امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه‌شدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به ‌طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایع‌دستی شناسه دار و زنبورداران از سوی اداره کل تامین اجتماعی استان قم فراهم شده است.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار موجود ۱۰۰ درصد بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی قم فیش های پرداختی حق بیمه خود را به صورت اینترنتی دریافت و پرداخت می کنند که گام بزرگی در راستای رضایت مندی مردم و تحقق تامین اجتماعی الکترونیک برداشته شده است و هم اینک ۶۱ هزار و ۱۴۱ تن بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی استان قم را تشکیل می دهند.

امکان مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان

مدیرکل تامین اجتماعی قم از امکان مشاهده اینترنتی سوابق بیمه‌شدگان با مراجعه به پایگاه اینترنتی این اداره کل به نشانی www.qom.tamin.ir  نام برد و اظهار کرد: ارائه این خدمت الکترونیک در راستای تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان به سوابق پرداخت حق بیمه خود و جلوگیری از رفت ‌و آمدها انجام شده است به طوری که بیمه شدگان در منزل یا در هر مکانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند می توانند تمامی سوابق پرداخت حق بیمه خود نزد سازمان تأمین اجتماعی را رؤیت کنند.

طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی

وی ادامه داد: طرح پرونده الکترونیک و ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نیز  ۲ طرح مهم الکترونیکی بود که از سوی اداره کل تامین اجتماعی استان قم اجرا شد.

عاشوری هدف از اجرای پرونده الکترونیک در استان قم را پاسخ‌دهی مناسب و مطلوب به سؤالات بیمه‌شدگان در تمامی شعبه‌های تأمین اجتماعی ذکر کرد و گفت: در این فرآیند تمامی اطلاعات بیمه‌شده به صورت الکترونیک ثبت و به دیتاسنتر و یا مرکز اطلاعات و داده‌های سازمان منتقل می‌شود. پرونده‌های نامنویسی، مطالباتی و مستمری ‌بگیری در این طرح به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۹ درصد ابلاغ های تامین اجتماعی قم به کارفرمایان بصورت الکترونیکی انجام می شود.

تحقق تامین اجتماعی الکترونیک

عاشوری از تحقق کامل تامین اجتماعی الکترونیک در استان قم در آینده نزدیک خبر داد و با تاکید بر اینکه در گذشته، تمامی امور خدمت رسانی به مردم بصورت «دستی» انجام می شده تصریح کرد: در حال حاضر تحقق تامین اجتماعی الکترونیک از اولویت های کاری سازمان محسوب می شود و اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا صورت گرفته است به طوری که با اجرای برنامه های خدمات الکترونیک تامین اجتماعی قم ماهانه از بیش از ۳۰۰ هزار تردد درون شهری کاسته شده است که هم به پاکیزگی هوا منجر می شود و هم از هدر رفتن هزاران لیتر سوخت جلوگیری می گردد.

ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی توسط کارفرمایان

وی گفت: امکان ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی توسط کارفرمایان در استان فراهم شده است و در حال حاضر ۹۸ درصد کارفرمایان قمی علاوه بر ارسال لیست بصورت اینترنتی، مبلغ حق بیمه کارگران خود را نیز بصورت غیر حضوری پرداخت می کنند.

کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی قم و ارائه بیش از ۱۰ میلیون عملیات بیمه ای

مدیرکل تامین اجتماعی قم در خصوص فعالیت کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی در سطح استان اظهار داشت: در راستای برون سپاری و مکانیزه نمودن امور و حرکت به‌ سوی تحقق دولت الکترونیک به منظور کاهش زمان پاسخگویی، بهبود انعطاف‌پذیری، تسریع در ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، افزایش کیفیت ارائه خدمات و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات؛ کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی قم ایجاد و بیش از ۱۵ میلیون عملیات بیمه ای توسط کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در استان قم تاکنون انجام شد.

عاشوری واگذاری پرداخت برخی تعهدات کوتاه‌ مدت به کارفرمایان، حضور نماینده کارفرمایان و همچنین نماینده قوه قضاییه در هیأت های تجدیدنظر تشخیص مطالبات، ایجاد هیئت تجدیدنظر تشخیص مطالبات در اداره کل استان، توسعه و تعمیم گسترش بیمه‌ای (نخبگان و استعدادهای برتر) و اجرای طرح مربوط به محاسبه پرداخت و تمرکز مستمری‌ها و بیمه بیکاری از دیگر اقدامات اداره کل تامین اجتماعی قم در جهت ارتقای خدمات ذکر کرد.

وی در این گفتگو به اجرای معافیت حق بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، تجمیع، تنقیح، روان سازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل های سازمان در حوزه های مختلف وکاهش زمان تعیین بدهی کارفرمایان به شش ماه در سال (صدور بیلان ٢ بار در سال) ارسال و ابلاغ احکام مطالباتی از طریق صندوق پست الکترونیکی اشاره کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی قم با اشاره به گسترش همکاری و تعامل مؤثر و کارآمد با نهادها و مراجع سیاستگذار کلان استان گفت: با توجه به تاثیرگذاری تصمیمات متخذه از سوی دولت، مجلس و … در اهداف، سیاستها و برنامه های سازمان، به منظور ایجاد هماهنگی و هم سویی در راهبردهای بلند مدت حوزه تامین اجتماعی و حفظ ثبات و پایداری سازمان و همچنین فراهم نمودن زمینه های ارائه خدمات مطلوب به مخاطبین، تعاملات سازنده ای با نهادهای مذکور در سطح استان قم صورت پذیرفته است.

۶۳ درصد جمعیت استان قم تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

عاشوری در این مصاحبه از میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در استان قم گفت و اعلام کرد: میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم از ۶۹۱ هزار تن در سال ۹۲ به ۸۱۵ هزار و ۵۱۲ تن در آذرماه سال ۱۴۰۱ رسیده و ۶۳ درصد جمعیت کل استان قم را شامل می شوند.

وی تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی قم در آذرماه سال جاری را ۲۴۸ هزار و ۸۷۷ تن ذکر و خاطر نشان کرد: این رقم در مقایسه با سال ۹۲ که در حدود ۲۱۵ هزار و ۴۵۶ تن بوده است رشد حدود ۱۵.۵ درصد را نشان می دهد.
وی افزود: در حال حاضر ۸۲ درصد بیمه شدگان اصلی در استان قم را آقایان و ۱۸ درصد مابقی از قشر بانوان هستند.

۱۶۹۶۴ کارگاه فعال در سطح استان قم

مدیرکل تامین اجتماعی قم اصلاح نگاه و فرهنگ مردم نسبت به تامین اجتماعی را از نقاط مثبت و قابل دفاع در خصوص عملکرد این اداره کل دانست و خاطرنشان ساخت: اکثر کارفرمایان استان قم با استقبال از خدمات دهی سازمان، در تعامل دوسویه و مثبت با تامین اجتماعی بوده و هم اکنون ۱۶۹۶۴ کارگاه فعال در سطح استان قم وجود دارد که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند.

بیمه ۱۴ هزار کارگر ساختمانی در قم

وی با اشاره به اجرای بیمه کارگران ساختمانی، تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده استان قم در حال حاضر را ۱۴ هزار و ۳۴۵ تن عنوان و تاکید کرد: با اقدامات سازنده و نگاه حمایت مدارانه مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی، پرونده کارگران ساختمانی معرفی شده از مراجع ذیصلاح جهت بیمه شدن در حال تکمیل و پیگیری مجدّانه است.

بیمه توافقی

عاشوری تعداد بیمه شدگان توافقی در آذرماه سال ۱۴۰۱ استان قم را  ۳۸ هزار و ۴۴۸ تن عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۹۲ دارای ۱۷ درصد رشد بوده است.

وی از طلاب و روحانیون، رزمندگان و بسیجیان، مداحان و شاعران، اعضای سازمان نظام پزشکی، خادمان مساجد و باربران بعنوان واجدان شرائط استفاده از بیمه توافقی نام برده و تصریح کرد: طلاب و روحانیون با ۳۵ هزار و ۹۹۲ تن بیمه شده اصلی و ۹۳ هزار و ۴۴۱ بیمه شده تبعی، بزرگترین گروه بیمه شدگان توافقی تامین اجتماعی در استان قم را تشکیل میدهند.

وی افزود: بیمه شدگان توافقی طلاب و روحانیون در استان قم در آذرماه سال ۱۴۰۱ دارای رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۹۲ بوده است.

آمار مستمری بگیران

عاشوری تعداد مستمری بگیران اصلی تامین اجتماعی قم در آذرماه سال جاری را ۵۸ هزار و ۸۴۲ تن عنوان و تاکید کرد: بازنشستگان پنجاه درصد مستمری بگیران را در استان تشکیل میدهند و مستمری بگیران فوتی ۴۵ درصد و مستمری ازکارافتادگی با ۵ درصد به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار دارند.

وی تصریح کرد : تعداد کل مستمری بگیران اصلی و تبعی تامین اجتماعی در آذرماه سال ۱۴۰۱ در استان قم ۱۰۵ هزار و ۱۹۵ تن بوده است که نشان دهنده رشد ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۲ می باشد.

بهبود شاخصهای رشد و توسعه تامین اجتماعی در استان قم

مدیرکل تامین اجتماعی قم خدمات این سازمان در استان را چشمگیر توصیف کرده و معتقد است: در شاخصهای رشد و توسعه تامین اجتماعی در استان قم با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو هستیم که ناشی از تلاش همکاران و نگاه خاص سازمان در بسط و گسترش تامین اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه است.

وی راه اندازی شعبه ۴ قم در منطقه محروم نیروگاه، شعبه اقماری در پردیسان قم برای طلاب و روحانیون، راه اندازی یک کارگزاری در بلوار امین و نیز یک کارگزاری در منطقه نیروگاه در سالهای اخیر را در جهت تسهیل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی ذکر کرد.

وی با تاکید بر بازنگری و انجام اصلاحاتی در میزان پرداخت کمک های کوتاه مدت، ادامه داد: هم اکنون کمک هزینه عینک از ١١ هزار تومان به ۴٠ هزار تومان، کمک هزینه تهیه ویلچر از ۶٠ هزار تومان به ١۵٠ هزار تومان، کمک هزینه دست کامل دندان از ۶٠ هزار تومان به ٢٠٠ هزار تومان و کمک هزینه تهیه سمعک از ٧۵ هزار تومان به ٢٠٠هزار تومان افزایش یافته است که این افزایش در برخی موارد تا ٣٠٠ درصد می باشد.

ارتباطات مردمی و مرکز مشاوره

عاشوری در خصوص فعالیت اداره ارتباطات مردمی اداره کل تامین اجتماعی قم گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ مرکز ارتباطات مردمی این اداره کل و واحدهای مشاوره در شعب به ۱۷ هزار و ۲۰۵ تن مشاوره داده اند.

وی مراکز مشاوره و ارتباطات مردمی تامین اجتماعی استان قم را رابطان بیمه شدگان، مستمری بگیران و مخاطبین سازمان دانست و افزود: این مراکز از دهه ٨٠ در شعب و اداره کل استان مستقر و اطلاع رسانی و هدایت مراجعین حضوری به واحدهای صف و ستاد را به عهده داشته اند.

وی ادامه داد: مرکز ارتباطات مردمی سازمان با شماره ۱۴۲ در دهه ٨٠ و تبدیل به شماره ١۴٢٠ در دهه ٩٠ وظیفه اطلاع رسانی و پاسخگویی به مخاطبین و تماس گیرندگان را عهده دار بوده است. این واحدها ضمن اطلاع رسانی و پاسخگویی در بسترسازی فرهنگی اجتماعی مناسب فرآیندهای اجرایی نیز همکاری دارند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت : در حال حاضر بطور میانگین ماهانه حدود ۱۵۰۰ مراجعه حضوری یا تماس تلفنی توسط همکاران مشاوره شعب و اداره کل تامین اجتماعی استان قم پاسخگویی و رسیدگی می شود.

عاشوری در خصوص اقدامات اداره کل متبوعش در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و مشتری مداری  اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی بعنوان نهاد پاسخگو و به منظور تامین مسیر مناسب رسیدگی به شکایات و اطلاع رسانی مناسب مخاطبین و مراجعین محترم  فاز اول مرکز ارتباطات مردمی سازمان CRM  در مرداد سال ٩۵ افتتاح کرد که این مرکز پاسخگوی مراجعین حضوری و تماسهای تلفنی با  شماره ١۴٢٠ می باشد.

وی گفت: در فاز دوم، اداره ارتباطات مردمی اداره کل تامین اجتماعی استان قم بدون اخذ پیش شماره با تلفن ١۴٢٠ مستقیماً به مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی مستقر در ستاد مرکزی وصل میشود و از طریق کارشناسان این واحد و رابطین CRM در ادارات کل استانها پاسخگوئی و پیگیری رسیدگی به شکایات صورت می پذیرد.

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی قم خاطرنشان کرد: با هماهنگی بعمل آمده در حوزۀ مرکز ارتباطات مردمی سازمان CRM  با معاونتها و ادارات کل تخصصی سازمان تامین اجتماعی، نمایندگان مسئول در حوزۀ رسیدگی به شکایات معرفی شده اند که از طریق سیستم CRM تحت عنوان رابط حوزۀ تخصصی تابعه، پاسخگویی  و رسیدگی به شکایات واصله را بعهده دارند. رابطین  CRM مکلفند بصورت مداوم پایش ارجاعات رسیدگی به شکایات را انجام داده و به مرکز ارتباطات مردمی منعکس کنند.

اجرای طرح ۳۰۷۰

عاشوری گفت: ۳۰ خدمت مهم سازمان تامین اجتماعی در این استان با هدف کاهش ۷۰ درصدی مراجعات به ‌صورت کاملا غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir  ارائه شده است.

عاشوری با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا و لزوم برنامه‌ریزی به ‌منظور ارایه خدمات غیرحضوری به مردم، حذف مراجعات حضوری مخاطبان برای دریافت خدمات را از برنامه‌های مهم سازمان تامین اجتماعی در استان برشمرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس ۳۰ خدمت مهم و پرمخاطب تامین اجتماعی استان قم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir قابل‌ دریافت توسط مخاطبان می باشد.

وی با بیان این‌که مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ نیز آماده ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به مردم است، خاطرنشان کرد: تمام این زیرساخت‌ها به ‌منظور حفظ سلامتی مردم و مخاطبان تامین اجتماعی آماده شده و دیگر برای دریافت خدمات ۳۰ گانه نیاز به مراجعه حضوری نیست.

عاشوری تاکید کرد: کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی می‌توانند بدون خروج از منزل، هم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir و هم از طریق سامانه تلفنی ۱۴۲۰ تمام درخواست‌های خود را از تامین اجتماعی استان قم به ثبت برسانند و پیگیری کنند.

 

بیش از پنج‌هزار نفر در طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در قم جذب شدند

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: در طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» که زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند، امسال پنج هزار و ۶۰۳ نفر در این استان جذب شدند.

محمد عاشوری افزود: اجرای طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به‌عنوان یکی از این اقدامات حمایتی سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم است که توانست گروه‌های مغفول مانده از بیمه‌های اجتماعی اعم از دانشجویان و زنان خانه‌دار را تحت حمایت این نهاد بیمه‌گر قرار دهد.

وی اضافه کرد: در این طرح فرزندان خانواده و زنان خانه‌دار می‌توانند با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق بیمه به‌صورت ماهیانه از مزایای تامین اجتماعی بهره‌مند شده و زودتر از بقیه به سن بازنشستگی برسند و مستمری دریافت کنند.

وی با اشاره به جزییات طرح بیمه فراگیر خانواده، افزود: در مدل الف شخص می‌تواند ماهیانه با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان از خدمات بازنشستگی، مدل ب با پرداخت ۵۸۰ هزار تومان از خدمات بازنشستگی و خدمات فوت و مدل ج با پرداخت ۷۵۰ هزار تومان از خدمات کامل بازنشستگی، فوت، بازماندگی و از کارافتادگی بهره‌مند شود.

مشکلات حوزه بیمه ای در استان قم

مدیرکل تامین اجتماعی قم در خصوص مشکلات حوزه بیمه ای تامین اجتماعی در استان قم گفت: عدم ارسال لیست حق بیمه واقعی توسط تعدادی از کارفرمایان استان و ارسال حق بیمه حداقلی برای کارگران خود، انباشت مطالبات معوق به دلیل رکود اقتصادی در بعضی از مراکز صنعتی و تولیدی که بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان می شود، عدم همکاری کامل شهرداری های مناطق در راستای استعلام جهت صدور پروانه ساختمانی و متضرر شدن سازمان از عدم دریافت حق بیمه قانونی کارگران ساختمانی و مشکلات برخی صنایع در ارسال و پرداخت حق بیمه به دلیل رکود حاکم بر فعالیت های اقتصادی و همه گیری کرونا از جمله مشکلات مهمی هستند که اداره کل تامین اجتماعی قم در سطح استان با آنها روبرو است.