آیین گرامیداشت شهدا نیروی پدافند هوایی در قم برگزار می‌شود

سردار جواد سلطانیان، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۳۱ مرداد ماه در نشست خبری چهارمین آیین بزرگداشت ۵۶۵ شهید ارتش استان قم که با محوریت نیروی پدافند هوایی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، عنوان کرد: کنگره شهدا قم آبان ماه برگزار می‌شود و باتوجه به […]

سردار جواد سلطانیان، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۳۱ مرداد ماه در نشست خبری چهارمین آیین بزرگداشت ۵۶۵ شهید ارتش استان قم که با محوریت نیروی پدافند هوایی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، عنوان کرد: کنگره شهدا قم آبان ماه برگزار می‌شود و باتوجه به اینکه ۵۶۵ شهید مربوط به ارتش جمهوری اسلامی هستند پنج یادواره و یک اجلاسیه توسط ارتش برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یادواره اول توسط ستاد ارتش، یادواره دوم توسط نیروی هوایی و سومین یادواره توسط نیروی زمینی برگزار شد، ادامه داد: آیین گرامیداشت شهدا نیروی پدافند هوایی روز پنجشنبه، سوم شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: چهارشنبه دوم شهریور ماه مراسم غبار روبی گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم با حضور خانواده شهدا و پیام یکی از مراجع برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه وظیفه داریم از آرمان‌های امام خمینی (ره) که حفظ اسلام و ترویج ارزش‌های دینی است، دفاع کنیم، گفت: حفظ دستاوردهای شهدا از جمله وظایف ما است.

وی بیان کرد: تامین امنیت آسمان و فضای پیرامونی کشور ایران آن از وظایف نیروی پدافند هوایی است که این وظیفه با کشف شناسایی و رهگیری و درصورت نیاز درگیر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس بیش از ۴۸ هزار تجاوز نیروی هوایی دشمن شناسایی و ۲۵ هزار اقدام تاکتیتی علیه آن‌ها انجام شد که این از افتخارات نیروی پدافند هوایی ارتش است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در زمان جنگ تقریباً آسمان کشور ملتهب و آتش به اختیار بود حتی برای یک روز هم فرودگاه‌ها تعطیل نشد.

سلطانیان با اشاره به اینکه برقراری و تامین دفاع هوایی و امنیت از ۲۳۵ نقطه حساس کشور از دیگر اقدامات ارتش در دوران دفاع مقدس بود، گفت: امنیت و سرافرازی و استقلال جمهوری اسلامی ایران مدیون ایثار و از خودگذشتگی های شهدا است و ما در حفظ دستاوردهای آن‌ها تا آخرین لحظه تلاش می‌کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سردار قاسم حمید که اولین شهدا نیروی پدافند ارتش و شهدا جنگ است که روز دوم جنگ یعنی اول مهر شهید شدند.

برگزاری اجلاسیه پایانی کنگره شهدا قم در شب شهادت شهید زین‌الدین

علی اکبر خوش گفتار مقدم، رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم، نیز در این نشست عنوان کرد: مقدمات کنگره شهدا قم که در آبان ماه برگزار می‌شود از دوسال قبل آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی دریایی که قرار بود در مرداد ماه برگزار شود به تعویق افتاد و به مهر ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: اجلاسیه پایانی کنگره شهدا ۲۶ آبان‌ماه در شب شهادت شهید زین‌الدین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تدوین کتب و تولید مستند و فیلم‌های مرتبط با شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در قم و مصاحبه با خانواده‌ها و دیدار با خانواده‌های شهدا از دیگر اقدامات ما در ذیل برگزاری یادواره‌ شهدای ارتش است.

وی با اشاره به اینکه کمتر توجه شدن به خانواده شهدا در قم به خاطر فقدان آمادگاه مستقر در قم بوده است، یادآور شد: والدین شهدا که گنجینه‌ بزرگ هستند دارند از بین ما می روند و متاسفانه در این سال‌ها توجه کمی به آن‌ها شده است.

خوش گفتار مقدم تاکید کرد: با بیداری ۲۴ ساعته بلایی سر دشمن آمریکایی آورده‌ایم که تبدیل به تنها استخوان در گلوی آن‌ها شده‌ایم.

ایران استخوان در گلوی آمریکا است

محسنی زرین، فرمانده گروه پدافند هوایی حضرت معصومه(س)، نیز در این نشست عنوان کرد: در زمانی که برخی به فکر انحلال ارتش بودند پدافند هوایی ارتش بیدار و هوشیار بوده است.

وی ادامه داد: قبل از شروع جنگ یعنی ۱۸ شهریور ۱۳۵۹ پنج فروند هواپیمای متجاوز عراق که وارد حریم هوایی ایران شده بودند توسط نیروی پدافند هوایی ارتش منهدم شد.

وی با بیان اینکه اقتداری که در کشور شاهد هستیم به خاطر رهبری و هدایت های رهبر معظم انقلاب است، ادامه داد: ملت ایران بدانند که فرزندانشان در تلاش هستند تا بهترین وضعیت را برای آن‌ها رقم بزنند.