مدیر ایمنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم: موارد ناایمن در واحدهای صنعتی قم به بهره‌برداران اعلام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از ایرنا، سید ناصر امیرحسینی بیان داشت با توجه به این که بحث ایمنی و بهداشت واحدهای صنعتی یکی از اولویت‌های دستگاه‌های متولی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز بهداشت استان است، از سال ۹۸ کمیته بهداشت و ایمنی […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از ایرنا، سید ناصر امیرحسینی بیان داشت با توجه به این که بحث ایمنی و بهداشت واحدهای صنعتی یکی از اولویت‌های دستگاه‌های متولی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز بهداشت استان است، از سال ۹۸ کمیته بهداشت و ایمنی و پدافند غیرعامل بخش صنعت،‌ معدن و تجارت را تشکیل دادیم.

وی با اشاره به این که در بازرسی‌های ایمنی واحدهای صنعتی استان به سه‌دسته واحدهای صنعتی پرخطر، واحدهای صنعتی کم‌خطر و واحدهای صنعتی با خطر متوسط تقسیم می‌شوند، افزود: درکمیته بهداشت و ایمنی و پدافند غیرعامل بخش صنعت،‌ معدن و تجارت قم، کارشناسانی هستند که در خصوص رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از واحدهای صنعتی در سطح استان بازدید به عمل می‌آورند.

وی ادامه داد: اولویت کاری در بازرسی‌های این کمیته بر روی واحدهای صنعتی پرخطر و شیمیایی است که بازدید از این واحدها در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی توسط کارشناسان صورت می‌گیرد و موارد ناایمن به صورت کتبی از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز بهداشت استان به واحدها اعلام می‌شود.

امیرحسینی با اشاره به این که سعی ما بر این است که بتوانیم تا حد ممکن امکان وقوع حوادث را به حداقل برسانیم، گفت: بازرسان کمیته ایمنی از سال ۹۸ به صورت مستمر و هفته‌ای سه روز اقدام به بازرسی از واحدهای صنعتی فعال در استان می‌کنند.

وی بیان داشت: اکثر واحدهایی که در چند وقت اخیر دچار حادثه شدند، قبل از این که این حوادث رخ دهد کارشناسان به آنها مراجعه و تذکرهای لازم را به آن‌ها تذکر داده بودند.

وی با تاکید بر این که بزرگترین مساله پیش‌روی ما این است که رفع مشکل‌های ایمنی نیازمند تامین هزینه است،‌ ادامه داد: امکان دارد در آن شرایط خاصی که ما از وضعیت ایمنی واحدهای صنعتی گزارش کارشناسی را تهیه کردیم و به بهره‌برداران آن‌ها اعلام کردیم، آنان آمادگی لازم را برای پرداخت هزینه و رفع مشکل نداشته باشند که البته هرچه این موضوع به تاخیر بیفتد به ضرر واحد صنعتی است و مشکل‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

مدیر بهداشت و ایمنی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در این راستا از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کمک خواستیم و آن‌ها نیز به ما کمک کردند، ما درخواست واحدهای صنعتی که برای رفع مشکل‌های ایمنی خود تقاضای دریافت تسهیلات دارند را در سیستم ثبت می‌کنیم و از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تسهیلات لازم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا مشکل را رفع کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بر اساس آمار تعداد وقوع حوادث در بخش صنعت قم نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته‌است، تاکید کرد: اکنون قوانین به نحوی است که  قبل از احداث واحد صنعتی در استان نکات ایمنی درنظر گرفته‌ می‌شود.

وی ادامه داد: قبلا متقاضیان فعالیت در بخش صنعتی،‌ واحد مورد نظر خود را احداث و دستگاه‌ها را نصب کرده و بعد برای گرفتن پروانه بهره‌برداری اقدام می‌کردند، اما اکنون به این شکل است که قبل از احداث واحد و به محض این که برای دریافت جواز اقدام می‌کنند، کارشناسان کمیته بهداشت و ایمنی استان نکات مورد نظر در بحث ساخت و ساز و استانداردهای ایمنی برای آغاز فعالیت همچون چگونگی ساخت سوله‌ها، نحوه استقرار دستگاه‌ها و مخازن و سایر موارد را به آنان اعلام می‌کنند.

در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.