حجت الاسلام والمسلمین مومنی عنوان کرد؛ نشانه‌های توقف قلب و عدم تاثیر پذیری از نور الهی

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)، حرم مطهر با بیان این که ۱۵۰ آیه از قرآن کریم به موضوع قلب و اهمیت آن اشاره کرده است، اظهار داشت: منظور از قلب حالت درونی است […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)، حرم مطهر با بیان این که ۱۵۰ آیه از قرآن کریم به موضوع قلب و اهمیت آن اشاره کرده است، اظهار داشت: منظور از قلب حالت درونی است که در انسان شکل گرفته و بر روح آدم تاثیر می گذارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام با بیان این که قلب به چهار حالت «رفع»، «فتح»، «خفض» و «وقف» عارض می شود، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند؛ ذکر و یاد خداوند متعال باعث برطرف شدن موانع توجه قلب به ذات اقدس الهی می‌گردد.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها، با اشاره به این که اولین و مهمترین اذکار نماز و قرآن و افضل اذکار صلوت است، ابراز داشت: زمانی که انسان ذکر می گوید قلب او نورانی می‌شود؛ توجه قلب به خداوند متعال، بر اعضا و جوارح انسان تاثیر گذارده، بر قلب انسان حالت رفع به وجود می‌آورد.

مومنی، با بیان این که گشودگی قلب، آرامش و ایجاد سرور به برکت رضای بر قضای الهی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: هر آنچه خداوند متعال برای بنده‌اش رقم بزند خوب است و با توجه بدین موضوع قلب آدمی منفتح شده، سکینه و وقار به قلب انسان وارد می‌گردد.

وی با تأکید بر این که در حالت خفض، قلب تاریک و ظلمت بر قلب عارض می شود، اظهار داشت: زمانی که انسان از خدا به دنیا سوق پیدا کند، حالت رفع و فتح را از دست می‌دهد و در مسیر تنزل گام برداشته، به مرحله «أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ»، (آیه ۱۷۹ سوره اعراف) می‌رسد.

مومنی، تصریح کرد: در حالت وقف، قلب متوقف شده، اثری از انوار، عظمت و جلال الهی دریافت نمی‌کند و این مهم زمانی به وجود می‌آید که انسان از خداوند متعال غفلت می‌کند.

وی در تبیین نشانه‌های هر یک از حالات قلب با بیان این که امام صادق علیه السلام برای هر کدام از چهار مورد ۳ نشانه بیان می کنند، اظهار داشت: «امتثال امر الهی»، «اجتناب از حرام و نهی الهی» و  «پیوسته اشتیاق لقاء الله داشتن» از نشانه‌های قلب مرتفع است.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها بر اهمیت نماز اول وقت و به جماعت برپا داشتن آن تاکید کرد و یادآور شد: شائق به خداوند، توفیق نماز شب را از خداوند متعال می خواهد و همواره اهل انس با قرآن کریم است.

مومنی، به علامات انفتاح قلب اشاره کرد و اذعان داشت: توکل، صدق و راستگویی و یقین به خداوند متعال نشانه‌های فتح قلب است که در این حالت راضی بودن از ذات اقدس الهی موج می‌زند.

وی در ادامه عُجب و ریا و حرص را از برجسته‌ترین نشانه‌های خفض قلب توصیف کرد و اذعان داشت: زمانی که انسان خود را گرفتار امور غیر خدایی کند، درگیر خفض در قلب شده، قلبش تاریک می‌گردد. اگر کسی در امور مادی حریص بوده و قانع و راضی به روزی نباشد، در وادی خفض قلب گرفتار خواهد شد.

سخنران این مراسم، علامات توقف و ایستایی قلب و عدم تاثیر پذیری از انوار الهی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: از بین رفتن حلاوت و شیرینی عبادت، تلخ نبودن گناه و معصیت و فرق نداشتن حلال و حرام از برجسته ترین نشانه‌های وقف قلب است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی، تأکید کرد: انسانی که حرام بخورد صدای حق را نخواهد شنید؛ تعلقات دنیا در انسان، قصاوت قلب ایجاد خواهد نمود.