داور دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم: عکاسان مطالعه و شرکت در کارگاه‌های آموزشی را جدی بگیرند

به گزارش پایگاه خبری پایش روز و به نقل از روابط‌عمومی دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم، ساسان مویدی در گفت‌وگویی، با تاکید بر ضعف زیاد در بخش «مجموعه‌عکس» در جشنواره دوسالانه عکس هنرمندان قم اظهار داشت: در هر صورت، عکس های فوق العاده ای بالا آمد و از برگزارکنندگان این دوره دوسالانه که امکانات […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز و به نقل از روابط‌عمومی دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم، ساسان مویدی در گفت‌وگویی، با تاکید بر ضعف زیاد در بخش «مجموعه‌عکس» در جشنواره دوسالانه عکس هنرمندان قم اظهار داشت: در هر صورت، عکس های فوق العاده ای بالا آمد و از برگزارکنندگان این دوره دوسالانه که امکانات و بستر لازم برای عرضه هنر عکاسان قمی را به وجود آورده اند، تشکر و قدردانی می کنم.
وی با اشاره به نقاط ضعف هنرمندان قمی گفت: عکاسان قمی در «مجموعه‌عکس» دچار ضعف هستند و باید سطح مطالعه خود را افزایش دهند و مساله آموزش را جدی بگیرند و در این زمینه کارگاه های آموزشی برگزار شود و عکس هایی که وجود دارد را با دقت مورد توجه و مطالعه قرار دهند.
مویدی با بیان اینکه در دنیای امروز، عکس خوب گرفتن دیگر مطرح نیست و «سواد بصری» عموم مردم بالا رفته است؛ گفت: عکاسان قمی باید بتوانند عکسی ثبت کنند که حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی با بیان اینکه پیشرفت فناوری و همچنین بستر فضای مجازی کار عکاسی حرفه‌ای را دشوارتر کرده است، افزود: در این شرایط عکاسی موفق‌تر است که مطالعه بیشتری داشته باشد و خود را با شرایط کنونی به‌روز کند.
وی ادامه داد: رقابت کنونی در دنیای عکاسی مساله خوبی است، ولی کسانی که تلاش و مطالعه لازم را نداشته باشند و نتوانند خود را به‌روز کنند، حذف می شوند.
مویدی با اشاره به امکانات و زیرساخت های موجود در قم بیان کرد: از این ظرفیت هایی که در این استان وجود دارد، باید استفاده درستی شود و آثار عکاسان جوان در این جشنواره ها نمایش داده شود تا بستر لازم برای دیده شدن آثار آن‌ها در جشنواره های ملی و بین المللی فراهم شود.
وی گفت: در این جشنواره عکس های بسیار خوبی از طریق عکاسان جوان قمی ارسال شده بود که نباید منکر آنان بود و این وظیفه پیشکسوتان قمی است تا از این افراد حمایت کنند و کیفیت آثار را ارتقا دهند و لازم است که عکاسان در جشنواره های گوناگون عکاسی شرکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه آثار خوبی به این دوسالانه ارسال شده است، تاکید کرد: از عکاسان قم با شناختی که از آن‌ها دارم، انتظار بیشتری از آن‌ها داشتم.
وی بیان کرد: ۴۲ سال است که در زمینه عکاسی مشغول فعالیت هستم و با جامعه عکاسی کشور ارتباط دارم و عکاس های قمی را می شناسم و انتظارم از این جشنواره و عکاسان قمی نیز خیلی بیشتر بود.
وی با تقدیر و سپاسگزاری از دست اندرکاران این دوسالانه ابراز امیدواری کرد که آثار ارسالی به دوسالانه بعدی، بی نظیر باشد.

«ساسان مویدی» متولد ۱۳۳۸ هجری خورشیدی در تهران، عکاسی خود را از سال ۱۳۵۵ در روابط عمومی تلویزیون شروع کرد.
او از عکاسان پیشکسوت ایرانی در حوزه جنگ، مستند اجتماعی و تئاتر و سینما؛ عضو انجمن عکاسان مطبوعات و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و برنده جوایز متعدد ملی و بین‌المللی است که عمده شهرت او به خاطر عکسبرداری از جنگ ایران و عراق و پس از آن عکاسی مستند از سوریه و کردستان است.
وی از جمله نخستین عکاسان ایرانی بود که از بمباران شیمیایی حلبچه عکسبرداری کرد. برخی از مهم‌ترین مجموعه‌های عکس وی عبارت هستند از: تهران، ۵۰ روز از جنگ؛ مبادله زندانی (اُسرای جنگ)؛ عکاسان جنگ؛ حلبچه؛ ماسوله؛ فرش بیات؛ تصویر آفتاب؛ کوبانی؛ ایزدیان؛ قصه عشق؛ و نازنین.
کتاب عکس های جنگ مویدی از مجموعه کتاب‌های «عکاسان جنگ؛ عراق علیه ایران» ۱۸۸ صفحه دارد که در دو قطع مختلف چاپ شده و حاوی ۱۲۶ فریم عکس است و مجید دوخته‌چی‌زاده و ساسان مویدی مقدمه‌ای برای این کتاب نوشته‌اند.
این عکاس پیشکسوت با بیش از چهار دهه فعالیت عکاسی مستند؛ تاکنون هشت کتاب عکاسی را منتشر کرده و تصاویر وی در صدها نمایشگاه به نمایش در آمده است.
نشانی ایترنتی تارنمای (سایت) شخصی ساسان مویدی https://sasanmoayyedi.visura.co است.

گفتنی است؛ نمایشگاه آثار «بخش آزاد» دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، با ۴۵ اثر از ۲۵ هنرمند عکاس در نگارخانه فرهنگ شهر قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) دایر است؛ این نمایشگاه تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به صورت رایگان برای بازدید عموم دایر می‌باشد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم (انجمن عکاسان استان قم) واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، پلاک ۱۰۰، طبقه فوقانی نگارخانه فرهنگ مراجعه کنند و یا در قم با شماره تلفن ۳۷۸۳۸۸۶۷ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.
نهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم در سال ۱۳۹۷ برگزار شد.