جلسه نقد و بررسی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری پایش روز و به نقل از روابط‌عمومی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، ابراهیم سلیمانی دبیر این دوسالانه در ابتدای جلسه گزارشی از فرآیند برگزاری دوسالانه مذکور ارایه داد. در ادامه وی به همراه امیرمسعود عربشاهی و حجت‌الله عطایی به نمایندگی از شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب و داوری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز و به نقل از روابط‌عمومی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، ابراهیم سلیمانی دبیر این دوسالانه در ابتدای جلسه گزارشی از فرآیند برگزاری دوسالانه مذکور ارایه داد.
در ادامه وی به همراه امیرمسعود عربشاهی و حجت‌الله عطایی به نمایندگی از شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب و داوری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، پاسخگوی پرسش‌های حاضران بودند.

عکاسی کردن با «تلفن‌های همراه» حرفه‌ای‌تر شده است
دبیر دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم در این نشست، با اشاره به اینکه اگر عکسی در این دوسالانه پذیرفته نشده، دلیل خاصی نداشته است؛ گفت: داوران هر جشنواره بر اساس معیارهایی که در نظر دارند، آثاری را که دارای شرایط خاصی هستند، برمی‌گزینند.
ابراهیم سیمانی با بیان اینکه در دوره‌های پیشین این دوسالانه عکس های موبایلی نیز داشته ایم، افزود: در حال حاضر عکاسی کردن با «تلفن‌های همراه» (موبایل) نسبت به گذشته حرفه‌ای‌تر شده است.
وی با اشاره به ویژگی های عکاسی با تلفن همراه افزود: با توجه به اینکه تلفن همراه (موبایل) در دسترس عموم، برای عکاسی کردن قرار دارد؛ به همین منظور در برخی از جشنواره ها بخش عکس موبایلی نیز در نظر گرفته می شود.
رییس انجمن عکاسان استان قم خاطرنشان کرد: مهم اثر هنری تولید شده است؛ گاه یک اثر هنری که با یک ابزار ساده تولید شده است، تاثیر بسیار زیادی دارد.
وی همچنین به بخش «مجموعه‌عکس» این دوسالانه اشاره و بیان کرد: شرکت در این بخش، به ویژه از سوی «عکاسان خبری»، نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در بخش «مجموعه‌عکس» عکاسان استان های گوناگون ضعف دارند، ادامه داد: در چند جشنواره عکس اخیر، بیشتر مجموعه‌عکس‌های ارایه شده، ویژگی های یک مجموعه‌عکس را نداشته اند و در این زمینه نیازمند «آموزش» هستیم.
وی با بیان اینکه در دوسالانه های گذشته عکس هنرمندان قم، درصدی از آثار رسیده مربوط به استادان و پیشکسوتان این رشته بود؛ گفت: در این دوره حدود ۵۰ عکاس پیشکسوت شرکت نداشتند که از آن‌ها دعوت کرده ایم تا آثار خود را در بخش غیررقابتی شرکت دهند.
وی با تاکید بر اینکه امسال توقع ما نسبت به ۱۰ سال پیش افزایش یافته است، گفت: قضاوت درباره سطح آثار رسیده، زود است و در حال حاضر «نمایشگاه بخش آزاد» در معرض دید عموم قرار گرفته است و باید منتظر «نمایشگاه بخش قم» باشیم که پس از عید سعید فطر برگزار می شود.

در دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم عدم حضور عکاسان باتجربه مشهود بود
حجت‌الله عطایی یکی از داوران دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم نیز در این جلسه گفت: عکاسی را می توان به سه دسته کلی کاربردی، مستند و هنری تقسیم کرد.
وی همچنین با بیان محدودیت ها در عکاسی گفت: در عکاسی محدودیت «کادر عکس» داریم، ضمن اینکه عکس همچون فیلم، صدا و حرکت ندارد؛ از این رو هنگامی که عکاس ایده ای در ذهن دارد، با یک قطعه عکس نمی تواند ایده و تفکر خود را بیان کند، به همین علت نیازمند گرفتن عکس های بیشتر و ارایه آن در یک «مجموعه‌عکس» است.
وی افزود: در مجموعه‌عکس، اینکه چه تعداد عکس و به چه صورتی گرفته شود و نیز نوشتن «کَپشِن» اهمیت دارد و در انتقال پیام موثر است.
این مدرس عکاسی ادامه داد: برای ارایه یک مجموعه‌عکسِ خوب، نیازمند صرف زمان هستیم.
وی حضور عکاسان باتجربه را در جشنواره های عکاسی با اهمیت دانست و گفت: بیشترین نقد در این زمینه، عدم حضور عکاسان باتجربه در دوسالانه عکس هنرمندان قم است.
وی در زمینه «عکاسی موبایلی» نیز گفت: «تلفن همراه» (موبایل) عکس نمی گیرد، بلکه عکاسی با دوربین انجام می شود و در عکس موبایلی نیز در واقع عکاسی با وسیله ای به نام «تلفن همراه» که دوربین عکاسی دارد، انجام می شود.

یکی از سیاست‌های هر جشنواره، نوآوری است
همچنین امیرمسعود عربشاهی از اعضای شورای سیاستگذاری و از اعضای هیات انتخاب دوسالانه عکس هنرمندان قم، با تشکر از حضور عکاسان در این جلسه گفت: یکی از برنامه های ما در نشست «نقد عکس روزهای سه شنبه انجمن عکاسان استان قم» در آینده، نشان دادن عکس هایی است که روی دیوار نمایشگاه قرار نگرفته اند.
وی افزود: در هر جشنواره ای خواسته یا ناخواسته یک سری عکس خوب حذف می شود و یکی از مشکلات، انتخاب تعداد محدودی عک…