سال آینده قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت/ فاطمی امین: بازار خودرو رانتی است

سید رضا فاطمی امین با بیان “در خصوص خودرو دو بازار و دو قیمت داریم”، گفت: یکی قیمت بازار آزاد است که التهاب دارد؛ دیگری قیمتی است که خودروسازان براساس آن محصولات را به‌فروش می‌رسانند که فاصله زیادی با بازار دارد، همین امر یک رانت ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی را به‌وجود آورده است. وزیر […]

سید رضا فاطمی امین با بیان “در خصوص خودرو دو بازار و دو قیمت داریم”، گفت: یکی قیمت بازار آزاد است که التهاب دارد؛ دیگری قیمتی است که خودروسازان براساس آن محصولات را به‌فروش می‌رسانند که فاصله زیادی با بازار دارد، همین امر یک رانت ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی را به‌وجود آورده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت آشفتگی بازار خودرو را هم‌سان نبودن عرضه و تقاضا عنوان کرد و افزود: ۵۰۰هزار دستگاه کمتر از نیاز تولید می‌کنیم که به‌سرعت برطرف خواهد شد؛ نکته دیگر این است که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به این معنا که بسیاری از افرادی که خودرو می‌خرند، به آن نگاه سرمایه‌ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه قبل ثبت‌نام خودرو در یکی از شرکت‌های خودروساز انجام شد که برای ۱۰هزار خودرو، ۴میلیون نفر ثبت‌نام کردند این در حالی است که این ۴میلیون ثبت‌نام، واقعی نیست؛ کل نیاز بازار خودروی ایران، یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه در سال است که نشان می‌دهد بازار خودرو، یک بازار واقعی نیست بلکه رانتی و سوداگرانه است.

فاطمی امین ادامه داد: اول باید تولید را افزایش دهیم که امسال این اتفاق رخ خواهد داد و تا پایان امسال، ۱۳۰هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته عرضه خواهد شد؛ ۱۳۰هزار دستگاه هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود که مجموعاً ۲۶۰هزار دستگاه امسال بیشتر عرضه می‌شود.

قول ۲ساله برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو می‌دهم

وی تصریح کرد: صنعت خودروی ما بیمار است و ناکارآمدی‌های زیادی دارد البته این ناکارآمدی‌ها به یکی دو سال اخیر برنمی‌گردد بلکه ناشی از انباشت ناکارآمدی‌ها در یک دوره طولانی بوده است. من قول ۲ساله برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو می‌دهم، یک دوره ۳ساله برای اجرای ۹ پروژه‌ای که شروع کرده‌ایم نیاز داریم ولی نتایج آن بعد از ۲ سال مشخص می‌شود؛ سال آینده قرعه‌کشی نخواهیم داشت و به این سمت می‌رویم که بیش از نیاز داخلی، خودرو تولید کنیم که قرعه‌کشی را از بین خواهد برد.

وزیر صمت گفت: اما این‌که تمام ناکارآمدی‌های صنعت خودرو را حل کنیم، یک دوره ۲ساله می‌طلبد که زمان معقولی است. خودرو برای همه مردم اهمیت دارد و همه درباره آن دغدغه دارند. مردم، کارگران صنعت، تولیدکننده، قطعه‌ساز و سهامداران را در نظر داریم. سال آینده خبرها و چشم‌انداز خوبی از صنعت خودرو خواهیم داشت.