معاون علوم پزشکی قم: مورد قطعی اُمیکرون در قم شناسایی نشده است

سیامک محبی روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی در سالن کرامت استانداری قم، افزود: طی روزهای گذشته تمام نمونه های احتمالی سویه امیکرون منفی بوده اما با توجه به چرخش ویروس و مسافرت های اخیر، شیوع بیشتر این ویروس طی ۴ هفته آینده کاملا محتمل خواهد بود. وی تصریح کرد: در یک ماه آینده درصد […]

سیامک محبی روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی در سالن کرامت استانداری قم، افزود: طی روزهای گذشته تمام نمونه های احتمالی سویه امیکرون منفی بوده اما با توجه به چرخش ویروس و مسافرت های اخیر، شیوع بیشتر این ویروس طی ۴ هفته آینده کاملا محتمل خواهد بود.

وی تصریح کرد: در یک ماه آینده درصد پایین واکسیناسیون، تجمعات و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی اثر خود را در درگیری بیشتر مردم استان با امیکرون نشان خواهد داد.

وی ابراز کرد: در خوشبینانه ترین حالت باید اذعان کرد که ۴۰ درصد مردم استان قم از ماسک استفاده نمی کنند و از طرفی میزان اطلاعات جامعه بشری از کرونا و امیکرون بسیار اندک است.

رییس مرکز بهداشت قم افزود: هم اکنون کمبود واکسن خاصی در کشور وجود ندارد و طی روزهای آینده باید تلاش شود تا نسبت به تزریق واکسن در بین افرادی که هنوز واکسن نزده اند و یا فقط یک یا دو دُز واکسن دریافت کرده اند، اقدام شود.

محبی تصریح کرد: اگر از همان ابتدا مسوولان استانی نسبت به دغدغه کارشناسان نسبت به فعالیت گروه های ضدواکسن اقدام به موقعی می کردند امروز وضعیت پوشش واکسیناسیون در قم پایین تر از میانگین کشوری نبود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اهمیت واکسیناسیون را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: طبق آمارهای جهانی درصد فوت افرادی که هر دو یا سه دُز واکسن را دریافت کرده اند نزدیک به صفر است.

وی با بیان اینکه آستانه حساسیت و آموزش مردم در خصوص سویه امیکرون باید افزایش یابد، گفت: افزایش درصد واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک و شیوه نامه های بهداشتی می تواند هرم و اوج قله موج ششم بیماری را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

رییس مرکز بهداشت قم اظهار کرد: هم اکنون در سطح مدارس استان قم تعداد افراد واکسن نزده زیاد است و در مجموع وضعیت رضایت بخشی وجود ندارد.

واکسیناسیون ۵۰ درصد دانش آموزان قم تکمیل نشده است

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم بر کشور بیان کرد: هم اکنون هیچ شهر با وضعیت قرمز و زرد در کشور وجود ندارد و روند بستری و فوتی های کرونایی نیز نزولی است.

محمدتقی سلطانی بیان کرد: با شناسایی موارد بیشتر امیکرون باید منتظر شیوع و جهش موج ششم این بیماری در سطح کشور باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون اظهار داشت: میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در استان قم همچنان از میانگین کشوری پایین تر است.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم یادآور شد: واکسیناسیون ۵۰ درصد از جمعیت دانش آموزی استان قم هنوز تکمیل نشده و ۶۹ درصد دانش آموزان فقط یک دُز واکسن تزریق کرده اند.

سلطانی ابراز داشت: با ادامه وضعیت فعلی و عدم استفاده از ماسک و تزریق دُز سوم، بزودی ممکن است کشور وارد موج ششم کرونا و امیکرون شود، استفاده از ماسک و تزریق دُز سوم می تواند تبعات موج ششم را تا حدودی کاهش دهد.

وی تصریح کرد: وجود جمعیت قابل توجه واکسینه نشده،احتمال ورود سویه امیکرون از چند هفته قبل و عدم اطلاع کافی از میزان کارایی واکسن های تزریق شده در برابر سویه جدید از چالش های مهم کشور در برابر سویه امیکرون است.

وی گفت: استفاده از تمام ظرفیت های رسانه ای برای آموزش عمومی درباره سویه جدید، اطلاع رسانی درمورد سویه جدید، تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات و آموزش و اطلاع رسانی نسبت به تاثیر واکسن در جلوگیری از ابتلا به سویه جدید برای مدیریت موج جدید کرونا توسط مردم و مسوولان جدی گرفته شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه این جلسه ابراز داشت: سکوی مدیریت هوشمند در سامانه امید به عنوان مهمترین طرح مدیریت کرونا در سطح کشور در حال اجرا است.

محسن اوروجی افزود: در صورتی که اطلاعات و داده های سامانه امید در اختیار استانها قرار داده شود، تعداد و اطلاعات دقیق کارمندانی که واکسن نزده اند مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری قم در واکسیناسیون ناوگان عمومی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل درون شهری در مجموع ۸۰ درصد از افراد شاغل واکسینه شده اند.

محتوای مورد نیاز درخصوص اُمیکرون در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری قم نیز در این جلسه بیان کرد: در جلسه شورای اطلاع رسانی باید از خرد جمعی تمام اعضای این شورا برای اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی کرونا استفاده شود.

مرتضی بابایی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بحران استان هر هفته محتوای مورد نیاز در خصوص کرونا و امیکرون را در اختیار اصحاب رسانه قرار بدهد.

وی اظهار داشت: بعد از گذشت ۶۱ جلسه از شورای اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی کرونا لازم است تا آسیب شناسی از نقاط ضعف و قوت برای برنامه های آینده استان انجام بگیرد.

وضعیت کرونایی استان قم از روز پنجم آذرماه جاری «آبی» است.