مدیرکل هواشناسی قم: هوای قم یک هفته پایدار و احتمالا آلوده خواهد بود

مهران حیدری بنی پافزود: شرایط پایداری و سکون نسبی هوا تا اواخر وقت پنجشنبه ۲۵ آذرماه جاری ادامه خواهد داشت و شرایط برای افزایش آلاینده های جوی به ویژه در ساعات ابتدایی روز فراهم است. وی با بیان اینکه از روز جمعه به تدریج سامانه بارشی وارد استان می شود، اظهار داشت: تأثیر این سامانه […]

مهران حیدری بنی پافزود: شرایط پایداری و سکون نسبی هوا تا اواخر وقت پنجشنبه ۲۵ آذرماه جاری ادامه خواهد داشت و شرایط برای افزایش آلاینده های جوی به ویژه در ساعات ابتدایی روز فراهم است.

وی با بیان اینکه از روز جمعه به تدریج سامانه بارشی وارد استان می شود، اظهار داشت: تأثیر این سامانه در نزولات جوی و کاهش آلودگی هوا از اواخر روز جمعه خواهد بود و شهروندان طی هفته پیش رو باید به رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجه داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان قم تغییرات دمایی در هفته جاری را نیز رو به کاهش دما عنوان کرد و گفت: از روز شنبه تا پنج روز آینده هر روز یک درجه بیشینه دما کاهش خواهد یافت و به ۱۴ درجه خواهد رسید، اما کمینه هوا روی عدد صفر و یک متغیر است.

آلودگی هوا ناشی از وارونگی دما بسیار خطرآفرین است 

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد:  با حاکم شدن پدیده وارونگی دما در کلانشهرهای بزرگ و صنعتی، منابع آلاینده مانند خودروها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها و لوازم گرمایشی منازل، موجب تراکم و افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شوند.

سید احمد شفیعی با بیان اینکه آلودگی ناشی از وارونگی دما می‌تواند برای سلامت عمومی جامعه بسیار خطرآفرین باشد، بر ضرورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در فصول سرد سال تأکید کرد و گفت: واحدهای آلاینده صنعتی نیز در این شرایط باید میزان فعالیت خود را کاهش دهند.

وی گفت: در شرایط آلودگی هوا، شهروندان باید از مایعات زیاد و مواد غذایی مناسب استفاده کرده و به ویژه افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی خارج ازمنزل خودداری کنند، ضمن اینکه استفاده از گلدان‌های متعدد در خانه نیز می‌تواند مفید و مؤثر باشد.