ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال به رقم پیش از تحریم‌ها می‌رسد

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا ده سال آینده توان تولید گاز کشور به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید و ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد که برای تحقق این برنامه نیاز به سرمایه‌گذاری ۹۰میلیارددلاری […]

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا ده سال آینده توان تولید گاز کشور به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید و ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد که برای تحقق این برنامه نیاز به سرمایه‌گذاری ۹۰میلیارددلاری در بخش نفت و نیز سرمایه‌گذاری ۷۰میلیارددلاری در بخش توسعه میادین گازی هستیم.

وی افزود: همچنین در صورت تحقق این برنامه‌ها ظرفیت پالایشی کشور و ظرفیتهای صادراتی کشور به ۱.۵برابر قبل از تحریم‌ها خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه “بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری را برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در نفت و گاز تعریف و آماده کرده‌ایم” گفت: ما استقبال می‌کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی بدون تحریم و بدون شرط و شروط در بخش نفت و گاز کشور صورت بگیرد.

خجسته‌مهر ادامه داد: به‌اشتباه مطرح می‌شود که سهم انرژی هیدروکربنی در حال کاهش است. به‌دلیل اهمیت ارزش حرارتی منابع هیدروکربنی حداقل در کوتاه‌مدت سهم انرژی هیدروکربنی کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر دنیا به‌دنبال پایداری و امنیت عرضه انرژی است باید در سرمایه‌گذاری آن نیز مشارکت کند و اگر دنیا در بخش سرمایه‌گذاری و عرضه مشارکت نکند نمی‌تواند در آینده صنعت خود را اداره کند.

معاون وزیر نفت  ادامه داد: همچنین بخش پایین‌دستی کشور باید در بخش تأمین خوراک سرمایه‌گذاری کند که در این زمینه بسته‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سرمایه‌گذاری بخش پایین‌دستی در بخشهای بالادستی را در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌کنیم.

خجسته‌مهر با اعلام اینکه “در چند ماه گذشته مذاکراتی با شرکتهای متعدد خارجی انجام شده است و همچنان ادامه دارد” گفت: ما آمادگی داریم در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی با روش‌های مختلف قراردادی نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: صادرات نفت خام و میعانات نسبت به گذشته و قبل از آغاز دولت سیزدهم افزایش داشته است و ما از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیتهای مختلف برای رشد در این بخش استفاده خواهیم کرد و سیاست ما پیدا کردن بازارهای جدید و یافتن مشتریان راهبردی است و حتی آمادگی داریم برای فروش نفت میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی قراردادهای بلندمدت امضا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: دربخش اکتشاف، پتانسیل‌های قابل‌توجهی داریم و لایه‌های مختلف زمین‌شناسی وجود دارد که هنوز مورد اکتشاف قرار نگرفته است.

خجسته‌مهر با اشاره به اهمیت تأمین پایدار سوخت زمستانی گفت: در این زمینه یک برنامه بسیار فشرده را به اجرا درآورده‌ایم که در راستای آن نخستین ردیف پالایشی فاز ۱۴ پارس جنوبی در دی‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.