دادستان قم: استفاده از شورای حل اختلاف در پرونده‌های تصادفات قم موفقیت‌آمیز بود

دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: اجرای طرح استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در پرونده‌های تصادفات این استان موفقیت‌آمیز بود. به گزارش روز شنبه دادسرای عمومی و انقلاب قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب با اشاره به اجرای طرح پیشنهادی و ابتکاری استان در خصوص رسیدگی به پرونده‌های تصادفات رانندگی در شورای حل اختلاف، افزود: این […]

دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: اجرای طرح استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در پرونده‌های تصادفات این استان موفقیت‌آمیز بود.

به گزارش روز شنبه دادسرای عمومی و انقلاب قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب با اشاره به اجرای طرح پیشنهادی و ابتکاری استان در خصوص رسیدگی به پرونده‌های تصادفات رانندگی در شورای حل اختلاف، افزود: این طرح از سوی دادستانی کل کشور برای اجرا به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها ابلاغ شد.

وی هدف از این طرح را قضازدایی، کاهش پرونده‌های دادگستری، سرعت بخشیدن به کار و جلوگیری از اطاله دادرسی عنوان و اضافه کرد: در این طرح بخش زیادی از پرونده‌های تصادفات بدون تشریفات قضایی به شورای حل اختلاف تخصصی تصادفات ارجاع می‌شود و بدون سپری نمودن مراحل قضایی چهارگانه تحقیق، صدور رای، تجدید نظر و اجرای احکام کیفری، برای اخذ نظریه کارشناسی و نظریه پزشکی قانونی، تعیین دیه، پرداخت بیمه و اخذ رضایت به جهت جنبه خصوصی در شورای حل اختلاف اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

غریب با اشاره به کاهش حدود ۷۰ درصدی ورودی پرونده تصادفات به دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در رسیدگی به پرونده‌های تصادفات، گفت: تسریع در رسیدگی و پرداخت دیه مصدومان، تکریم ارباب‌رجوع و توسعه حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، کاهش میزان مراجعات مردمی به دستگاه قضا، کاهش ورودی پرونده‌های دادسرا، استفاده بهینه از نیروهای اداری و قضایی دادسرا و استفاده از ظرفیت آزاد شده در رسیدگی به پرونده‌های مهم، ورود شرکت‌های بیمه از بدو وقوع تصادف در روند رسیدگی به پرونده و استفاده از ظرفیت مصالحه شورای حل اختلاف از مزایای اجرای این طرح است.

وی برگزاری جلسات با شرکت‌های بیمه و کارشناسان راهنمایی و رانندگی، اختصاص پنج شعبه شورای حل اختلاف برای رسیدگی به دعاوی تصادفات و برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان شورای حل اختلاف را از اقدامات استان برای اجرای این طرح عنوان کرد.