در نشستی با حضور مسئولان استانی و کشوری بررسی شد؛ انتقاد از استفاده صنعت و فضای سبز از آب شرب

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، نشست جهاد تبیین با رویکرد مهار تورم و رشد تولید به همت شورای فرهنگی صنعت آب و برق استان قم و همکاری موسسه طلاب نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی با حضور حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، احمد امیرآبادی و حجت‌الاسلام ذوالنوری […]

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، نشست جهاد تبیین با رویکرد مهار تورم و رشد تولید به همت شورای فرهنگی صنعت آب و برق استان قم و همکاری موسسه طلاب نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی با حضور حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، احمد امیرآبادی و حجت‌الاسلام ذوالنوری نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل صنعت آب قم و جمعی از طلاب و روحانیون در ستاد مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد.

* لزوم اصلاح روش‌های استفاده از نعمت های الهی

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این نشست با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون پیوست‌های فرهنگی، تبلیغی، ترویجی، تبیینی و تربیتی محقق شدنی نیست، یادآور شد: هر چه قدر در زمینه اقتصاد مقاومتی کار کنیم اگر اشکالات فرهنگی و تربیتی موجود اصلاح نشود ما به هدف نمی‌رسیم.

وی افزایش تولید آب و برق و گاز را با بدون رفع اشکلات فرهنگی و تربیتی بی‌فایده دانست و گفت: شیوه و روش ناسپاسی که در سبک زندگی ما نسبت به نعمت‌های الهی وجود دارد همه تلاش‌ها را بی‌ثمر می‌کند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری نقش روحانیت را در اصلاح اشکالات فرهنگی و تربیتی، مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: نسخه علاج نواقص فرهنگی و تربیتی باید در مراکز اصیل فرهنگی و تربیتی یعنی حوزه مبارکه علمیه تولید شود و هرکدام از ما نیز در این زمینه وظایفی بر عهده داریم که باید به بهترین شکل ممکن آن را به انجام برسانیم.

* آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نشود

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور گفت: نگاه ما در سطح کلان کشور به مسئله آب باید همانند نگاه به نفت باشد و مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند بتوانند از منابع آب موجود در سایر مناطق بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه انتقال حوزه به حوزه آب در کشور باید فرهنگ‌سازی شود، یادآور شد: البته در انتقال حوزه به حوزه باید تصمیمات به گونه‌ای باشد که به مناطقی که در مبدأ هستند خسارت وارد نشود.

احمد امیرآبادی فراهانی در ادامه با اشاره به افزایش ساخت‌وسازها در شهر قم و گسترش شهرها و روستاهای استان گفت: همین امر باعث شده تا آب انتقالی از سدکوچری تا زمان پیش‌بینی شده کفاف نیاز آبی شهر قم را ندهد و باید تمهیدات دیگری برای تأمین آب استان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌هایی برای تأمین آب قم در بلندمدت انجام شده است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با صرفه‌جویی از آبی که در حال حاضر در اختیار داریم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تلاش برای کاهش هدر رفت آب در شبکه و عدم استفاده از آب شبکه بهداشتی برای فضای سبز تأکید کرد و گفت: با توجه به رشد خوبی که در زمینه ایجاد شبکه و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در شهر قم داشتیم می‌توانیم از پساب برای فضای سبز استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم مردم در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب خاطرنشان کرد: پرداخت پاداش به مشترکین کم‌مصرف آب می‌تواند در تشویق مردم به صرفه‌جویی نقش مؤثری ایفا کند.

* برداشت های افراطی آب از منابع زیرزمینی

حجت‌الاسلام ذوالنوری دیگر نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع آبی یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است، اظهار داشت: باید به موضوع آب توجه ویژه شود و برای مدیریت صحیح استفاده از آن برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد زیرا در آینده جنگ بسیاری از کشورها حول محور آب خواهد بود.

وی با بیان ما با کمبود آب مواجه هستیم، امنیت غذایی را وابسته به آب دانست و خاطرنشان کرد: امروز برداشت‌های افراطی از منابع زیرزمینی در کشور بسیاری از مناطق را با فرونشست و رانش زمین مواجه کرده است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با کمبود آب در کشور مواجه هستیم، گفت: سال گذشته در قم نیز با تنش جدی آب روبرو بودیم زیرا با کاهش بارندگی‌ها و کاهش سهم استان قم از سدکوچری مجبور به استفاده از آب منابع زیرزمینی برای جبران کمبود آب شدیم که تغییر طعم آب نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

وی با اشاره به افزایش بی رویه مصرف آب گفت: اگر روند افزایش مصرف به همین‌گونه ادامه یابد در سال ۱۴۰۴ با جیره‌بندی آب در قم روبرو خواهیم بود.

ذوالنوری مصرف درست را یکی از مؤلفه‌های مدیریت منابع آبی دانست و گفت: علما و بزرگان، ائمه جمعه و جماعت در تفهیم و تعمیق این موضوع در جامعه که با زندگی دینی ما سر و کار دارد می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

* آب کالای یک بار مصرف نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این نشست از کم‌آبی به عنوان مشکل تاریخی ایران یاد کرد و گفت: باید سیاست‌های افزایش جمعیت را بر اساس میزان منابع تأمین آب در کشور دنبال کنیم.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع موجود آب در تمام مصارف تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین تأمین آب شرب، باید به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم.

مهندس حسن بختیاری با بیان اینکه باید در صنعت، از آب‌های غیرمتعارف به جای آب سالم استفاده کنیم، تصریح کرد: استفاده از آب سالم در برخی از صنایع معنا ندارد و این اشتباهی است که در نقاط مختلف کشور با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی که برخی از سیاست‌های غلط نیز به آن دامن زده است، ابراز داشت: وزارت نیرو در زمینه تغییر این سیاست‌ها به صورت جدی وارد شده که در همین راستا بر ممنوعیت استفاده از آب شرب در صنعت تأکید شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به استفاده از حدود ۹۰ درصد آب موجود در کشور در بخش کشاورزی گفت: متأسفانه بهره‌وری در این بخش نسبت به میزان آبی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار پایین است و برای کشور به صرفه نیست.

وی با تأکید بر اینکه همه سیاست‌های کشور در هر حوزه‌ای باید با پیش‌نیاز آب مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در توسعه کشاورزی، صنعت، شهرسازی و… باید به موضوع آب به عنوان یک مسئله محوری توجه شود.

بختیاری با اشاره به اینکه موضوع آب همواره در سیاست‌ها مورد غفلت واقع شده است، یادآور شد: باید سیاست‌هایمان را در مسئله آب بازنگری و بازطراحی نماییم تا بتوانیم بر مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی فائق آییم.

وی فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و صرفه‌جویی را در مدیریت منابع آبی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: همه مردم اعم از کشاورز، صنعت‌گر و مشترکین خانگی باید بدانند آب به عنوان یک کالای یک بار مصرف نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان تأکید کرد: روحانیون با توجه به ارتباطی که با مردم دارند می‌توانند در اقناع افکار عمومی و فرهنگ‌سازی مصرف درست آب در جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

* وضعیت مصرف آب در قم نگران‌کننده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، کشور ما در “شرایط بحران شدید آبی” قرار دارد، ابراز داشت: این وضعیت در استان قم بسیار نگران‌کننده است و اگر چاره‌ای در این زمینه اندیشیده نشود، در آینده با چالش‌های زیادی مواجه خواهیم شد.

وی ترویج فرهنگ استفاده درست از آب را مهم دانست و گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، طلاب و روحانیون می‌توانند کمک شایانی هم در استان قم هم در سطح کشور داشته باشند.

محمد احمدی جبلی با بیان اینکه ۸۳ درصد منابع آبی در قم در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار داشت: ما باید بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی را با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مکانیزه و اصلاح الگوی کشت بالا ببریم.