مسابقات معارفی قرآن کریم در قم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم که چهارم بهمن در سال جلسات اداره اوقاف برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری مسابقات در چند استان مختلف از جمله ابتکارات این دوره از مسابقات بود که بخش معارفی آن به قم واگذار شده بود. وی با اشاره به برگزاری […]

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم که چهارم بهمن در سال جلسات اداره اوقاف برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری مسابقات در چند استان مختلف از جمله ابتکارات این دوره از مسابقات بود که بخش معارفی آن به قم واگذار شده بود.

وی با اشاره به برگزاری مرحله نهایی و ملی بخش معارفی در استان قم گفت: در مسابقات ادوار گذشته، رشته قرآن کریم فقط در بخش های تجوید، تلاوت و قرائت برگزار می‌شد اما در این دوره از مسابقات برای اولین بار به بحث‌های محتوایی وارد شدیم.

وی با اشاره به برگزاری این مسابقات در سه رشته تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه گفت: بخش معارفی در چهار مرحله با حضور ۳۰ هزار شرکت کننده برگزار شد و ۷۴ نفر به دور نهایی راه یافتند که پنج نفر آنان از قم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در رابطه با بخش صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه این مسابقات بیان کرد: کسانی می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند که در این زمینه مطالعه و پژوهش‌های فراوان داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: اگر معارف قرآنی را در مسابقات بین‌المللی بگنجانیم؛ پیام‌های قرآنی و اهل‌بیت(ع) از ایران به جهان اسلام منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم نشر معارف قرآنی گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام به جوانان اروپایی گفتند که اسلام را از سرچشمه بگیرید و این گونه نباشد که از منابعی بگیرید که ممکن است آلوده باشد و سرچشمه قران جایی است که با افکار بلند و معصومانه ائمه (ع) تفسیر شود.

وی بابیان اینکه اسلام را باید اسلام شناسان واقعی معرفی کنند، اضافه کرد: مسابقات باید با چشم انداز انتقال پیام به جهان اسلام و جهان غرب برگزار شود و در این زمینه محققینی که پیام‌های قرآنی را از سخنان اهل‌بیت (ع) استخراج می‌کنند و اصحاب رسانه که می‌توانند این پیام‌ها را انتقال بدهند نقش اساسی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به اینکه این مسابقات از هشتم تا یازدهم بهمن برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه افتتاحیه با پیام جوادی آملی و سخنرانی آیت‌الله اعرافی برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه نیز با حضور چهره‌های استانی و ملی و با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلیمن نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اوقاف برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اضافه کرد: روز نهم بهمن‌ماه مسابقات در بخش خواهران در تمامی رشته‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار می‌شود و  بخش برادران نیز از ساعت ۸ الی ۱۲ روز ۱۱ بهمن‌ماه دنبال می‌شود و آزمون کتبی نیز در دو بخش برادران و خواهران روز ۸ بهمن‌ماه از ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم مسابقات در شأن قم، مردم قم، حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی برگزار شود، بیان کرد: برای استقبال و اسکان متسابقین کمیته‌ای تشکیل شده است و برنامه‌های ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان این مسابقه را با خاطره‌ای خوب سپری کنند.

وی با اشاره به اینکه از جمله فواید این مسابقات این است که چهره‌های معارفی در زمینه‌های مخالف شناسایی می‌شوند، گفت: پیام‌های معارفی باید متناسب با هر قشری جداگانه استخراج شود.