مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم: اولویت سرمایه گذاری در قم با صنایع پاک و کم مصرف و زودبازده است/در قم ۷ شهرک و ۴ نواحی صنعتی شامل ۲۸۰۰ واحد و ۳۵ هزار نفر اشتغال فعال است

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، روح‌الله ابراهیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به بزرگداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و متوسط در ۲۱ مرداد ماه سال جاری با تشریح برنامه ها و عملکرد این مجموعه اظهار داشت: رهبر انقلاب اسلامی در یک دهه اخیر، بیانات […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، روح‌الله ابراهیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به بزرگداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و متوسط در ۲۱ مرداد ماه سال جاری با تشریح برنامه ها و عملکرد این مجموعه اظهار داشت: رهبر انقلاب اسلامی در یک دهه اخیر، بیانات زیادی در خصوص موضوعات اقتصادی مطرح کرده اند و در این عرصه مهم، قطعا شهرک ها و نواحی صنعتی پیشران جبهه اقتصادی و مخاطبین این شعارها به شمار می‌روند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: رهبر انقلاب پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از اسناد مهم عباراتی در خصوص اقتصاد بیان داشته اند و آن را مساله‌ای مهم در نفوذناپذیری کشور در مقابل دشمن دانسته اند.
وی تصریح کرد:در این میان یکی از اضلاع مهم اقتصادی، صنعت است و صنایع کوچک نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصادی دارند و باید به طور جدی در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی مورد حمایت قرار بگیرند.
ابراهیمی در مورد جایگاه صنایع کوچک بیان کرد:در دنیا این صنایع کوچک دارای تعاریف زیادی است و از نظر تعداد کارکنان و میزان سرمایه گذاری و ظرفیت های تولیدی و فروش ارزیابی میشوند اما در ایران مهم ترین شاخص تعداد کارکنان بوده که شامل بنگاههای خرد زیر ده نفر نیرو و بنگاههای کوچک ۱۰ تا ۵۰ نفر و متوسط ۵۰ تا ۱۵۰ نفر است.
وی خاطرنشان کرد: در قم، کارخانه های بسیار بزرگ صنعتی زیادی نداریم و در شهرک‌های صنعتی عمده واحدها در زمره صنایع کوچک به شمار می روند و از این رو حمایت از این ظرفیت ها دارای اهمیت زیادی در حفظ اشتغال و رشد اقتصادی است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: رشد ناخالص ملی در دنیا بیشتر معطوف به صنایع کوچک و متوسط است و در دنیا ۶۰ درصد را شامل می شود، در حالی که در کشور ما حدود ۱۵ درصد است و باید سیاست ها به این سمت برود که این میزان افزایش یابد و پیش بینی ما استفاده حداقل ۵۵ درصدی پساب بدون تصفیه ثانویه است.
وی افزود: سازمان صنایع کوچک در سال ۴۷ و در سال ۶۲ شهرک های صنعتی ایران تاسیس شد و سال ۸۳ این دو با هم ادغام شدند و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی شکل گرفت، قبل از ۸۰ به عنوان شرکت های تامین زیرساخت بودیم که با ادغام باب جدیدی در فعالیت ها ایجاد شد.
ابراهیمی عنوان کرد: در شهرک های صنعتی دو محور سخت افزاری و نرم افزاری در فعالیتها مورد توجه است،در این راستا تا سال ۸۳ موضوع سخت افزاری در ایجاد زیرساختها بسیار پررنگ بود و در حال حاضر از نظر نرم افزاری نیز حمایت های لازم را در صیانت از ظرفیت های اقتصادی داریم.
وی تصریح کرد: امروز نیز ایجاد زیرساختها و آماده سازی شهرک ها برای استقرار واحدها دنبال می شود و پروژه های مهمی در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اظهار داشت: تامین آب یکی از نیازهای مهم به شمار می رود و واحد صنعتی کم آب مورد توجه است، در تامین آب نیز گزینه های زیادی را پیگیری کردیم.
وی خاطرنشان کرد: انشعابات داخلی استان با اولویت آب شرب است، بنابراین به دنبال آب پایدار برای صنایع هستیم و مهم ترین راه، استفاده از آب خاکستری و پسآب است، در این خصوص از فاز نخست از تصفیه خانه فاضلاب شهری آب قم، ده هزار متر مکعب در شبانه روز تخصیص گرفته ایم.
ابراهیمی بیان کرد:همچنین مطالعاتی انجام شد و در صدد بردن آب برای نواحی و شهرک‌های صنعتی و توسعه فضای سبز هستیم؛ در این خصوص ۳۰ درصد آبی که در شهرک ها وارد می شود برای توسعه فضای سبز و ۵۵ درصد از این آب در صنایع قابل استفاده است.
وی گفت: ما طرح کلانی داریم که تصفیه خانه قم را در مجاورت تصفیه خانه فاضلاب شهری قم با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان احداث کنیم و این طرح جزء پروژه های اولویت دار ماست و در نیمه دوم سال اجرایی می شود تا بتوانیم پساب را نیز تصفیه کرده و آب را به سمت شهرک ببریم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: مهم ترین پروژه در این حوزه انتقال خط انتقال پسآب از محل تصفیه خانه تا شهرک های صنعتی و خط انتقال تا ۲۰ کیلومتر است که اعتبار حط انتقال آب ۴۴ میلیارد تومان است و بیش از۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: تامین برق نیز یکی از دغدغه هاست و در حوزه تامین برق مشکلات و قطعی هایی داریم و امیدواریم بتوانیم با ایجاد واحدهای کم مصرف و به روزرسانی تجهیزات در این زمینه نیز تحولات خوبی در کاهش میزان مصرف داشته باشیم.
ابراهیمی بیان کرد: سال قبل ۴۰۰ میلیارد تومان در زمینه توسعه شهرک های صنعتی هزینه کرده ایم و امسال هدف گذاری ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، قطعا شرکت شهرک های صنعتی محل رجوع سرمایه گذاران و اولویت سرمایه گذاری در قم با صنایع پاک و کم مصرف و زودبازده است.
وی عنوان کرد: سند آمایش استان باید از نظر صنعتی مورد بازنگری قرار بگیرد و صنایعی پذیرش شود که از نظر آب و برق کم مصرف بوده و امکانات لازم را برای توسعه زیرساختها داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اظهار داشت: در واگذاری زمین در ۴ ماهه ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ قرار داد شامل ۱۵.۳دهم هکتار منعقد شد و امسال ۴۸ قرار داد در ۲۱.۳ دهم هکتار است که رشد خوبی را نشان می دهد و پیش بینی می شود تا شهریور ماه رشد صد در صدی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در قم ۷ شهرک و ۴ نواحی صنعتی شامل ۲۸۰۰ واحد و ۳۵ هزار نفر اشتغال فعال است افزود: در سال جاری در جهت صدور مجوزها و اشتغال زایی ۱۲هزار نفر هدف گذاری شده که ۶ هزار نفر در صنعت هستند و در این باره برنامه های خوبی داریم.
ابراهیمی عنوان کرد: در کشور قم داری مقام نخست در تولید کفش و دمپایی است و ۷۰ درصد تولیدات در این استان انجام می شود و در طول سال نیز۱۲۰ میلیون جفت کفش و دمپایی صادرات در کشور داریم همچنین در صنایع شیمیایی و نساجی و فلزی و صنایع فرهنگی نیز حرفی برای گفتن وجود دارد.
وی در خصوص ارتقای سطح ایمنی شهرک های صنعتی تصریح کرد: در شهرک های صنعتی ایجاد ایستگاههای آتش نشانی براساس خطرپذیری صنایع است و در حال حاضر دو ایستگاه آتش نشانی در شهرک شکوهیه فعال بوده و کلنگ احداث سومین ایستگاه نیز بر زمین زده شد و سال آینده به بهره برداری می رسد، همچنین ۳ دستگاه ماشین آتش نشانی خریداری شده و در حال تجهیز است.