معاون آموزش طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر استان قم: فلسفه قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر بود

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از روزنامه ایران، سیدمحمدتقی حسینی در این نشست اظهار داشتند: خدا را شاکر هستیم که این جلسه در این مکان مقدس (حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها) و در آستانه ماه محرم و ماه عزای حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه و دهه احیاء امر به معروف و نهی از […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از روزنامه ایران، سیدمحمدتقی حسینی در این نشست اظهار داشتند: خدا را شاکر هستیم که این جلسه در این مکان مقدس (حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها) و در آستانه ماه محرم و ماه عزای حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه و دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر برگزار گردیده که از هر جهت (مکان، زمان و موضوع) دارای اهمیت و جایگاه بالایی است.
سیدمحمدتقی حسینی بیان کردند: از حیث مکان بنا بر فرمایش حضرت امام صادق علیه‌السلام با شفاعت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها همه شیعیان می توانند وارد بهشت شوند و این جایگاه مهمی را برای این بانوی بزرگ نشان می دهد.
وی تصریح کرد: ما قمی ها نیز باید قدردان چنین فرصتی باشیم و با معرفت و شناخت کامل از این جایگاه والا به زیارت بارگاه ایشان بپردازیم، حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها الگوی مهمی برای بانوان و آقایان است و در این قطعه‌ای از بهشت باید به شناخت چنین شخصیتی دست یابیم.
حسینی همچنین با گرامیداشت فرارسیدن ایام محرم و سوگواری سیدالشهدا عنوان کرد: در آستانه ماه محرم قرار داریم، امام حسین علیه‌السلام مصباح الهدی و سفینه النجاه است، ما در روایات داریم همه ائمه سفینه نجات هستند اما کشتی سیدالشهدا زودتر از دیگران ما را به ساحل نجات می رساند؛ گاهی یک قطره اشک برای امام حسین علیه‌السلام انسان را نجات می دهد.
وی خاطر نشان کرد: فلسفه قیام امام حسین علیه‌اسلام امر به معروف و نهی از منکر بود و همه ما با تأسی به سیدالشهدا در مسیر این فریضه الهی قدم برمی‌داریم.
معاون آموزش طلایه‌داران امر به ‌معروف و نهی از منکر استان قم گفت: آیات و روایات بسیار و دلایل عقلی برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، در سوره شمس و آل عمران و توبه در این باره توصیه هایی است که اگر می خواهید جز صالحان و رستگاران و حامیان دین باشید امر به معروف و نهی از منکر کنید.
وی اظهار داشت: همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز می‌فرمایند: آیا می خواهید کسانی را به شما معرفی کنم که جزء پیامبران و شهدا نیستند ولیکن در روز قیامت مردم به حال آنها غبطه می‌خورند، آنها کسانی هستند که در دنیا امر به معروف و نهی از منکر می کردند.
حسینی بیان کرد: این امر بیان کننده جایگاه مهم فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است، اسلام با بی تفاوتی مخالف است، آیاتی دال بر مذمت بی تفاوتی آمده است و ما نباید در جامعه در زمره افراد بی تفاوت باشیم.
وی عنوان کرد: بسیاری از قوم هایی که مورد غضب خدا قرار گرفتند از میان افرادی بودند که بی تفاوت بوده و امر به معروف و نهی از منکر نمی کردند و در برابر ستم و ظلم و فساد و بدی ها سکوت را ترجیح می دادند.
معاون آموزش طلایه‌داران امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم خاطرنشان کردند: امروز جامعه گرفتار بلاهای اجتماعی فراوانی است و رسالت طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر در چنین وضعیتی سنگین‌تر است.
وی در مورد وظایف مهم این طلایه داران تصریح کرد:آمران به معرف و ناهیان از منکر باید مطالعات خود را به روز کنند و دلایل عقلی و قرآنی و فقهی در مورد رسالت خود را بدانند
حسینی گفت: آمران به معرف باید با آیات قرآن و ومفاهیم و معانی آن مانوس باشند، یکی از معروفات مهم خود قرآن کریم است، و اگر قرآن ۶ هزار آیه دارد ۶ هزار درجه و رتبه برای آن در نظر گرفته شده است، کسانی می توانند این درجات را بپیمایند که با تک تک آیات قران کریم مانوس باشند.
وی ادامه داد: یکی از ضروریات مهم این است که روش های موثر در امر به معروف و نهی از منکر باید آموزش داده شود و تکنیک های مورد نظر را باید آموخت، در امر به معروف و نهی از منکر و ارتباط با مخاطب باید مانند دوستی دلسوز و مهربان رفتار کرد.
ایشان در ادامه بیان کردند: فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید توام با تکریم و احترام به شخصیت مخاطب باشد.
وی در پایان گفتند: طلایه داران این عرصه مهم فرهنگی و اجتماعی باید قدردان رسالت مهم خود باشند و به اهمیت کار خود واقف بوده و از بهترین روش استفاده کنند.