۳۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قم

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از آستان بهارستان ، مهدی پهلوانی ستوده با اشاره به پرداخت مستمری به ۱۰ هزار مددجو افزود: مبلغ این مستمری‌ها برای خانواده یک نفر ۴۲۰ هزار تومان است و تا سقف یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان برای خانوار‌های چهار و پنج نفره افزایش می‌یابد. وی به فعالیت […]

به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از آستان بهارستان ، مهدی پهلوانی ستوده با اشاره به پرداخت مستمری به ۱۰ هزار مددجو افزود: مبلغ این مستمری‌ها برای خانواده یک نفر ۴۲۰ هزار تومان است و تا سقف یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان برای خانوار‌های چهار و پنج نفره افزایش می‌یابد.
وی به فعالیت ۱۳ کمپ درمان سوء مصرف مواد مخدر در سطح استان اشاره کرد و گفت: دو کمپ اجباری ترک سوء مصرف مواد هم در سطح استان فعال است که معتادان متجاهر در آن نگهداری می‌شوند.

فرهنگ احسان باید اصلاح شود

وی با تاکید براینکه فرهنگ احسان باید اصلاح شود، گفت: از مردم تقاصا داریم کمک هایشان را به بهزیستی بدهند تا همه نیازمندان از خدمات یکسان استفاده کنند و بخصوص به معتاد متجاهر و کودک کار کمک نکنند زیرا درآمد بالا جمع آوری آنان را توسط بهزیستی سخت می کند.
مدیرکل بهزیستی استان قم اظهارداشت: مردم به محض مشاهده کودک کار اطلاع رسانی کنند و کمک ها را به ما بدهند و حتی اگر تمایل داشته باشند برای همان کودک هزینه می کنیم.
وی گفت: کودکان کاری که توسط بهزیستی ساماندهی شدند هم اکنون در مقاطع بالای تحصیلی هستند؛ این کودکان بسیار با هوش هستند و به دلیل مشکلات خانواده احساس مسئولیت کردند اگر تحت پوشش قرار گیرند زندگی شان بهتر خواهد شد.

تمام مددجویان متقاضی ویلچر و سمعک به بهزیستی مراجعه کنند

وی ابرازداشت: اعتبارات دولتی سازمان بهزیستی در سال گذشته دو برابر شد و تمام مددجویانی که برای ویلچر و سمعک در نوبت بودند دریافت کردند و هر مددجویی که تقاضا دارد به ما اعلام کند.
پهلوانی اظهارکرد: مرکز کاهش آسیب های اجتماعی را برای جمع آوری معتادان ایجاد کردیم که آسیب های اجتماعی کاهش یابد اما ایجاد گرمخانه فقط وظیفه بهزیستی نیست و به عنوان مثال در استان تهران بیش از ۱۰ مرکز توسط شهرداری ایجاد شده اما به دلیل اینکه تاکنون در قم ایجاد نشده بود ما این مرکز را ایجاد کردیم.
وی تاکید کرد: دستگاه های دیگر باید در خارج شهر مکانی را اختصاص می دادند اما هیچ مکانی به بهزیستی داده نشد؛ شهرداری که مسئولیت اجتماعی دارد و دانشگاه علوم پزشکی در خصوص معتادان وارد عمل شوند.
وی گفت: استاندار و مسئولان پای کار هستند دستگاه های دیگر هم باید بیایند تا برای نخستین بار در قم مداخله فعال در درمان اعتیاد از شش ماه دوم سال آغاز شود.
مدیرکل بهزیستی قم گفت: در چندین سال اخیرهیچ باند کودکی در قم نداشتیم و کودک خیابانی که خانواده ای نداشته باشد و شبانه روز در خیابان باشد در قم نداریم و کودکانی که در خیابان ها هستند کودک کار هستند و علت اصلی ورود کودکان کار به خیابان مشکلات اقتصادی است.
وی یادآورشد: سازمان بهزیستی علاوه بر معلولین به زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و خیابان، ایتام و آسیب دیدگان از مسائل اجتماعی خدمات ارائه می‌کند.

کمک ۲۴ میلیارد تومانی خیرین به بهزیستی

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی استان قم هم درادامه این نشست اظهارداشت: خیرین سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان به صورت نقدی، غیر نقدی و خدماتی به بهزیستی کمک کردند.
سید صادق میره ای افزود: همچنین ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه را جذب شد و افرادی که پروانه کسب و یا مدرک فنی وحرفه ای داشتند به بانک ها معرفی شدند.
وی بیان کرد: اعتبار امسال ما ۱۴۰ میلیارد تومان خواهد بود و مددجویان به بانک و فنی وحرفه ای جهت تسهیلات و اشتغال معرفی می شوند.
وی گفت: ۲۰۰ مرکز شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی قم هستند که در زمینه های مختلف از جمله مددکاری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در قالب صدور مجوزها با نیابت از ما فعالیت می کنند.
معاون مشارکت های مردمی بهزیستی قم بیان کرد: درخصوص مسکن ملی کمک های بلاعوض تا سقف ۵۰ میلیون تومان به مددجویان و تا سقف ۱۵۰‌میلیون تومان به خانواده های دارای دو معلول پرداخت شد.
وی ابرازداشت: تا سال ۱۴۰۰، ۱۲و نیم میلیارد تومان پرداخت شد و اعتبار دو برابر خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد: سال گذشته پایش موسسات برای نخستین بار در استان قم انجام شد.

شیوع اعتیاد در قم هشت و در کشور ۱۱ درصد است

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی قم هم درادامه این نشست اظهارداشت: وضعیت استان در بحث اعتیاد بهتر است نسبت به استان های دیگر است و جزء ۲۰ استان بالا هستیم.
محمد علیمرادی با بیان اینکه سه نوع اعتیاد متجاهر، اعتیاد تمایلی و ترک اجباری داریم؛ گفت: شیوع اعتیاد در قم هشت و در کشور ۱۱ درصد است و در استان قم ۱۱ کمپ ترک اعتیاد است که در دو کمپ ترک به صورت اجباری انجام می شود و شامل کسانی است که دستگیر و به مرکز غربالگری ارجاع می شوند و به صورت میانگین از شش تا یک سال در کمپ می مانند.

سه هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شدند

وی گفت: درسال ۱۴۰۰ قریب به سه هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شده و به جامعه برگشتند.
وی بیان کرد: ۴۰ درصد افرادی که تحت درمان اجباری قرار گرفتند بیش از یک سال پاکی داشتند اما درمان اجباری مورد تاکید ما نیست بلکه پاکی ماندگار است که تحت درمان تمایلی باشد
علیمرادی تاکید کرد: هر چقدر افراد جذب مساجد و گروه های جهادی شوند لغزش کمتر می شود لذا درمان محله محور را در دستور کار داریم.
افرادی که تمایل دارند در رفع نیاز معلولین و نیازمندان اداره کل بهزیستی مشارکت داشته باشند می‌توانند وجوه نقدی خود را از طریق کد دستوری #۹۰۹۰۷۲۴ ویا شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۶۱۸۲۵۸۸ اهدا کنند.
مرکز بحران خط تلفنی ۱۲۳ در خدمت شهروندان است و تاکنون از بسیاری موارد خودکشی، معلول آزاری، کودک آزاری و سالمند آزاری جلوگیری می شود.
تمامی شهروندان می‌توانند با مراکز مشاوره بهزیستی به شماره ۱۴۸۰ ارتباط داشته باشند و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند.