کل اخبار 1433 اخبار امروز : 2
  • تاریخ : پنج شنبه - ۶ - اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 - April - 2024
  • ساعت :

    آیت الله میرباقری؛ مؤمن از بی‌عدالتی و ظلم با سکوت عبور نمی‌کند

    به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید مهدی میرباقری در مراسم مناجات خوانی شبانگاهی ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه ماه رمضان برای مومن و بندگان دارای فضایل و برکات متنوعی است، […]

    به گزارش پایگاه خبری پایش روز به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید مهدی میرباقری در مراسم مناجات خوانی شبانگاهی ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه ماه رمضان برای مومن و بندگان دارای فضایل و برکات متنوعی است، اظهار کرد: حفظ و تثبیت این فضایل برای مومن از اهمیت زیادی برخوردار است.

    رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تاکید بر اینکه مومن باید فضایل ماه رمضان را تا ماه رمضان سال بعد در خود حفظ کند، افزود: امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند انسان اگر عمل خیری را شروع کرد برای تثبیت عمل باید سعی کند در مدت یکسال آن عمل خیر را ادامه و استمرار دهد و پس از آن می‌تواند آن عمل خیر و مستحبی را با عمل خیر و مستحبی دیگری تعویض کند.

    وی تصریح کرد: امام صادق علیه السلام در ادامه روایت می فرمایند اگر مومن بتواند یکسال بر عمل خیر مداومت کند و شب قدری در مدت این یکسال به آن تعلق گیرد این عمل برای همیشه در وجود آدمی ابدی و همیشگی می شود.

    محبوب‌ترین عمل نزد خداوند عملی است که مؤمن بر آن مداومت دارد

    آیت الله میرباقری ادامه داد: ائمه معصوم علیهم السلام در روایت های دیگری تاکید کرده اند که محبوب ترین عمل نزد خداوند عملی است که عبد بر آن مداومت کند و آن را استمرار دهد هر چند که این عمل اندک و کوچک باشد.

    وی افزود: در روایات آنچه اهمیت دارد کوچکی و بزرگی عمل خیر در مدت یکسال نیست بلکه آنچه برای تثبیت این فضایل اهمیت دارد نظم، مداومت و استمرار عمل به شکل منظم است.

    سخت ترین آزمون مومن؛ رفاه و امکانات گسترده دشمنان است

    استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه رقت قلب از ویژگی ها و خصایص مومن است، تصریح کرد: انسانی که قلب او در برابر اخبار و برکات الهی تحت تاثیر قرار نگرفته و متاثر نمی شود، چنین قلبی بیمار است و حکمت و برکات الهی بر چنین قلبی جاری نمی شود؛ چراکه رقت قلب از اوصاف و ویژگی های بندگان مومن خداوند است.

    آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه منافق رقت قلب ندارد و نسبت به اخبار عوالم و حکمت های الهی متاثر نمی شود، گفت: یکی از آزمون های سخت خداوند برای مومنین امکانات وسیع و رفاه ظاهری دشمنان است که مومنان نباید تحت تاثیر این جلوه گری و تظاهر قرار بگیرند، بلکه باید بی تفاوت از کنار آن عبور کنند تا خداوند نعمتهای بهتر و برتر بهشتی نسبت به موقعیت فعلی دشمنان به آنها عنایت کند.

    فتنه و فتنه گری از نتایج توجه به امکانات و نعمات دنیوی طاغوتیان است

    وی ادامه داد: اگر مومنان به جلوه گری و تظاهر نعمات طاغوتیان توجه کنند دچار فتنه شده و مانند قوم حضرت موسی که به ایشان اعتراض کردند که قارون به فرعون پیوست و ثروتمند شد، چرا ما نباید اینگونه باشیم؟ می شوند؛ بنابراین مومن باید فریفته این جلوه گری نشده و باید آگاه باشد نعمات بهشتی خداوند برای مومنان برتر و بالاتر از هر نعمتی است که در دنیا در اختیار دشمنان و کافران قرار دارد.

    مؤمن از بی‌عدالتی و ظلم با سکوت عبور نمی‌کند

    رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح گرد: در روایت ها تاکید شده که مومن از کنار جلوه گری دشمنان و نعمات در اختیار طاغوتیان با سکوت عبور کرده و فریفته آنها نمی شود که مجبور شود برای دست یابی به این نعمات اندک دنیا ایمان خود را از دست بدهد که البته این مطلب با بی توجهی و سکوت نسبت به ظلم و بی عدالتی طاغوت متفاوت است؛ زیرا مومن از بی عدالتی و ظلم با سکوت عبور نمی‌کند بلکه نعمات طاغوتیان نمی تواند او را از مسیر حق دور کرده و او از کنار این نعمات با سکوت و بی‌توجهی عبور می کند.

    آیت الله میرباقری با اشاره به دعای وداع ماه رمضان افزود: دعای وداع با ماه رمضان وداع با خود ماه نیست؛ بلکه وداع با امام و صاحب ماه است؛ چراکه ماه رمضان، ماه برکت بود ماهی که مومنان برسفره برکات الهی در جوار امام خویش متنعم بودند و وداع مومن با این ماه درحقیقت وداع با امام است همانطور که طواف وداع، وداع با خانه نیست بلکه وداع با صاحب خانه است.

    وداع با ماه رمضان، وداع با صاحب ماه یعنی امام استکربلا بوی بهشت نمی‌دهد، بلکه بهشت است که بوی کربلا می دهد

    وی با اشاره به اینکه متنعم بودن در جوار امام خود بهشت است، گفت: همانطور که کربلا بوی بهشتی نمی دهد، بلکه بهشت است که بوی کربلا می دهد حرم امام معصوم و حرم اهل بیت بوی بهشت نمی دهد بلکه خود حرم بهشت و حریم الله است و این بهشت است که به بوی حریم اهل بیت متبرک و معطر شده است.

    پرهیز از خطوات شیطان، شرط تثبیت فضایل ماه رمضان در مؤمنین

    استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای حفظ برکات و فضایل ماه رمضان در خویشتن باید از خطوات شیطان پرهیز کرد، یادآور شد: باید ریل گذاری زندگی پس از ماه رمضان در مسیر رمضان، نماز و بندگی خداوند باشد؛ چرا که زندگی و نقشه راهی که شیطان در آن نفوذ داشته باشد، هرگز برای بهشتی شدن معبر خوبی نبوده و امن نیست و ممکن است بنده هر لحظه بلغزد؛ بنابراین برای در امان ماندن از خطوات شیطان ریل گذاری نقشه زندگی باید متناسب با رمضان و سبک زندگی دینی و سیره و منش اهل بیت و بندگان مومن خداوند باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا